Сбогом, Metaverse. Голямата мечта на Зукърбърг се провали епично
Метавселената, която неотдавна вълнуваше целия технологичен свят и обещаваше да позволи на потребителите нов вид забавление в добавена реалност, е на път да се окаже тотален провал, пише Businessinsider.
Нещо повече, изданието твърди, че е време проектът да бъде изпратен на технологичното гробище, след като е бил изоставен от бизнеса.
"RIP, Metaverse", безпощадни са от Businessinsider в многозначителното заглавие на материала по темата.
Метавселената, вдъхновена от филма "Tron" от 1982 г. и видеоиграта "Second Life" от 2003 г., се появява като проект през 2021 г., когато основателят на Facebook Марк Зукърбърг променя името на своята компания за трилиони долари на Meta.
След шумния дебют Метавселената става мания на технологичния свят и се впуска в шеметна надпревара за инвеститорите на Уолстрийт.
След като технологичната индустрия обаче се насочи към генеративният изкуствен интелект, съдбата на Metaverse беше предрешена.
Сега проектът се насочва към гробището на провалените идеи. Но краткият живот и безславната смърт на Метавселената са ярък пример за зрелищния провал на индустрията, която я създаде, допълва Businessinsider.
Голямото обещание
От момента на представянето Зукърбърг твърди, че Метавселената ще бъде бъдещето на интернет.
Той описваше бъдеще, в което ще можем да взаимодействаме безпроблемно във виртуални светове: потребителите ще "осъществяват визуален контакт" и "ще се чувстват така, сякаш са заедно в стаята".
Метавселената предлага на хората възможност да се включат в едно "потапящо" преживяване, твърдеше в рекламното видео към проекта Зукърбърг.
Грандиозните обещания предизвикаха големи очаквания към Metaverse, а медиите изпаднаха във възторг от новата концепция, пише още Businessinsider.
Зукърбърг описваше поетично Metaverse като "визия, която обхваща много компании" и "наследник на мобилния интернет", но не успя да формулира основните бизнес проблеми, които може да реши.
Концепцията за виртуални светове, в които потребителите взаимодействат чрез цифрови аватари, е стара и води началото си още от края на 90-те години на миналия век с масовите мултиплеър онлайн ролеви игри, като "Meridian 59", "Ultima Online" и "EverQuest".
И докато Метавселената уж надграждаше тези идеи с нови технологии, единственият реален продукт на Зукърбърг - VR платформата Horizon Worlds, която изискваше използването на слушалка Oculus, не успя да предложи нищо вълнуващо или поне по-конкретно за потребителите.
Въпреки това, Зукърбърг продължи да твърди, че един милиард души ще използват Метавселената и ще похарчат стотици долари в нея, без да обяснява какво точно ще получат в замяна.
Живот на високи обороти
Невъзможността Метавселената да бъде дефинирана по някакъв смислен начин не попречи на нейното издигане на върха на света на бизнеса. В месеците след обявяването на Meta изглеждаше, че всяка компания предлага продукт от Metaverse, въпреки че не беше ясно какъв е той.
Roblox, платформа за онлайн игри, която съществува от 2004 г., също яхна вълната на Metaverse и стигна до първично публично предлагане и оценка от 41 млрд. долара.
Криптоиндустрията също се възползва, убеждавайки клиентите си, че Метавселената ще бъде следващото ниво на инвестиции. Дори бизнеси, които на пръв поглед нямат много общо с технологиите, се качиха на борда. Walmart и Disney се присъединиха към Metaverse, припомня още изданието.
Стремежът на компаниите да се включат в играта накара инвеститори, консултанти и анализатори от Уолстрийт да се опитат да надминат прогнозите си за растеж.
Консултантската компания Gartner заяви, че до 2026 г. 25% от потребителите ще прекарват поне по един час на ден в Metaverse.
Според Wall Street Journal метавселената ще промени начина на работа завинаги.
Световната консултантска компания McKinsey прогнозира, че Metaverse може да генерира до "5 трилиона долара стойност", като добави, че около 95% от бизнес лидерите очакват да "повлияе положително на тяхната индустрия" в рамките на пет до десет години.
Citi публикува мащабен доклад, в който посочи, че Метавселената ще натрупа печалба до 13 трилиона долара.
Бруталното падение
Всяка „розовите“ пазарни прогнози се основаваше на неясните обещания на един изпълнителен директор. А когато на хората беше предложена възможността да я изпробват, никой не прояви интерес към Метавселената.
Decentraland, най-финансираният, децентрализиран, криптобазиран продукт на Metaverse регистрира само около 38 активни потребители дневно в своята "екосистема за 1,3 млрд. долара".
Decentraland оспорва това число, като твърди, че има 8000 дневни активни потребители - но това все пак е само малка част от броя на хората, които играят онлайн игри като "Fortnite".
Многократно възхваляваните усилия на Meta също се сблъскаха с подобни трудности: Към октомври 2022 г. Mashable съобщи, че Horizon Worlds има по-малко от 200 000 месечни активни потребители - драстично по-малко от целта от 500 000, която Meta си беше поставила за края на 2022 г.
The Wall Street Journal съобщи, че само около 9% от създадените от потребителите реалности са посетени от повече от 50 играчи, а The Verge заяви, че системата е била толкова бъгава, че дори служители на Meta са я избягвали. В крайна сметка, Meta не успя да убеди хората да използват продукта, на който беше заложила бъдещето си.
Началото на края започна със забавянето на икономиката и възходът на генеративния изкуствен интелект.
Microsoft закри своята платформа за виртуални пространства AltSpaceVR през януари 2023 г., уволни 100-те членове на своя "индустриален екип по метавселената" и направи редица съкращения в екипа си за HoloLens.
Disney закри своя отдел за метавселена през март, а Walmart последва примера му, като прекрати своите проекти за метавселена, базирани на Roblox.
Колко далеч в бъдещето изчезна метавселената Disney и Microsoft затвориха VR И АР проекти този месец
Инвестираните милиарди долари и безспирният шум около една полуразработена концепция доведоха до загуба на работата на хиляди, ако не и на десетки хиляди служители.
През март самият Зукърбърг „сложи картите на масата“, като заяви, че "най-голямата инвестиция на Meta е в развитието на изкуствения интелект и вграждането му във всеки наш продукт".
Главният технологичен директор на Meta, Андрю Босуърт, заяви пред CNBC през април, че заедно със Зукърбърг и главния продуктов директор на компанията, Крис Кокс, влагат усилията си в разработването на AI инструменти.
Компанията спря да предлага Metaverse на рекламодателите, въпреки че похарчи над 100 млрд. долара за научноизследователска дейност в мисията "Метавселена на първо място".
Макар че идеята за виртуални светове или колективни онлайн преживявания може да продължи да съществува под някаква форма, Метавселената е мъртва и вероятно ще бъде запомнена като един от най-историческите провали в технологичната индустрия, обобщава Businessinsider.