Платформата "Лъжеш ли?" - на лов за предизборни неистини
Сещате ли се за Пинокио - дървеното момче на татко Джепето, чийто нос расте, когато казва неистини? А сега си представете колко по-различен щеше да е светът, ако беше устроен по този начин - лъжеш, носът ти расте. Щеше да е полезно, нали? Особено на избори.
Но, уви, не живеем в света на Карло Колоди и често всеки може да си говори каквото му хрумне. Без оглед на достоверността на твърденията си. Особено на избори.
Не така мислят обаче група приятели, които решават да обединят усилия и да създадат платформата Лъжеш ли?. Въпреки разстоянията. Въпреки безсънните нощи. Въпреки липсата на каквото и да е финансиране.
Лъжеш ли?
Представител на финтех сектора, двама политолози, трима адвокати, един лекар.
Това е основният екип, който стои зад платформата Лъжеш ли?, поставила си за цел да следи колко неверни твърдения се казват в рамките на една предизборна кампания, кои са най-честите източници на такива и колко често го правят. По друг начин казано - кой колко неистини говори в борбата за обществено доверие.
"Платформата е абсолютно доброволчески проект, като екипът не взима никакви пари за работата си и няма никакво финансиране.
"Нашата цел е да следим определени водещи политически лица по време на кампания и да анализираме техните изказвания. Тези, които можем да категоризираме като неверни твърдения, попадат в нашия краен анализ, който обикновено е под формата на таблица. Правим и количествен анализ, но основната ни идея е нашите последователи да прочетат конкретните твърдения, да се запознаят с аргументацията и да разберат защо ние смятаме, че те са неверни", обяснява един от моторите на платтформата Радослав Евтимов.
Тя е създадена през 2020 г., като вече стигнали до съгласие за нейната структура и времето, което всеки може да отделя, от екипа не се спират дори пред факта, че са разделени от хиляди километри. Половината са в България, а другата половина в различни градове на Германия. Друго обаче се превръща в предизвикателство - особеностите на българската демокрация.
"Ние имаме ограничен обхват и ограничено време, в което оперираме, тъй като сме доброволци. Това обикновено са изборни кампании. Когато стартирахме проекта за тази през 2020 г. не очаквахме, че ще влезем в спирала от избори, така че не бяхме съвсем готови, когато това се случи. Затова измислихме стратегия - концентрираме се за даден период, вадим твърдения, показваме публичните източници, които използваме, и всеки си прави изводите", разказва още Радослав и акцентира, че фокусът винаги е върху това дали дадено твърдение е истина към момента на неговото изказване. "Концентрираме се върху информация, която директно може да бъде проверена в реално време".
Радослав Евтимов, съосновател на Лъжеш ли?
Предизвикателството да си доброволец
Попитан за най-големите предизвикателства при създаването на една подобна платформа, финтех специалистът е категоричен, че това е организацията на работата.
Тъй като всички членове на екипа работят, организацията на оперативните срещи се оказва сложен ребус.
"Определено инфарктни моменти не липсват. Случвало се е да не спим по двe три вечери преди да публикуваме финанлния списък с нашите анализи. В същото време много хора не вярват, че го правим доброволно и в свободното си време. Други пък не го смятат за рационално. Цялото недоверие към обществената система се отразява и на нас. Но ние сме го приели, правим това, което можем, с надежда резултатът да е позитивен. Предизвикателства има, но желанието да направим това заедно надделява", казва още Радослав Евтимов.
А мотивацията на екипа се подкрепя и от няколко други фактора - тяхното разбиране, че "ако средата не ти харесва, трябва да направиш нещо, за да я промениш", позитивните оценки в социалните мрежи и удоволствието, "когато открием нещо по-сложно за доказване и след часове ровене в документи успеем".
"Това ни помага и ни мотивира много. Научил съм страшно много по различни теми, които са част от една предизборна кампания. Не на последно място, работата по платформата ме научи да усещам много по-ясно какво казвам, кое е вярно и кое не, къде мога да атакувам дадено твърдение. А тези умения ми помагат и на ежедневно ниво", казва още Радослав Евтимов.
Очертава се политическа парализа: световните агенции за изборите в БългарияПерспективите за формиране на управляваща коалиция изглеждат несигурни, обобщават агенциите
Общественото участие като бизнес модел
Към днешна дата Лъжеш ли? има над 8 000 последователи във Facebook. Към платформата се обръщат дори национални телевизии по повод доказани неверни твърдения, изказани в техния ефир. Този успех обаче за момента не променя стратегията на екипа относно нейната издръжка.
"Обмисляли сме някакъв вид финансиране, колкото да си покрием разходите. Той се ограничава до Patreon, където хората даряват на проекти, в които виждат някакъв смисъл. Иначе за момента сме решили да не го превръщаме в бизнес. Това, което даряваме сега, е свободното си време и не искаме никой да ни плаща за него", казват от екипа.
Все пак, възможен бизнес модел за подобно начинание те виждат във въвеждането на определен тип абонамент за съдържание, водени от разбирането, че за да има източник на информация, на който хората да вярват, той трябва да бъде финансиран от самите тях.
Прозрачност без граници: България е в траен застой по въпроса с корупциятаБългария е на 72-ро място в глобалната класация „Индекс за възприятие на корупцията“ за 2022 г. на „Трансперънси интернешънъл“
Друг аспект на бизнес модела на една подобна обществена платформа, разбира се, е личното участие.
"Като усилия от наша страна сме близо до максимума, но потенциал за надграждане има, ако се включат повече хора и Лъжеш ли? се превърне в канал, през който тяхната работа се разпространява и валидира. Затова и във всички кампании досега сме публикували форма, през която нашите последователи могат да сигнализират за конкретни твърдения. Но идеята е много хора да правят и самите проучвания", казва Радослав Евтимов и добавя:
Дали един проект с подобен бизнес модел би могъл да функционира не на доброволен, а на пазарен принцип е спорен въпрос. Но това, че всяко едно общество има нужда от такава платформа, е твърдение, което дори от Лъжеш ли? не могат да оборят.
Все пак нали освен Пинокио си спомняте и крилатат фраза на "Железния канцлер" Ото фон Бисмарк: "Най-много се лъже преди война, по време на избори и след лов"?
Платформата е част от Българската стартъп асоциация (BESCO).
Иван Гайдаров