Разводът може да е съсипващо преживяване. На човек буквално му се налага да започне живота си от начало, само че с по-малко наивност.

Такива сътресения в личен план неминуемо се отразяват на работата. Нежелание, раздразнителност, разсеяност, изобщо цялата палитра от негативни емоии може да се покаже в офиса, който не е най-подходящото място за терапия.

Може би затова някои компании вече се ориентират към една нова, дори леко екзотична социална придобивка – подкрепа при развод, пише BBC. Това не са обичайните купони са храна или допълнително здравно осигуряване, но ако човек се замисли, всъщност има доста логика.

Все пак компанията има нужда от адекватни служители, а не от такива, които избухват на всяка забележка или плачат през обедната почивка заради съсипания си брак. Работниците пък могат сами да преценят дали такава социална придобивка е важна, когато кандидатстват.

„Без съмнение разводът е едно от най-стресиращите събития в човешкия живот. Психичното здраве, а от там и способността да се работи пълноценно могат да бъдат сериозно засегнати“, казва пред BBC Ребека Пиърс, бивш семеен консултант, който сега дава съвети по процедурите при развод.

Разтрогването на брака често пъти е не само емоционална катастрофа. Той е и финансов проблем, и задача, която отнема много време, изисква и организация. Затова някои компании въвеждат и специални отпуски за целта – например за явяване на бракоразводно дело.

Тази практика все още не е широко възприета. Но няма да е учудващо, ако в следващите години такива социални придобивки започнат да се появяват все по-често.

Мениджъри в турбуленция – три съвета как да задържим ръководните си кадриРолята на преките ръководители става все по-важна с годините

В САЩ медийната група Hearst е въвела бракоразводни придобивки за своите 12 000 служители. Те включват терапия при специалисти, както и юридическа помощ. Според Мария Уолш, шеф на ресорния отдел, целта е да се отстранят негативните последици, които се отразяват на служителя, на работата му и на здравето му като цяло.

От началото на тази година във Великобритания заработи нова инициатива на организацията PPA (Positive Parenting Alliance). Принципно те работят с деца, чиито семейства се разделят. Сега организацията се съсредоточава и върху програми за подкрепа на служители, преминаващи през развод. Те настояват раздялата да бъде призната като „важно житейско събитие“. Т.е. нещо като раждането на дете или смъртта на близък, за което се полагат например няколко дни отпуск. От организацията призовават фирмите да дадат възможност и за по-гъвкаво работно време на развеждащите се, достъп до консултации и терапия.

Мултинационалната компания Tesco е една от компаниите, които въвеждат бракоразводни придобивки по съвет на PPA.

„Убедени сме, че така ще подкрепим колегите, на които им се налага да преминат през едно от най-големите предизвикателства с човешкия живот“, казват от компанията.

Защо прекалено любезните колеги може да са по-опасни от токсичнитеКултурата на любезност може да се прояви и като пасивна агресивност, когато лошите намерения се прикриват с усмивки

Моментът за въвеждането им е доста добре подбран. След трите години на пандемия и ограничения на много места се отчита скок в броя на разводите. Ковид мерките имаха и друг ефект – започна активно да се говори за стреса на работното място и пренасянето му вкъщи.

Преподавателят по психология в университета в Бирмингам Крейг Джаксън смята, че служителите все повече осъзнават психологическите отражения от развода. А в комбинация със стреса, предизвикан от пандемията, който пък води до повече раздели, компаниите също разбират, че трябва да предприемат мерки.

Въвеждането на бракоразводни придобивки може и да се окаже печеливша стратегия за бизнеса. От една страна те не струват скъпо, но пък в един момент може да се окажат решаващи за привличане на кадри. А много сектори продължават да страдат именно от липсата на квалифицирани специалисти.

„Предприемането на мерки показва, че хората са смятани за ценен ресурс. Те вероятно ще отвърнат много позитивно на подкрепата, получена в тежки времена“, казва Джаксън.

Засега обаче не бива да се очаква, че това ще се превърне в нормална практика за повечето работодатели. Част от тях се притесняват, че служителите ще се възползват необосновано – например ще си взимат повече отпуски.

Но дори и да се забавят, тези придобивки вероятно ще засегнат голяма част от „работната сила“. В крайна сметка повечето хора преминават поне веднъж през тежка раздяла.