От много години различни кораби фалшифицират местоположението си, за да участват в незаконни дейности, но изглежда, че все по-голям брой от тях го правят, за да търгуват със стоки, които вероятно струват милиарди долари.

„Но така наречените "тъмни кораби", превозващи руски петрол, за който се предполага, че заобикаля ценовите ограничения от 60 долара за барел, танкери, които се движат под радара във венецуелски води, и товарни кораби, за които се предполага, че контрабандират зърно от Украйна, могат да бъдат засичани чрез сателитна технология, която установява кога те съобщават фалшиво местоположение“, пише в свой анализ CNBC.

Съгласно изискванията на Международната морска организация големите кораби трябва да бъдат оборудвани със системи за автоматична идентификация (AIS) и да излъчват местоположението си постоянно, за да се предотвратят сблъсъци. Някои от тях обаче изключват транспондерите си за определяне на местонахождението или извършват "подправяне" на AIS, при което корабът съобщава, че се намира на едно място, докато всъщност е на друго - може би на стотици километри.

Данни от компанията за морски технологии Windward показват, че през първата половина на 2023 г. манипулирането на местоположението на петролните танкери и корабите, превозващи сухи товари като зърно, е нараснало с 12% в сравнение със същия период на миналата година, а спрямо първата половина на 2021 г. - с 82%.

Въпреки санкциите: Руската армия продължава да получава западни технологииМосква се снабдява с все повече полупроводници и други модерни западни технологии чрез посредници като Китай


Според Джон Лъск, главен изпълнителен директор на Spire Maritime, аналитична компания, която предоставя данни на правителства и частни компании, развитието на технологиите улеснява проследяването на този вид манипулации, а новите усилия за публично оповестяване на местоположението на корабите хвърлят светлина върху подобни дейности.

"Започваме да виждаме още по-голямо внимание към морската индустрия заради санкциите", казва Луск пред CNBC, визирайки санкциите на Г-7 срещу Русия и последните мерки на ЕС, които забраняват на корабите, изключили или подменили своята AIS система, да влизат в пристанища. "Заради тъмните кораби много от незаконните превози започват да се увеличават".

"Имате черни пазари, на които открито се нарушава законът, независимо дали става дума за санкции, нарушаване на изключителни икономически зони при риболов, нелегален превоз на продукти или нещо друго. Но вече нещата са много по-видими и много по ясни от гледна точка на това как те се отразява на световната икономика", казва Луск.

Прикриване на товари

Г-7 налага таван на цената на руския петрол до 60 долара за барел, за да ограничи приходите, които Кремъл получава от този износ, но според Ами Даниел, съосновател и главен изпълнителен директор на Windward, незаконното движение на руски петрол може да възлиза на десетки милиарди долари.

През изминалата година технологията на Windward е идентифицирала повече от 1100 танкера, свързани с Русия, които са изчезнали, като са изключили или манипулирали своите AIS, обяснява говорител на компанията пред CNBC.

По-малкото зло. Защо много западни компании остават в Русия въпреки всичкоПовече от 1000 чуждестранни компании са преустановили дейността си в Русия, но много други остават


"Това са милиони барели петрол", казва Даниел. "500 кораба могат да превозват 800 милиона барела. Умножете това по цената на петрола - нека да е 60 долара. Звучи ми като 48 милиарда долара".

В онлайн статия Windward посочва, че данните на компанията показват, че броят на прехвърлянията на петрол от кораб на кораб на тъмно се е увеличил в Алборанско море северно от Мароко след пълномащабното нахлуване на Русия в Украйна, което според него предполага контрабандни операции. Подобни трансфери позволяват на един кораб да вземе петрол от друг, без да се проучва покупната цена и неговия произход.

Windward идентифицира и случаи на нерегламентирани сделки с руско зърно в Керченския проток - воден басейн, свързващ Азовско с Черно море. Два товарни кораба са напуснали Керч, за да доставят зърно в Мароко и Арабския залив, съобщава компанията.

Междувременно Spire идентифицира и проследява 50 много големи превозвача на суров петрол, които според тях са прикрили местонахождението си, за да превозват петрол от Венецуела.

