До неотдавна женските футболни отбори трудно намираха стадиони, на които да тренират, а за платени професионални играчи не можеше да става и дума.

Днес обаче ситуацията е коренно различна, а дамската версия на най-популярния спорт процъфтява, пише The Economist.

В годините от 1921 до 1971 първа британската Футоблна асоциация (FA) изрично забранява на дамите да използват терените на професионалните мъжки отбори с аргумента, че "спортът въобще не е подходящ за жени и участието им изобщо не трябва да се насърчава".

Вероятно господата са били подразнени от огромната публика, която привличат женските мачове в годините на Първата световна война. Ня някои от тях присъстват по над 50 000 души.

В Германия също е фигурирала подобна забрана, която е премахната през 1970 г. През 1972 г. в Съединените щати е приет специален закон, който забранява на спортните организации, финансирани от държавата, да дискриминират спортистите по полов признак. Това принуждава университетите да отделят за женските спортни клубове толкова средства, колкото инвестират и в мъжкия спорт.

Половин век по-късно женският футбол е на път да се превърне в "мейнстрийм". Тазгодишното световно първенство във Франция, което се провежда в момента, достигна рекорден телевизионен рейтинг. Почти 10 милиона французи наблюдаваха на живо откриването и първия мач между домакините и Южна Корея.

Почти 6 милиона британци пък се наслаждаваха на победата на дамския национален тим срещу отбора на Шотландия с 2-1. Същият брой германци пък гледаха мача на женския Бундестим срещу Испания, завършил при резултат 1-0 за Германия.

Безпрецедентната популярност на дамския Мондиал очерта две силно положителни тенденции. Първата е, че качеството на играта в нейния вариант за "нежния" пол се повишава драстично през последните години.

А втората е, че финансовите бюджети на женските клубове започват постепенно да се увеличават, което улеснява професионалното развитие на спортистите. Тези два тренда са свързани и се подкрепят взаимно, пише още изданието.

Подобряващият се стандарт на женския футбол е очевиден за специалистите, които следят играта отдавна. Доскоро дамите получаваха далеч по-малко треньорски напътствия и специализирани програми от своите колеги мъже. Но тази практика вече е в миналото.

Последното световно първенство демонстрира впечатляващи отборни тактики и атрактивни вратарски изяви (това беше един от елементите в женския вариант на футбола, който често беше критикуван от мъжката аудитория).

Точното измерване на "качеството" на футболната игра по принцип е трудна задача. Головете, например, не са надежден критерий, защото един аматьорски квартален отбор може да вкара толкова, колкото и Барселона.

Понякога има мачове, в които резултатът не отразява реалното съотношение на силите или го изкривява значително. Типичен пример беше срещата между Тайланд и Съединените щати, която завърши при резултат 13-0 за американките.

Много по-удачен измерител е броят на успешните пасове. Статистиката показва, че той намалява с понижаване на нивото, на което се играе. В един средностатистически мач от британската Висша лига, например, се правят по над 900 паса, докато в четвъртото ниво на английския футбол тази метрика пада до 650.

Най-логичното обяснение е, че висококачествените мачове се играят от отбори, които умеят да пазят владението на топката. На по-ниските нива играчите прекарват повече време в центрирания и единоборства.

Данните на Opta, цитирани от The Economist, показват, че на последното женско първенство по футбол са реализирани средно по 825 подавания на мач. В елиминационната фаза, която тепърва предстои, броят на пасовете може да се повиши и още. За сравнение, на предишния Мондиал през 2015 г. те бяха средно по 750.

Най-скъпите футболни клубове в ЕвропаОтбащата стойност на отборите от топ 32 достига 35.5 млрд. евро

Подобен ръст от над 10% не е регистриран в нито едно от мъжките футболни първенства за същия период от време.

По-качествените мачове, логично, привличат и все по-сериозни спонсори. В миналото телевизионните права за излъчването на женските футболни форуми обикновено се предлагаха в пакет с някои от водещите "мъжки" събития (например Световното първенство).

Но през 2017 г. UEFA - управителният орган на европейския футбол, постанови, че правата за излъчване на дамските първенства вече ще се предлагат поотделно.

Насищането на рекламния пазар в мъжкия футбол, основно от пивоварите и букмейкърите, и таргетирането на една и съща аудитория създава много добри възможности в женския вариант на играта. Около 60% от дамските футболни отбори във водещите клубни първенства по света имат генерални спонсори, които са различни от тези на мъжките им еквиваленти. Според Deloitte до следващото първенство този дял вече може да е 100%.

Многомилионните сделки за спонсорство и телевизионно излъчване значително променят спорта, смята Кели Симънс, която ръководи дамския отдел на FA. В спорта навлизат все повече марки, които са традиционно ориентирани към женската аудитория, например козметичния гигант Avon.

Това дава финансова мощ и на европейските първенства, а САЩ вече не са единствената възможност за младите дами, които искат да пробият във футболната игра. Подобна история за две британски тийнейджърки беше разказана във филма Bend It Like Beckham от 2002 г.

В периода от 2013 до 2017 г. броят на професионалните играчи в европейския женски футбол се е удвоил до близо 3600. През 2018 г. Manchester United сформира професионален женски отбор, с което се превърна в един от последните футболни грандове, решили се на подобна стъпка.

Норвежката футболна асоциация пък беше първата в света, която обяви, че ще плаща едни и същи възнаграждения на спортистите от женския и от мъжкия национален отбор.

В световен мащаб обаче дамите в професионалния футбол получават средно по 7000 долара годишно. Дори в британската Суперлига, която е едно от най-добре обезпечените първенства от финансова точка, средната годишна заплата на играчите варира около 27 000 паунда (под 35 000 долара).

Това е около 1% от средния приход на футболистите от Висшата лига, които прибират средно по 2.6 милиона паунда (3.2 милиона долара) годишно.

Нещо повече, 58% от дамите в професионалния футбол на даден етап в кариерата си са обмисляли да се откажат именно по финансови причини. Според експертите, цитирани от The Economist, ще трябва да мине поне още едно десетилетие, за да може футболната кариера да се превърне в реална професионална алтернатива за дамите.

В момента тя е по-скоро саможертва в името на любовта към спорта.