На 20 октомври 1973 г. - точно преди 50 години - Операта в Сидни е официално открита от покойната кралица Елизабет II.

Завършена с десетилетие закъснение необичайно изглеждащата сграда не се оказва незабавен хит сред австралийците. И все пак през следващите десетилетия нейният удивителен покрив я превръща в архитектурна икона и обект на световното наследство на ЮНЕСКО, който привлича над 10 милиона посетители годишно.

Колко различна можеше да бъде архитектурата?

Успешното предложение на датския архитект Jørn Utzon е само едно от 233-те в международен конкурс, разказва CNN.


Unsplash

Стартирал през 1955 г. от премиера на Нов Южен Уелс Джоузеф Кейхил, дългогодишен активист за превръщането на мястото от старо трамвайно депо в опера, конкурсът се води по критерии, записани в документ, известен като „Кафявата книга“.

Сред изискванията са сградата да има основна зала, която може да побере 3000 до 3500 души (окончателната в крайна сметка е с капацитет под 2700) и паркомясто за 100 автомобила. Документът също така разглежда въпроси като вентилация и други задължителни фактори, но дизайнерите като цяло са насърчени да се отдадат на въображението си. Организаторите не поставят бюджетни ограничения.

От участниците се изискват само черно-бели скици, включително етажни планове и диаграми, както и възможно най-кратък доклад, обясняващ само въпроси, които не могат да бъдат лесно обяснени на чертежите“, гласи „Кафявата книга“.

AI трансформира архитектурата. 4 топ студиа обясняват какМалцина вярват, че AI инструментите ще заменят хората в архитектурата, но повечето са съгласни, че те определят нова ера в професията

През 2019 г. обаче творческото студио NeoMam Studios и вече несъществуващата архитектурна компания Projection Comunicación Arquitectónica се заемат да проучат документите и да визуализират как биха изглеждали някои от предложенията.

Те избират седем от 232-те неуспели предложения, като процесът на подбор е базиран както на достойнствата на заявленията, така и на количеството информация, достъпна за изследователите.

Ето седем от алтернативните дизайни за опера, които не са се класирали (снимките са предоставени от NeoMam Studios).

Предложението на Philadelphia Collaborative Group заема второ място в конкурса:

Журито е впечатлено и от алеята в проекта на Paul Boissevain и Barbara Osmond, твърдят изследователите на NeoMam studio:

Не всички проекти идват от професионални архитекти. Това арт деко предложение е представено от сър Юджийн Гусен, диригент на Симфоничния оркестър на Сидни:

Смелото участие на Peter Kollar и Balthazar Korab Design е най-високо класиралото се австралийско участие в конкурса:

Дизайн от S. W. Milburn and Partners, включващ хеликоптерна площадка на покрива.


Колоритно предложение от британската компания Vine and Vine:


Решението на американската компания Kelly and Gruzen:



Снимки: NeoMam Studios