Опитните пътешественици знаят, че много авиокомпании предлагат напълно безплатни допълнителни услуги. Но повечето хора не са наясно, че те съществуват или смятат, че са скъпи.

Френският сайт Sympa-Sympa.com публикува десетте най-интересни услуги на борда на самолета, които на всичкото отгоре няма да ви струват нищо.

1. Аксесоари за комфортна почивка

Одеяла, възглавници и маски за спане са в списъка на задължителните услуги. Дори да искате да си починете на сравнително кратък полет, имате пълното право да поискате това от стюардесата. Ако се чувствате по-удобно без обувки на борда на самолета, стюардесата ще ви даде чорапи или пантофи за еднократна употреба.

По време на дълги полети на пътниците се предлагат несесери с хигиенни продукти като паста за зъби, сапун, мокри кърпи, а понякога и балсам за устни и крем за ръце.

2. Специално меню

Публикация, споделена от Inflight Feed (@inflightfeed) на

Ако сте си купили билет предварително (поне 24 часа преди полета), имате право да говорите за менюто – повечето авиокомпании предлагат диетично, детско, вегетарианско меню и дори храна кашер (съобразена с религията на евреите – бел. ред.). Тези опции няма да ви струват допълнителни разходи.

3. Чипс и безалкохолни напитки в кенче

Имате право на допълнителни храни като ядки или чипс. За съжаление, нито една авиокомпания не предлага подобна услуга. Но винаги можете да поискате от стюардесите, защото тя е безплатна.

4. Топъл шоколад

Публикация, споделена от The Sky is Where we Belong! (@airplanefanclub) на

Кафето и чаят са по-желани напитки на борда на самолета от водата и плодовите сокове. Но повечето големи авиокомпании са удължили списъка. Например, можете да поръчате топъл шоколад. Защо не попитате стюардесата?

5. Удобни седалки

Публикация, споделена от business/first classes (@business_classes) на

Когато си купите билет, можете да изберете най-удобните седалки, например с повече постранство за краката. Обсъдете тази възможност с туроператора си предварително и ще се радвате на максимален комфорт в самолета. Но внимавайте, защото някои авиокомпании изискват допълнително заплащате за тази услуга.

Смяната на седалката по време на полет е невъзможна, но ако помолите стюардесата, тя ще провери дали има свободно място, за да ви помогне.

6. Допълнителна порция

Публикация, споделена от JetSetPandaz (@jetsetpandaz) на

Храната винаги е включена в цената на самолетния билет, ако не става дума за нискотарифна авиокомпания. Но всеки пътник има различни предпочитания. Ако имате желание за още една порция, не се срамувайте, а попитайте стюардесата дали е останала храна.

Като цяло стюардесите не отказват на пътниците, защото някои от тях не искат да ядат в самолета, така че винаги остава малко храна.

7. Лекарства и първа помощ

Всеки полет включва безплатни лекарства – аналгетици, лекарства против повръщане, против алергия и други продукти. Стюардесите могат също така да оказват първа помощ и това е част от задължителните услуги.

8. Услуги, предназначени за деца

Пътуването с деца в самолет е по-лесно днес благодарение на съвременните услуги. Бебетата, които имат нужда от специални грижи, могат да използват специална люлка. Единственото нещо, което трябва да направят родителите, е да резервират специална седалка, на която да сложат люлката.

Стюардесата ще се грижи за бебето, ако имате нужда да отидете до тоалетна. Много авиокомпании предлагат грижи и придружаване на деца, които пътуват без родителите си.

9. Забавление

На борда на самолета винаги има нещо за забавление на пътниците – интересни списания, слушалки, които излъчват предавания по радиото и интегрирани екрани за гледане на филми.

10. Екскурзия в кабината на пилота

Публикация, споделена от Malgosia Moussa (@malgosiamoussa) на

Това е тайна, която стюардесите предпочитат да не споделят. Но ако поискате от тях да заведете сина си до пилотската кабина, възможно е да приемат. Повечето авиокомпании позволяват на стюардесите си да организират подобни визити. Шансовете ви да се възползвате от тази услуга нарастват след кацането на самолета.