Империята на Марк Зукърбърг в социалните мрежи е базирана на милиарди потребители, както и на рекламодателите, които плащат огромни суми, за да привлекат тяхното внимание.

Но този бизнес модел е подложен на натиск от различни страни, което принуждава Meta, компанията-майка на Facebook и Instagram, да започне тестове на платени абонаменти за двете социални платформи.

"От векове насам с реклама се плаща за редакционно съдържание и други неща", казва Джони Райън, старши сътрудник в Ирландския съвет за граждански свободи и активист за по-силна защита на потребителските данни в интернет, цитиран от The Guardian. "Не виждам това да се променя. Но базираните на проследяване реклами, които шпионират всяка наша стъпка, са историческа аномалия и са напът да изчезнат."

Facebook и Instagram предлагат златна мина от потребителски данни за рекламодателите. Само Facebook има 2 млрд. активни дневни потребители, а във всички платформи на Meta, включително Instagram, WhatsApp и Messenger, общият им брой е малко под 3 млрд. Те практически генерират приходи от изграждането на профили на тези потребители и свързването им с рекламодатели, които таргетират специфичните им интереси, посочват още от изданието.


Пет развиващи се алтернативи на големите социални медииВсе повече хора започват да се отдръпват от основните платформи

Този модел, базиран на реклама, генерира 98% от приходите на Meta от 116,6 млрд. долара през миналата година, но се се сблъсква с разнородни проблеми.

През 2021 г. Apple въведе промени в защитата на личните данни, които изискват от приложенията, продавани в магазина на компанията, да питат изрично потребителите дали са съгласни дейността им да се проследява. Този тип проследяване е основен инструмент за събиране на данни за таргетирани реклами и, разбира се, много потребители отказват.

Тогава Meta предупреди, че тази промяна ще намали приходите ѝ от реклами през 2022 г. с 10 млрд. долара, припомня още The Guardian, но акцентира, че голямата опасност идва от регулаторните органи.

Законът за цифровите услуги на ЕС се изправя срещу Силициевата долинаАко Брюксел, Вашингтон и Силициевата долина работят заедно, за да управляват интернет, потребителите по целия свят биха спечелили
Миналия месец бизнес моделът на Meta се сблъска с решение, според което правната обосновка на компанията за таргетиране на потребителите с персонализирани реклами нарушава законите за защита на данните на ЕС. От технологичния гигант са категорични, че решението не възпрепятства практиката му за персонализирани реклами, но е ясен знак какво мисли ЕС, който е изключително влиятелен технологичен регулатор в глобален мащаб, по темата.

В резултат на тези и други предизвикателства, характерни за всеки бизнес модел, базиран на реклама, във финансовия си доклад за последното тримесечие Meta отчете 4% спад на приходите. Същото важи и за други платформи, включително Snap, Google и Twitter на Илон Мъск, който също въведе нова абонаментна услуга, за да компенсира зависимостта на социалната си мрежа от рекламата.

Дан Айвс, анализатор в американската компания за финансови услуги Wedbush Securities, казва пред The Guardian, че пускането на абонаментна услуга е очевиден отговор на предизвикателствата, които вече доведоха до съкращаването на 11 000 работни места.

"Meta вижда ясни насрещни ветрове за модела си на цифрова реклама и това е начин за потенциално осигуряване на допълнителни приходи", казва той.

Новият модел предлага функции, включващи “значка” за верификация на профилите, услуга срещу кражба на акаунти, по-голяма видимост и обхват на профила и лична поддръжка при проблеми, срещу определена месечна такса. Той ще бъде тестван първо в Австралия и Нова Зеландия.

Facebook и Instagram въвеждат платени акаунти Meta пуска нова платена абонаментна услуга за верификация на акаунти, наречена Meta Verified
Очевиден пазар за него са създателите на съдържание и влиятелните личности, които използват платформите на Meta, особено Instagram. Според компанията новата услуга ще помогне на "изгряващите" създатели на съдържание, като "абонатите с по-малък брой последователи ще усетят по-забележимо въздействие върху обхвата си", съобщава още The Guardian.

Кат Молсуърт, съосновател на организацията за защита на създателите на съдържание в социалните мрежи Creator Union, обаче е категорична: "Бих поставила под въпрос дали е уместно да се таксуват за основни функции създателите на съдържание, които допринасят за огромните печалби на Meta."

Позовавайки се на практиката на YouTube, собственост на Google, да споделя приходите от реклама със създателите на съдържание, тя добавя: "YouTube споделя приходите си почти 50/50 със своите потребители и го прави вече повече от десетилетие. Видеоплатформата признава, че без създателите няма да има рекламен бизнес. За разлика от Meta"

В неделя, Мъск определи този ход на технологичния гигант като "неизбежен". Но дали той ще се окаже успешен след десетилетия безплатни услуги в платформите на Meta, тепърва предстои да стане ясно.

Едно е сигурно обаче, тази промяна ще създаде ниша за нови социални мрежи, много от които вече набират скорост. А и на нови бизнес модели.