Lightyear One е кола със инсталирани соларни панели на тавана, които захранват батерии. Но дали можем да я наречен „автомобил, захранван със соларна енергия”, зависи от това как потребителите я използват.

Колата, създадена от холандския стартъп Lightyer, разполага с порт за зареждане с електричество, какъвто имат стандартните електрически возила. Соларните панели могат да зареждат батериите на автомобила с темп 12 километра пробег на час.

Така, ако паркирате колата си пред офиса в слънчев ден, в края на деня тя може да е заредена със соларна енергия, достатъчна за изминаването на близо 100 километра. Това е повече, отколкото хората обикновено изминават на ден, пише CNN.

„През лятото в Холандия вероятно няма да ви се наложи да я зареждате около два месеца”, казва изпълнителният директор на Lightyear Лекс Хофслут, добавяйки, че говори за средностатистическите шофьори.

Компанията е основана през 2016 г. от няколко члена на екипа от Eindhoven University of Technology, който спечели Bridgestone World Solar Challenge – състезание за коли, захранвани със соларна енергия.

Ако моделът достигне до производство, то това ще бъде първата кола на компанията.

Батериите на возилото могат да изминат с едно зареждане 720 километра, твърди стартъпът.

Соларните панели могат да работят, докато колата е в движение, или с други думи – можете да карате по магистралата през деня и слънцето да компенсира част от използваната енерия.

На дълъг път слънчевата енергия може да добави до 80 километра пробег към батерията.

Соларните панели с площ от 5 квадратни метра са особено ефективни в поглъщането на слънчева енергия, посочват от компанията, добавяйки, че са изработени от солидни материали, които няма да се натрошат при катастрова.

Голяма част от предимствата на колата са свързани с нейната ефективност, посочва Лекс Хофслут.

Вярно ли е, че електрическите коли са скъпи и неефективни?Какво можем да научим за електрическите автомобили от Франция?

Колата е проектирана да бъде аеродинамична колкото се може повече. Всяко едно колело е задвижвано от отделен електрически мотор. Поставянето на моторите колкото се може по-близо до колелата повишава ефективността.

Едно от предимствата на соларната енергия, по думите на Хофслут, се усеща по време на паркиране.

Докато останалите водачи на електрически коли търсят места на сянка или такива в близост до станции за зареждане, то притежателите на Lightyear One просто могат да оставят колата си на слънце. Климатичната система на колата може да се включва или изключва от дистанция.

Шофирането чрез слънчева енергия обаче не излиза евтино. Засега от колата има няколко прототипа, използвани за тестове и демонстрации.

Компанията приема предварителни поръчки на цена от 119 хил. евро. Това е само такса „резервация”, тъй като се очаква колата да се продава на цена от 150 хил. евро в Холандия, когато започне да се произвежда през 2021 г.

Lightyer планира да се фокусира върху европейския пазар, като на по-късен етап да погледне и към САЩ, добавя Хофслут.