Баскетболният Ню Йорк Никс е един от отборите от НБА, които се борят за подписа на свободния агент ЛеБрон Джеймс, пише Forbes. Техният основен аргумент към ЛеБрон - Можеш да направиш 1 млрд. долара, играeйки в Ню Йорк. Не можеш дори и да се доближиш до тази сума, в който и да е друг град!

За да подкрепят опита си да привлекат ЛеБрон от Никс са поръчали проучване на маркетинговия консултант Interbrand, според което той може да заработи около 1 млрд. долара през живота си от заплати и рекламни договори, ако направи залата на Медисън Скуеър Гардън (залата в която Никс играят мачовете си) свой постоянен дом. Горната граница, на това което Джеймс би могъл да изкара е 2 млрд. долара според проучването. Сумата е значително по-голяма в сравнение с вероятните 700 млн. долара, които може да заработи като играч на Кливланд, 690-те млн. долара в Чикаго, и 600-те млн. долара в Маями.

Никс се съсредоточават основно върху допълнителната стойност, която град като Ню Йорк може да придаде към марката ЛеБрон Джеймс. Другите отбори, които се опитват да го привлекат, твърдят, че марката му е толкова известна в световен мащаб, че няма никакво значение къде ще играе той. Според същото проучване всеки свободен агент в НБА може да увеличи приходите си с 30% ако подпише с Никс.

За да предоставят всички данни на Никс, от Interbrand са разработили 50 000 сценария на това как би могла да се развие кариерата на ЛеБрон като са използвали повече от 200 променливи величини за всеки сценарии като лично представяне, демографски особености на феновете, шампионски титли, участия в Мача на звездите, спечелване на наградата Най-ценен играч и т.н. Докладът не разкрива много за използваната методологията, но стига до следното заключение: ЛеБрон има 50% шанс да спечели най-малко 1 млрд. долара в Ню Йорк. В Кливланд и Чикаго шансовете му падат до 1%. Вероятността пък той да заработи тази сума, играейки за Маями Хийт, е 0%, според проучването. За да стигнат до всичките данни от Interbrand са приели, че ЛеБрон ще играе до 38-годишна възраст и то за един и същи отбор оттук нататък.

Ето и част от аритметиката на Interbrand: титла на НБА с Ню Йотк Никс би могла да донесе на ЛеБрон 240 млн. долара, или с около 60 млн. долара повече, ако направи същото с отбора на Кливланд и с около два пъти повече отколкото би спечелил от титла с отбора на Чикаго Булс. Защо? Ню Йорк е огромен пазар, бизнес столицата на света и дом на много (и заможни) фенове, които са гладни за печеливш отбор. Никс не са печелили титлата от 1973 г. ЛеБрон вече е покорил Кливланд, малък град с малък пазар. Шестте титли на Майкъл Джордан все още се помнят в Чикаго. Маями пък има променлива фен база, спечелена наскоро титла и собствена суперзвезда в лицето на Дуейн Уейд.

От Forbes са изчислили, че през последната година ЛеБрон е заработил 43 млн. долара от заплата и рекламни договори (с компании като Nike, State Farm Insurance, Coke, McDonalds и Upper Deck) играейки за отбор в град с малък пазар какъвто е Кливланд. Това са добри пари, но все пак не са 1 млрд. долара.

По изчисления на Forbes през миналата година голфърът Тайгър Уудс стана първият спортист спечелил 1 млрд. долара. В момента Уудс обаче се развежда и има вероятност да загуби няколкостотин млн. долара от състоянието си.