Airbus засилва тестовете на радикална нова технология за крилата. С това компанията полага основите на бъдещ наследник на най-продаваната си серия A320, въпреки че към момента среща трудности да намали разходите си, съобщава Reuters и разказва:

“Във вторник британският министър на промишлеността Нусрат Гани откри завод за крилни технологии в Югозападна Англия. Той трябва да помогне за проектирането и изграждането на крила, които са по-дълги, по-леки, по-тънки и със сгъваеми върхове, за да осигуряват по-устойчив полет”.

"Това е нашата програма за подготовка на технологии, които ще са ни необходими за следващото поколение самолети на Airbus, каквото и да е то", заявява пред репортери Сю Партридж, ръководител на програмата на компанията Wing of Tomorrow (Крило на утрешния ден).

Откриването на иновативната локация на Airbus идва в момент, в който Boeing изследва концепция за удължен, свръхлек самолет, наречена Transonic Truss-Braced Wings.

Евтините спални в самолетите скоро ще са тук Концепцията SkyNest на Air New Zealand спечели една от големите награди в бранша – Crystal Cabin Award
Изборът на дизайн на крило и производствени методи от страна на всеки от производителите, заедно с развитието на двигателите, ще определят конкуренцията на терена на въздухоплавателните средства през втората половина на века, посочват пред информационната агенция източници от индустрията, добавяйки, че Airbus харчи "стотици милиони" долари за програмата си Wing of Tomorrow.

Официално изследванията могат да бъдат от полза за всеки проект, но всички погледи са насочени към наследника на водещия A320, който според Airbus може да бъде представен между 2035 и 2040 г.

"Става дума за подготовка на технологията за бъдещ продукт с една пътека, т.е. за продукт с висока производствена скорост", казва Партридж. "Трябва да разработим композитни технологии, за да намалим теглото на крилото, но те трябва да са на подходяща цена и с подходящи възможности за производство".

Понастоящем най-продаваният A320/321 и конкурентният Boeing 737 са изработени от алуминий, но конструкторите смятат, че композитните материали ще позволят на бъдещите крила да се стесняват по нови, по-ефективни начини.

Нова концепция разширява значително обхвата на електрическите самолети Тегленето на самолети не е нова концепция, като военната ѝ употреба датира още от Втората световна война
Основната пречка е, че производството на композитни части е по-скъпо - разлика, която е по-трудно да се възвърне при скъпите А320 и 737 на Boeing, отколкото при по-големите самолети, които вече се изработват от композитни материали.

Партридж коментира, че Airbus води разговори с поне трима доставчици за намаляване на разходите и по-ефективно изработване на частите.

Сгъваеми крила

Въвеждането на карбонови крила в самолетите от класа на А320 и 737 може да изисква и революция в строежа им, за да се отговори на производствените цели, които в момента са 10 пъти по-високи от тези за големите самолети.

Понастоящем авиационните композитни материали се втвърдяват в пещи под налягане, наречени автоклави, които отнемат пространство и енергия. Затова и Airbus проучва дали може да произвежда крила без автоклави.

До момента само един нов руски самолет е използвал изцяло този метод за отливане на крилата, но адаптирането му към обемите на Airbus или Boeing ще изисква значителни инвестиции и повишаване на разходите, казват анализатори пред Reuters.

Най-голямата самолетна сделка в историята: Airbus и поръчката от IndiGoИндийската авиокомпания IndiGo е направила поръчка за 500 самолета
Тъй като крилата стават все по-дълги, тестовете на историческата площадка във Филтън, където е разработена част от англо-френския Concorde, включват сгъване на върховете на крилата, за да могат те да преминат през вратите на халетата, подобно на 777X на Boeing.

"Физиката ни казва, че за да се получи по-икономично крило, то трябва да бъде по-дълго и по-тънко. Това означава, че трябва да увеличим размаха на крилата", казва Партридж.

Той отказва да каже кога Airbus ще избере между десетките технологии, които тества, но заявява, че ще бъде готов за всяко бизнес решение за нова програма. Анализаторите твърдят, че работата по модела за 2035 г. ще трябва да започне до 2027-28 г.

Запитан дали новата технология може да се използва за модернизиране на съществуващи модели като А321, Партридж отговаря: "Да, теоретично".

Източници от индустрията твърдят, че Airbus може да използва част от изследванията си, ако продължи с потенциалното разрастване на по-малкия модел A220.

Компанията все още не е казала какво ще включва самолетът, сочен за наследник на А320 и известен вътрешно като A220 Stretch, но според източниците на Reuters един от сценариите предвижда нови крила и двигатели, които да влязат в експлоатация не по-рано от 2030 г.