Защо най-богатият човек в света се нуждае от най-богатия индиец?
Най-богатият човек в света се опитва да сключи сделка с най-богатия човек в Индия с цел печелене на по-голям дял от огромния индийски пазар.
Основателят на Amazon Джеф Безос преговаря за евентуална инвестиция в Reliance Retail - най-големия търговец на дребно в страната, притежаван от милиардера Мукеш Амбани, предават изданията Economic Times и Reuters.
Американската компания се опитва да придобие до 26% дял в индийската фирма, разкриват източници на двете медии.
„Не коментираме медийни спекулации и слухове. Нашата компания непрекъснато разглежда различни възможности. Правим и ще продължим да правим необходимите обявление, съответстващи на нашите отговорности”, коментира говорител на Reliance Retail пред CNN.
Говорител на Amazon в Индия е отказал коментар по темата.
Reliance Retail има около 11 хил. магазини в Индия и продава всичко – от умни часовници до хранителни стоки. Евентуално партньортство би дало доста по-силен достъп на Amazon до огромния индийски пазар. Компанията е отдели над 5 млрд. долара в името на разрастване на индийските си операции.
Amazon води битка с Flipkart, който се притежава от основния конкурент на компанията в САЩ Walmart, за надмощие над индийския онлайн пазар, който се очаква да достигне 200 млрд. долара до 2027 г. Широкият пазар за търговия на дребно в страната се оценява на над 670 млрд. долара.
Двете компании оформят около 30% от индийския онлайн пазар, по данни на компанията за проучвания Forrester, като Flipkart имат малка преднина пред Amazon.
„Относно Amazon, това, което търсят, е достъп до офлайн инфраструктура, която включва верига за доставки и офлайн магазини”, казва Сатиш Меена, анализатор в Forrester.
„Без офлайн присъствие ще бъде трудно за Amazon да намери по-голям пазар”, казва той.
Базираната в Сиатъл компания се опитва да увеличи физическото си присъствие в Индия. За целта беше придобит малък дял във веригата магазини Shoppers Stop през 2017 г. През миналата година пък беше инвестирано във веригата за хранителни стоки More.
Сделка с Reliance Retail ще даде достъп до хиляди магазини из страната, особено в региони, където достъпът до интернет е слабо разпространен. Компанията има търговски обекти в над 6 700 градове и малки градчета.
Сделка с бизнеса на Амбани може да донесе и допълнителни предимства. Индийската компания притежава най-големия мобилен оператор в страната - Reliance Jio, който има над 300 млн. потребители. Телекомът помага за разпространението на интернет сред милиони индийци чрез евтините си тарифни планове.
Въпреки че Amazon има силно онлайн присъствие в Индия, то достъп до мрежата на Jio ще позволи на търговеца да достигне потребители, които за първи път имат възможност да сърфират в интернет.
Амбани е изразявал намеренията си да комбинира дигиталния и търговския си бизнес, обявявайки планове за създаване на платформа за електронна търговия през януари тази година. Партньорство с Amazon би подпомогнало тези планове доста сериозно.
„Тази сделка ще осигури на Reliance Retail достъп до установена платформа за електронна търговия”, казва Киран Педада, асистент по маркетинг в Indian School of Business.
„Reliance Retail ще получи достъп до технологията на Amazon и тяхните познания и експертиза”, добавя той.
Amazon (и всички големи корпорации, бел. ред.) отдавна се опитват да разширят бизнеса си на индийския пазар, като през миналата година компанията за малко да купи Flipkart, преди да загуби от Walmart.
Двете компании бяха ударени от новия индийски регулатор за онлайн търговията, който предотврати опитите им да подбиват конкуренцията чрез големи намаления, като наложи и рестрикция на инвестициите им в страната.
Ако Безос има на своя страна най-големите индийски компании и най-богатия човек в страната, то Amazon ще може доста по-успешно да лобира срещу политиката на протекционизъм на индийското правителство.
„Ако сделката се случи, ще стане много трудно за Walmart и Flipkart”, добавя Сатиш Меена от Forrester.
Общото богатство на Безос и Амбани надхвърля сумата от 150 млрд. долара, като Безос притежава 111.7 млрд. долара, а индийският му колега „едва„ 45.8 млрд. долара, сочат данните на Forbes.