Идват, снимат се и си тръгват: Битката със свръхтуризма започва отначало
От свръхтуризъм към локдаун и обратно в началната позиция.
Най-известните дестинации в света отново се връщат към битката с бума на туризма след края на пандемията, пише CNBC.
Възходът на нискобюджетните авиокомпании, краткосрочните наеми на жилища и круизните кораби са част от проблема, казва Лионел Сол, научен сътрудник и гостуващ преподавател в EHL Hospitality Business School.
Но социалните медии, инфлуенсърите, филмите и телевизионните предавания също са причина за това, тъй като те карат много хора да посещават най-заснеманите и популяризирани места, казва Татяна Цуканова, научен сътрудник в същото училище в Лозана, Швейцария.
"Те просто идват, правят си хубави селфита, публикуват ги в социалните мрежи, увеличават популярността на дадено място и си тръгват", казва тя.
Броят на пътуващите се увеличава.
Според оценките на Организацията на обединените нации през 2030 г. населението на света ще достигне 8,5 милиарда души. А според Световната организация по туризъм към ООН до 2030 г. се очакват допълнително 50 милиона пристигащи международни туристи годишно – предимно от Азия.
Какво може да се направи
Някои градове и обекти поставят таван на дневните посетители (Мачу Пикчу в Перу, Акрополът в Атина, Боробудур в Индонезия, плажовете в Сардиния) и ограничават големите круизни кораби (Венеция, Бора Бора).
Но един град отива дори по-далеч: Амстердам.
Според The Guardian градът, пионерът в борбата със свръхтуризма се е противопоставил на автобусите, туристическите магазини, откриването на нови хотели и отдаването на жилища под наем в стил Airbnb.
Обмисля се и забрана на круизните кораби и преместване на известния квартал на червените фенери извън центъра.
През април холандската столица стартира уникална туристическа кампания, в която се казва на някои посетители - а именно млади британски туристи от мъжки пол – да "стоят далеч", ако пътуват до града заради наркотиците или партитата.
Глоби и такси
Някои градове се прицелват в портфейлите на пътуващите, като налагат глоби за лошо поведение.
Венеция глобява туристите за консумиране на напитки или храна по стълбите около каналите, плуване в тях и разходки по бански.
От догодина градът изпробва нова тактика: такса от 5 долара за туристите, които пътуват само за ден.
Нови туристически данъци предстои да бъдат въведени и във Валенсия, Манчестър, Тайланд и Исландия, казва Иван Сапров, основател на американската компания за туристически технологии Voyagu. Според местни доклади от февруари 2024 г. Бали също ще облага туристите със 150 000 рупии (10 долара).
Някои пътници подкрепиха обявената през 2022 г. такса за устойчиво развитие на Бутан в размер на 200 долара на ден. Други обаче я нарекоха елитарна.
Оттогава страната намали таксата два пъти, за да привлече посетители.
"Намирането на баланса е много сложно", казва Сол.
Икономическите ограничения са само половинчати мерки, смята Цуканова и добавя, че проучванията показват, че глобите и таксите не предотвратяват свръхтуризма. Необходимо е и сътрудничество – между градовете, обектите, местния бизнес и жителите.
Управление на туристическия поток
Генералният секретар на Световната организация по туризъм към ООН Зураб Пололикашвили заяви пред CNBC, че ключът към преодоляването на свръхтуризма се крие в "туристическия поток".
"Проблемът е в управлението на потока от хора", каза той и добави, че новите технологии могат да помогнат.
Технологията работи чрез наблюдение на тълпите и съобщаване на актуализации на пътниците в реално време.
Сензори, които са неизменна част от автономните превозни средства, управляват потока от туристи в градове в Северна Германия, пише Сол в статия, публикувана в EHL Insights.
За да се справят с проблема с пренаселеността, някои страни привличат чужденците към по-слабо посещавани райони.
Японските туристически служители например подтикват пътниците да посещават селските райони на страната, където половината от общините са застрашени да изчезнат до 2040 г. поради обезлюдяване, според The Japan Times.
Туризъм за добро
Туризмът трябва да се развива и да стане регенеративен, казва Даръл Уейд, съосновател на Intrepid Travel.
"Един от проблемите на туризма в момента е, че той е противоположен на регенеративния. Той е екстрактивен - и това не може да продължава още дълго.", смята той.
Според Сол, туристите могат да се включат в усилията за възстановяване на кораловите рифове, да засаждат растителност или да гарантират, че парите им остават на местно ниво, като избират по-малки хотели и семейни ресторанти.
Пътуващите трябва да променят и начина си на мислене, каза Цуканова.
"Имаме приложение, в което можем да преброим колко държави сме посетили, колко процента от наличната площ сме покрили. Голямото предизвикателство е да образоваме хората да започнат да пътуват по различен начин."