Индия отвори първия си завод за производство на етанол от оризова слама или стърнища в сряда, като част от мерките за намаляване на зависимостта си от вноса на петрол и постигане на целта си за нулеви въглеродни емисии.

Премиерът Нарендра Моди заяви, че проектът ще намали замърсяването в столицата Ню Делхи, която през последните години страда от смог през зимата.

Заводът ще се отрази положително и на условията за живот в северните щати Хариана и Пенджаб, пише Ройтерс.

Индия е най-големият производител на парникови газове в света. Страната си е поставила за цел да постигне нулеви емисии до 2070 г. Тя обяви план за преход към по-чиста енергия, с помощта на който ще намали емисиите с милиард до 2030 г.

Третият по големина вносител на петрол в света не може да остане изолиран от смущенията на световните пазари, каза Моди. Той добави, че проектът Panipat ще повиши доходите на фермерите.

Комбинацията от покачване на цените на петрола доста над 100 долара за барел и силен щатски долар натрупаха натиск върху страните, които са зависими от вноса на суров петрол, за да стимулират своите икономики.

Индийски държавни петролни фирми обявиха планове за 12 завода в няколко щата за производство на етанол, използвайки отпадъци от фермите.

Държавните петролни гиганти - двигатели или палачи на енергийния преходДържавните монополи притежават две трети от оставащите открити запаси от нефт и газ в световен мащаб

След три месеца ще започне промишленото производство от новия индийски петролен завод за 9 млрд. индийски рупии (114 млн. долара), информира министърът на петрола на Индия Хардип Синг Пури.

Той добави, че Индия е третата страна - след Бразилия и САЩ, която произвежда етанол от селскостопански отпадъци. Инсталацията ще произвежда 100 килолитра етанол на ден, което се равнява на около 100 тона.

Досега Индия използваше етанол, произведен от захар, за смесване с бензин.

Произведеният по новия начин етанол ще помогне за съкращаване на годишните въглеродни емисии с около 300 000 тона, еквивалентни на около 63 000 коли, движещи се по пътищата на страната.

Индия зависи от доставките на гориво от чужбина до голяма степен. Те покриват 85% от потреблението й. През последните 8 години обаче тя постепенно повишава съдържанието на етанол в петрола - от 1.4% до 10.16%. Целта й е до 2025/2026 г. да постигне 20%.