Какво е горивен дисбаланс и защо наскоро принуди самолет да прекрати полет?
Самолет на американската авиокомпания Delta наскоро трябваше да направи обратен завой над Атлантическия океан, след като екипажът осъзнава, че има горивен дисбаланс и не успява да разреши проблема.
Самолетът излизат от летище Джон Ф. Кенеди в Ню Йорк за Акра в Гана.
Какво е горивен дисбаланс?
Горивен дисбаланс се получава, когато количеството гориво в резервоарите в лявото и дясното крило е неравномерно и това може да повлияе на управлението на самолета, казват от Boeing.
Това може да се случи по много причини, но според самолетостроителя най-честата причина са колебания в работата на компонентите на горивната система, отклонения в изгарянето на горивото, дефекти на различни компоненти или дефекти, които водят до течове на гориво, пише Insider.
От Boeing казват, че намирането и отстраняването на проблемите може да бъде относително лесно при самолети с два двигателя, защото горивната система може да бъде изолирана до лявата и дясната страна на самолета.
Не такъв обаче е случаят с разполагащия с четири двигателя Boeing 747, при който се налага проверка на резервоарите, за да се определи причината.
Какво се случва, когато има горивен дисбаланс?
Екипажите на самолетите на Boeing получават известие, когато дисбалансът достигне определено ниво.
Ако екипажът може да потвърди, че няма теч, тогава процедира, като прехвърля част от горивото от един резервоар в друг. От Boeing казват, че ако предупредителният сигнал се получи отново, същата балансираща процедура трябва да бъде повторена.
Ако не успеят да балансират добре резервоарите, пилотите понякога решават да обърнат самолета, както се случва с полета на Delta.
Някои хора, като YouTuber, който бил в самолета на Delta и плачел на мястото си, мислейки, че ще умре, може да сметнат това изживяване за плашещо, но пилотите може да решат да продължат полета.
По данни на Boeing, последните установени случаи с горивен дисбаланс са при модели 747-400 и 777.
Горивният дисбаланс при полета на Delta до Акра пък е при по-стария модел Boeing 767.