Шофьори на Uber: Споделената икономика експлоатира хората
Компанията за споделено пътуване Uber ще направи дебют на капиталовите пазари в края на тази седмица.
На фона на това, водачите на компанията решиха да „отпразнуват” излизането на борсата с масови протести в САЩ.
„В проспекта си за първично публично предлагане на акции (IPO) от Uber посочват, че водачите ще получат единствено повече неудовлетворение, тъй като те планират да намалят нашето заплащане и да спрат стимулите”, казва Сонам Лама, член на профсъюза на таксиметровите шофьори в New York Taxi Workers Association.
„Не искаме заплатите ни да останат на минимума. Искаме Uber да отговаря пред нас, не пред инвеститорите. Споделената икономика (gig economy) е единствено за експлоатация на работниците чрез отнемане на техните права. Това трябва да спре. Uber е най-лошият участник в споделената икономика”, добавя той в изявление до медиите, предава TechCrunch.
В Сан Франциско водачите организарат протест пред централата на Uber, който идва след 12-часово бойкотиране на приложението на компанията. В изявление пред TechCrunch говорител на Uber посочва, че водачите са основата на техните услуги.
„Водачите са сърцето на нашите услуги – не можем да успеем без тях – хиляди хора идват на работа в Uber всеки ден, фокусирани върху това как да направят изживяването по-добре, на пътя и извън него”, казва говорителят на компанията.
„Независимо дали става дума за по-сигурни доходи, по-силни застрахователни защити или пълно финансиране на 4-годишно обучение за водачите или техните семейства, ние продължаваме да работим, за да подобрим изживяването за и с водачите”, добавя той.
Според Шона Кларксън от организацията Gig Workers Rising, листването на борсата на Lyft - големия конкурент на Uber, е било „тъжен ден”.
„Трудно е да се наблюдава компания, правеща купища пари, когато имате неосигурено домакинство или не сте сигурен дали ще платите наема или медицинските разходи”, казва тя.
В отговор на IPO-то на команията, водачи на Lyft протестираха в Сан Франциско и Сан Диего.
Независимо дали става дума за шофьори на почасови договори или не, всички искат по-високо заплащане, прозрачни политики за заплата, бакшиши, тарифи и прочее, добавя Кларксън.
„Почасовите доходи на водачите на Lyft се увеличават през последните две години и те са спечелили над 10 млрд. долара чрез платфромата на Lyft”, казва говорител на компанията.
„Над 75% от тях карат под 10 часа на седмица, за да печелят допълнително спрямо съществуващите си работни места. Водачите на Lyft печелят средно по 20 долара на час. Знаем, че този достъп до гъвкави, допълнителни доходи правят голяма разлика за милиони хора и постоянно работим, за да подобрим начините, по които да предоставяме най-добрите услуги на нашите водачи”, добавят от компанията.
Като част от IPO процедурите, Uber и Lyft предложиха на някои шофьори бонуси, но това е прашинка, в сравнение с парите, които ще приберат директорите в двете компании.
Lyft, например, предложи на някои водачи еднократен бонус в размер до 10 хил. долара. По сходен начин Uber предложи на някои водачи бонус до 40 хил. долара.
„Водачите, за които знам, че са получили тази оферта от Lyft в резултат на IPO-то, бяха невероятно обидени и гневни”, казва Кларксън. „Двете компании просто правят PR, за да изглежда, че третират водачите добре”, добавя тя.
Uber постави цена на предлаганите в IPO-то акции между 44 и 50 долара за брой, търсейки оценка от 84 млрд. долара.
Lyft поставиха цена на акциите си между 62 и 68 долара за брой, търсейки оценка от 2.1 млрд. долара. Понастоящем акциите на компанията се търгуват на цена от около 60 долара за брой.