Компанията изчислява, че въпреки американските санкции срещу страната 108 милиона барела петрол - на стойност около 8 милиарда долара, в средата на юли, когато компанията публикува данните си за проследяване, са били прехвърлени от южноамериканската страна към Източна Азия между 1 ноември миналата година и 29 юни тази.

Танкерите, които манипулират местоположението си, най-често се оказват във водите около петролните находища на Ангола, но данните на Spire показват, че истинското им местоположение е в южната част на Атлантическия океан в изключителната икономическа зона на Венецуела. След това те съобщават за точното си местоположение от южноафриканския нос Добра надежда, като най-вероятните им дестинации са Китай и Малайзия. Данните също така показват, че газенето на корабите след това се променя, което предполага, че товарът е бил разтоварен, заявяват от Spire.

„Сенчести флоти“ с руски петрол притискат застрахователния секторС покачването на цените на суровия петрол все повече товарни съдове са изложени на риск от загуба на застрахователно покритие


Манипулация на AIS

Според Иън Гудридж, старши директор на Spire за радиочестотни продукти за геолокация, с развитието на технологиите е станало сравнително лесно да се установи дали даден кораб е изключил своята AIS.

"Да кажем, че сте голям петролен танкер и сте изключили AIS. Това ще стане ясно не само за собствениците на кораба и корабните брокери, но и за застрахователната компания. Това определено премести фокуса към манипулирането на сигнала", казва той пред CNBC.

Това може да се направи по няколко начина. Сред тях са изключване на транспондера на AIS за определен период от време; добавяне на устройство между данните от глобалната навигационна сателитна система и транспондера, което да внушава, че корабът се движи по един маршрут, докато всъщност плава в друга посока; или чрез софтуерна хакерска атака, която кара транспондера да съобщава географска ширина и дължина, които не се променят, въпреки че корабът се движи.

Технологията за фалшифициране е "почти толкова достъпна, колкото да си купите GPS заглушител за колата“, акцентира Гудридж.

Последици за застраховането

OFAC, органът на Министерството на финансите на САЩ, който администрира и прилага санкциите, издава през април предупреждение за "възможно заобикаляне на руския ценови таван на петрола", предупреждавайки американските морски застрахователи, че корабите, които те покриват, може да използват "измамни практики" като подмяна на AIS, за да скрият присъствието си в руски пристанища. OFAC препоръчва на компаниите да използват доставчици на морско разузнаване, "за да подобрят откриването на манипулации с AIS".

Кристофър Суифт, съдружник и член на практиката за защита и разследвания на правителствени органи на американската правна компания Foley & Lardner, нарича подмяната на AIS "силно подозрителна".

18 месеца по-късно – до какво доведе руската инвазия в УкрайнаЗагиналите са десетки хиляди, разселените са милиони, а икономическите сътресения са навсякъде


"Ако сте от застрахователния бранш и не обръщате внимание на това, наистина трябва да започнете да го правите", категоричен е Суифт.

Действия на САЩ

През май Министерството на финансите на САЩ заявява, че таванът на цените на петрола е постигнал и двете си цели - да запази доставките на руски петрол, но да ограничи приходите от него. Суифт очаква правителството да продължи да разследва случаите на нарушаване на санкциите, въпреки че добавя, че правоприлагането "има тенденция да изостава от най-новите стратегии за заобикалянето им".

А мерки не липсват. На осми септември Министерството на правосъдието на САЩ съобщава, че е конфискувало близо един милион барела ирански суров петрол, които нарушават санкциите, и осъжда собственика на кораба Suez Rajan Limited на тригодишен корпоративен изпитателен срок и глоба в размер на почти 2,5 млн. долара.

"Участниците в схемата са се опитали да прикрият произхода на петрола, като са използвали прехвърляне от кораб на кораб, фалшиви отчети от системата за автоматична идентификация, фалшифицирани документи и други средства", се казва в онлайн съобщение на Министерството на правосъдието.

Това може да проправи пътя за наказания и по отношение на заобикалянето на руските санкции, казва Суифт:

"Неотдавнашните наказателни дела на Министерството на правосъдието и действията за гражданска конфискация, свързани с корабни компании, превозващи незаконен ирански петрол, показват как правителството на САЩ може да реагира на фалшифицирането на AIS и контрабандата на руски петрол в бъдеще".