Триковете на супермаркетите

11466
Триковете на супермаркетите

Как супермаркетите ни карат да пазаруваме повече? Вижте някои от прилаганите трикове:

В мрежа от хитрини

Високите печалби на големите супермаркети се дължат на добре премислени стратегии. Клиентите попадат в мрежа от трикове и хитрини още с влизането си в магазина. Съблазнителни капани са заложени на всяка крачка и подмамват потребителите да пазаруват смело и необмислено. Кои са най-разпространените клопки? И как да ги избегнем?

Таен експеримент

Американски специалисти по шопинг-проучвания провеждат тест, при който скриват чипове в количките за пазаруване и така проследяват в кой сектор клиентът прекарва най-много време, покрай кои щандове минава най-често и съответно кои избягва. Вижте как изглежда перфектният супермаркет на базата на тези проучвания.

Още с влизането

Посоката на движение в магазините обикновено е обратна на часовниковата стрелка. След като минат през входа, клиентите тръгват надясно. Редица проучвания показват, че при обиколка в големите магазини посетителите не обичат да следват посоката на часовниковата стрелка.

Първа спирка

Щандовете с плодове и зеленчуци преграждат пътя и забавят забързаните клиенти. А колкото повече време прекарате в магазина, с толкова по-пълна количка ще излезете накрая. Готови опаковани салати и ястия са новата форма на изкушение и създават възможност за спонтанни покупки още при влизане в магазина.

Вкусотии на тепсия

Следващата спирка са щандовете с нови продукти, където клиентът има възможността да ги опита. След това обикновено той се чувства задължен да закупи нещо. Промоционалните подаръци са рядкост, защото будят недоверие и съмнение у купувача.

Идеална температура

Температурата в магазина е средно около 19 градуса по Целзий. За да се създаде на потребителя уют и настроение за пазаруване, не трябва да е нито много топло, нито много студено. Целта е клиентът да се задържи възможно най-дълго време.

На разходка

Дълги редици със стелажи и рафтове препречват пътя към касата. Дори да сте влезли само за един продукт, ще трябва да се разходите през целия магазин, за да стигнете до изхода. А по пътя може да ви хрумнат идеи за още покупки...

Магнит за окото

Най-новите артикули са наредени на стратегическо място, така че веднага да приковат погледа, а именно на стелаж на нивото на очите (1,4 - 1,8 м). Към тях клиентът посяга 3 пъти по-често, отколкото към подредените най-долу.

Капан в центъра

Натрупаните по средата на магазина стоки създават впечатление за по-ниска цена, което не винаги е вярно. Много често потребителят не сравнява цената на продукта и направо предприема покупката на „намалената" стока.

По-голямо=по-евтино?

Когато клиентът попадне на продукт, опакован в по-голямо количество от обикновено, първата му мисъл е, че ще спести пари. Дали това е така, можем да разберем само при сравнение на цените за килограм.

Пълна количка

Прекалено големите колички за пазаруване също не са случайност - умишлено подтикват към повече покупки. Две млека и един хляб заемат твърде малко място и така принуждават клиента да запълни количката си с още продукти.

В комбинация

Специалната подредба на стоките също цели да надхитри клиента. На рафта до спагетите, например, откриваме и специален сос към тях. Автоматично и двата продукта отиват в количката. Незабележим остава фактът, че на задния рафт има и други, по-евтини сосове.

Игра на криеница

Всекидневните продукти като мляко и хляб са скрити в някой ъгъл на супермаркета. Ясно е, че клиентът ще ги открие, но преди това ще премине през целия магазин. Разглеждайки рафтовете, най-вероятно ще направи и непредвидени покупки.

Много често на етикета виждаме две цени. Задрасканата стара цена и много по-ниската нова заблуждават потребителя и го карат да вярва, че спестява пари като купува силно намалени стоки.

Осветлението

Цветовете, които виждаме в магазина, не винаги отговарят на истинските цветове на продукта. Ефектът се постига с помощта на подходящо осветление. Специални лъчи правят така, че зеленчуците да изглеждат по-хрупкави, а месото - по-прясно. Затова и цветната светлина в супермаркетите е забранена.

Аромати

Друга хитрост е използването на аромати за манипулиране. Например в магазините за хляб се носи миризмата на току що изпечени хлебчета, а в сектора за перилни препарати прави впечатление новият омекотител с аромат на рози. Но дали рекламираната стока наистина ухае така хубаво?

Рекламата

За да "докоснат" клиента, стратезите поставят върху плакати и рекламни материали преди всичко лица на хора. Така се активизира емоционалната част на мозъка, докато най-обикновени фирмени емблеми се обработват само визуално.

По-по-най

Нормално е артикул от един и същ вид да се предлага на различни цени - на една по-ниска и на една по-висока. Виждаме обаче и трети продукт, който е много по-скъп. Така на клиента му се струва, че средно скъпият е най-изгоден и автоматично купува него.

