Да си заклещен в капан на 22-футов подводен апарат, на хиляди метри под водата и с изчерпан кислород е ужасяваща перспектива.

Тя обаче изглежда все по-реалистична за екипажа на подводницата "Титан", пише BBC.

Точното местонахождение и състоянието на петимата членове на екипажа остават неизвестни. Смята се, че ако плавателният съд все още е непокътнат, в него може да е останало минимално количество кислород.

Графикът на запасите обаче няма как да бъде категорично фиксиран. Д-р Кен Ледез, експерт по хипербарна медицина в университета "Мемориал" в Сейнт Джон, Нюфаундленд, заяви пред BBC News, че в зависимост от условията някои от хората на борда може да оцелеят по-дълго от очакваното.

"Зависи от това колко им е студено и колко ефективно съхраняват кислорода", казва той, като добавя, че треперенето изразходва много кислород.

По думите му, изчерпването е постепенен процес. "Това не е като да изключиш лампата, а като да изкачиш планина - с понижаването на температурата и спадането на метаболизма зависи колко бързо ще се изкачиш на тази планина".

Експерти са изразили загриженост за безопасността на „Титан“ през 2018 г.Eксперти от бранша са изразили загриженост, че OceanGate е предпочела да не сертифицира “Титан” чрез трети страни

Макар да признава, че не знаем каква е ситуацията във вътрешността на подводницата, д-р Ледез заяви, че условията могат да бъдат различни при отделните хора.

Контраадмирал Джон Маугър от бреговата охрана на САЩ заяви, че има редица неизвестни в мисията по издирване и спасяване. "Не знаем каква е степента на потребление на кислород за всеки в подводницата", заяви той пред BBC.

Според д-р Ледез, изчерпването на кислорода не е единствената опасност, пред която са изправени намиращите се на борда. Плавателният съд може да е изгубил електрическо захранване, което вероятно играе роля в контрола на количеството кислород и въглероден диоксид в плавателния съд.

С намаляването на нивото на кислорода, делът на въглеродния двуокис, издишван от екипажа, се увеличава, което може да има фатални последици. "Когато нивото на въглеродния диоксид се повиши, той става седативен и води до заспиване.", обяснява експертът.

Бившият капитан на подводница от Кралските военноморски сили Райън Рамзи е гледал видеоклипове онлайн за вътрешността на "Титан" и не е видял система за отстраняване на въглеродния диоксид. "За мен това е най-големият проблем от всички тях", твърди той.

В същото време, екипажът е изложен на риск от хипотермия, при която тялото изстива прекалено.

Звуковите сигнали може да са изпратени от опитен водолаз в подводницата Протоколът за подобни случаи е на всеки 30 минути да се блъска много силно в продължение на 3 минути, обяснява експерт

Според капитан Рамзи, ако подводницата се намира на морското дъно, температурата на водата ще бъде около 0 градуса. Ако е загубила и електричество, тя няма да генерира никаква енергия и следователно не може да генерира топлина.

Хипотермията обаче "може да бъде техен приятел", твърди д-р Ледез. "Има вероятност, ако се охладят достатъчно и изгубят съзнание, да оцелеят - спасителите знаят това", каза той, като добавя, че тялото автоматично ще се опита да се адаптира, за да оцелее.

От друга страна хипотермията, липсата на кислород и натрупването на въглероден диоксид в подводницата означават, че способността на екипажа да установи контакт с мисията за търсене и спасяване, например чрез удряне по корпуса на равни интервали от време, за да се опита да привлече внимание, ще намалее. "Ако са в безсъзнание, няма как да си помогнат", казва д-р Ледез.

Въпреки че бреговата охрана предупреждава, че вероятно е останал малко кислород, екипажът може да успее да запази запасите си - поне за известно време, оптимисти са някои експерти.

Според Рамзи, забавянето на дишането би могло да помогне, но признава, че това е трудно предвид стреса, на който са подложени членовете на екипажа.

Засякоха звукови сигнали при издирването на изчезналата подводницаЗвуци от почукване са засечени от канадски самолети на 30-минутни интервали в зоната на търсене, съобщават медии

Що се отнася до храната и водата, бреговата охрана заяви, че екипажът е имал "ограничени дажби" на борда, но не може да каже колко.

Въпреки всички тези предизвикателства д-р Ледез призовава да не се отменя твърде рано операцията по издирване и спасяване, като казва, че хората може да са в състояние да оцелеят дори когато нивото на кислород е много ниско.

Контраадмирал Маугър заяви, че в особено сложни случаи "наистина трябва да се отчита и желанието на хората да оцелеят". "И така, ние продължаваме да търсим и да провеждаме спасителните дейности", коментира той в Today по NBC.