Нигерия премахна субсидиите за горива, което унищожи голяма част от вътрешното търсене в страната и регионалния пазар за контрабандно гориво. Едновременно с това обаче това означава сериозно свиване за един от основните пазари на бензин за европейските рафинерии.

Северна Америка и Западна Африка, с Нигерия начело, исторически са двете основни дестинации за износ на бензин от Европа, която произвежда повече от горивото, отколкото използва, което означава, че нейните рафинерии разчитат на износа, за да поддържат маржовете на печалба, пише Reuters.

Постоянният спад на маржовете на европейските рафинерии през последните години, тъй като конкуренцията от Близкия изток, Съединените щати и Азия нарасна, беше обърнат, когато страховете от недостиг на доставки на горива увеличиха печалбите след нахлуването на Русия в Украйна.

Досега маржовете на печалба на бензина в Северозападна Европа се задържат стабилно на ниво от около 27 долара за барел, сочат данните на Refinitiv Eikon. Те са подкрепени от търсенето от Северна Америка, засилено от недостига на висококачествени материали за смесване, смущенията, причинени от ниските нива на водата във вътрешността на САЩ, и прекъсванията на работата на местните рафинерии.

Пазарът разбива надеждите на Саудитска Арабия за цените на петролаПетролният пазар изпрати предупреждение до Саудитска Арабия и всички останали, които залагат, че цените са готови за възстановяване: не разчитайте на това
Според анализатори обаче намаляването на потоците вследствие на сътресенията в Нигерия ще увеличи натиска върху европейските рафинерии, а евентуалните печеливши вероятно ще бъдат по-новите рафинерии в Близкия изток.

В края на май президентът на Нигерия Бола Тинубу премахна популярната, но скъпа субсидия за горивата, която миналата година струваше на закъсалото за пари правителство 10 млрд. долара. В резултат на това търсенето на бензин е спаднало с 28%, сочат официални данни.

Симптоматично за спада в търсенето е, че запасите от бензин на сушата в Нигерия са се увеличили до 960 000 тона от средно 613 000 тона между януари и юни, казва Джереми Паркър от консултантската компания CITAC, която се занимава с африканския енергиен пазар, пред информационната агенция.

Междувременно черният пазар на контрабандно субсидирано нигерийско гориво в Того и съседните Бенин и Камерун се е сринал, което допълнително намалява търсенето на доставки през Нигерия.

Липсват надеждни данни за това колко гориво е било изнесено контрабандно от Нигерия по време на режима на субсидиране, но сравнението на оценки от официални и независими източници показва, че повече от една трета от бензина може да е напускал складовете на държавната петролна компания NNPC всеки ден, за да бъде продаден нелегално в чужбина.

Новото търсене на енергия в Китай заплашва да подхрани глобалната инфлацияСуровият петрол може да надмине 100 долара за барел тази година, след отварянето на китайската икономика
Без субсидиите финансовият стимул за контрабанда изчезва.

По данни на Refinitiv Eikon през второто тримесечие средномесечният внос на бензин в Западна Африка е спаднал с 56% в сравнение с първото.

"Ключовият момент е, че търсенето от Западна Африка пресъхва", казва и водещият петролен анализатор на Refinitiv Радж Раджендран, а данните сочат, че на сезонна база товаренето от хъба Амстердам-Ротердам-Антверпен (ARA) за Западна Африка през юни е спаднало до 629 000 тона тази година от 895 000 тона през миналата година и 1,2 млн. тона през 2021 г.

Досега за юли товаренето е спаднало до 627 000 тона от 1,5 млн. тона през миналата година и 1,4 млн. тона по същото време през 2021 г.

За разлика от това износът на ARA за САЩ се повишава и достига 695 000 тона досега през този месец в сравнение с 449 000 тона преди година, въпреки че е намалял спрямо 791 000 тона през 2021 г.

Русия е напът да изпревари Саудитска Арабия на петролния пазар в КитайДокато усилията на Рияд за повишаване на цените се провалят, Москва продължава да печели позиции
Според данни на Insights Global запасите от бензин в хъба ARA са по-високи сезонно, отколкото са били поне от 2003 г. насам, тъй като износът за САЩ от региона не компенсира напълно по-ниския износ за Африка.

Нигерия, най-големият производител на суров петрол на континента, разчита в голяма степен на внос поради недостатъчния си вътрешен капацитет за рафиниране. Вносът обаче става все по-недостъпен, тъй като нигерийската наира отслабна до рекордно ниски нива, откакто централната банка премахна валутните ограничения през юни. В същото време инфлацията е близо до най-високите стойности за последните две десетилетия, посочва още Reuters.

A aнализаторите твърдят, че е възможно търсенето да не се възстанови напълно.

Като алтернатива за доставки, които са по-евтини и следователно по-приемливи за нигерийските купувачи, Филип Джоунс-Лукс, анализатор на пазара на бензин в Sparta Commodities, посочва вноса от Близкия изток, Персийския залив и Русия. "Обемите изглеждат все още малки, но не и незначителни", категоричен е той.

МАЕ: Глобалното търсене на петрол ще достигне пик още това десетилетиеРастежът на търсенето на петрол в световен мащаб ще спре до 2028 г., прогнозира агенцията
Според изчисленията на Sparta горивото от Близкия изток е по-евтино с около 35-50 долара на тон от вноса на ARA, което може да означава увеличаване на обемите на горива от ситуирани там източници в Западна Африка.

Увеличаването на преките потоци от руски бензин към Западна Африка започва през януари, но кумулативните обеми, макар и да нарастват от почти нула през последните години до около 800 000 тона от началото на 2023, все още са малки, сочат данните на Refinitiv Eikon.

"Не може да се твърди, че Русия завзема по-голям дял от този пазар от европейските рафинерии. Предизвикателството идва от новите рафинерии в Близкия изток, които се разширяват от традиционния си пазар в Източна Африка и сега включват Западна Африка и дори Америка", казва Раджендран в заключение.