Заблуда

Цени като 2,99 все още заблуждават клиентите. Като погледнат цената, съзнанието им я доближава повече към 2, отколкото към 3. Така се създава илюзия за по-евтина стока.

Манипулация

Решението за покупки се контролира от областта на мозъка, която отговаря за удоволствието и в малка степен се контролира от съзнанието. Надписи като "Намаление", „Разпродажба", „Последен ден" стимулират производството на хормона на щастието допамин.

Музиката

Озвучаването в магазина също играе стратегическа роля. Песни с 72 басови удара в минута въздействат най-силно на посетителя, защото това съответства на пулса на отпуснатия човек. Незабележимата музика пък забавя крачката и кара потребителя да се застоява пред щандовете. Музиката трябва да създаде и добро настроение за пазаруване. Сутрин вървят шлагери, вечер - поп музика.

Последно изкушение

Сладки изделия, цигари и алкохол приковават вниманието ни, докато чакаме на касата. Изнервен от дългата опашка, клиентът почти винаги се изкушава да се възнагради с още нещо и посяга към шоколадите, например.

Източник: Deutsche Welle

Подобни статии

Facebook Коментари

Добави коментар

Екипът на Profit.bg Ви благодари, че използвате кирилица за вашите коментари.
В случай, че коментарът Ви съдържа нецензурни квалификации и лични нападки или обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа, той ще бъде изтрит от модератора на сайта.

Коментари

Румен Спасов, европейски изобретател
# 0
15:05 | 12 May 2014
Здравейте Профит, Сайтовете са за да облекчат хората с нужната информация. Аз самият съм се абонирал и ползвам ваши текстове в маркетинга, който организирам. Не зная поради каква причина, но ПРОФИТ така е организирал HTML текстовете и фотосите в своите сайтове, че тяхното копиране максимално да е затруднено и нечетливо чрез COPY/PASTE. Да, разбирам, че някои Ваши конкуренти може да копират новините, но те са единици, за разлика от хилядите потребители, които може би затруднявате. А това намалява ефективността на България. Препоръчам често интересните ви новини, но моите прители се отказват именно поради тази причина: Не сте удобни за сътрудничество в информационното споделяне. Ще се радвам да видя един по-любезен ПРОФИТ. Успех !
edin
# 1
00:01 | 24 January 2014
Колко често пазарувате в супермаркети. В колко чуждестранни държави сте пазарували. Аз съм и от опит потвърждавам тази статия.
djeki
# 2
21:09 | 18 September 2013
Прав е Барца, в Кауфланд е по посока на часовниковата стрелка, в Метро пък е обратно. Предполагам всеки магазин си има собствена стратегия в което няма нищо лошо...
Бриганте
# 3
03:09 | 16 September 2010
Пълни глупости, даже не изчетох статията до края. Аз все си мислех, че посоката на движение зависи от подредбата на магазина. Пример: в Кауфланд движението е по часовниковата стрелка, в Била, Метро - обратно. Нека някой да ми обясни как в Кауфланд може да влезе през касите, а да излезе при зеленчуците...
вЕрно си бавен!
# 4
14:09 | 15 September 2010
Да обясним нагледно пък дано схванеш. Представи си, че магазинът е циферблат. Ти влизаш на 6 часа. Касите ти се намират примерно на 9 часа. За да се въртиш обратно на часовниковата и да стигнеш до 9 часа. Накъде тръгваш бе? В МЕТРО ходил ли си? Като влезеш в МЕТРО накъде тръгваш за количка и после къде ти се падат касите. Въртене надясно и тръгване надясно са различни неща, бастуне!
BarCa
# 5
14:09 | 15 September 2010
''По посока на часовниковата стрелка е онова движение, което следва посоката на въртене на часовниковите стрелки по традиционния циферблат на часовника: тръгвайки от най-горната часова отметка (0 ч.), отивайки към най-дясната (3 ч.), след това към най-долната (6 ч.), после към най-лявата (9 ч.) и накрая връщайки се към най-горната отметка (12 или 0 ч.). Може да се опише и като движението, което човек извършва, когато се завърти надясно. Срещуположната посока се нарича обратно на часовниковата стрелка.''BASTUN
бавен ли си?
# 6
13:09 | 15 September 2010
Барца, като влезеш в магазина касите ти се падат отляво. Ти тръгваш надясно и се движиш обратно на часовниковата стрелка докато стигнеш до тях. Кое не ти е ясно бе бастун?
Barca
# 7
13:09 | 15 September 2010
''Посоката на движение в магазините обикновено е обратна на часовниковата стрелка. След като минат през входа, клиентите тръгват надясно.''Hellooo posokata na chasovnika e nadqsnoo!
piperchi
# 8
11:09 | 15 September 2010
глупости на търкалета.
Абонирайте се за електронния
информационен бюлетин на Profit.bg