Той общува с колата, хладилника и дори с цветята. Все по-малко служи за телефонни разговори: технологичните компании правят от смартфона интерфейс за все по-многобройните аспекти на живота.

Френската Паро /Parrot/и южнокорейската Моньоал / Moneual/ представиха на изложението за електроника в Лас Вегас система за комуникация със саксийните растения.

Сензор следи влажността, осветеността и температурата и посредством система за консултация вдига тревога на смартфона, когато растението се нуждае от нещо.

Примерът е анекдотичен, но илюстрира доколко телефоните се интегрират в концепцията за все по-разнообразни продукти.

"Можете да контролирате живота си със смартфон", обобщава Лиза Хътчисън, която представя в салона уредите на LG Electronics.

Чрез конкретно приложение, изтеглено на телефона, можете дистанционно да включите аспиратора или пералнята, както и да проследите оставащото време за приготвяна на печеното.

Хладилник със сензорен екран на вратата посочва какво да купим или да съобщи за изтичащ срок на годност на продуктите в него. Единственият недостатък: ако за телефона е достатъчно да го доближим до малкия чип, за да изтеглим списък за пазаруване, все пак трябва да се въведе ръчно хранителната база данни в хладилника – какво поставяме вътре или какво използваме, както и предварителни данни за датата на годност на продуктите.

Американската Уирпул /Whirpool/ показва домакински уреди контролирани от разстояние или докладващи със SMS за изпълнена задача.

"Не е нужно да сте приятели във Фейсбук с хладилника, но това опростява употребата му", казва Стърлинг, представител на компанията.

Ingersoll Rand се интересува по-скоро от термостати, брави и светлини, но принципът е същият: "Телефонът е вашето дистанционно управление," казва Мат Макговрън, маркетинг директор. В крайна сметка "всичко ще бъде свързано", прогнозира той. "С възприемането на смартфона и на широколентовата връзка, инфраструктурата за това е готова", съобщава БГНЕС.

Специфични приложения

Автомобилният доставчик Делфи /Delphi/ показва от своя страна устройство за проверка на местоположението и движението на колата, или да започне подгряване в най-студените дни чрез мобилно приложение.

Още на откриването на изложението , Шон Дъбравац, анализатор от асоциацията, която организира салона, предрича влизането в "пост смартфон ерата". Той отбелязва, че 65% от времето прекарано в общуване с мобилния телефон е посветено не на разговори, а в рамките на паралелното развитие на мобилните приложения, малките софтуерни приложения за работа през интернет.

Дали ще бъдат домакински уреди, колата или ориентирани към здравето устройства измерващи теглото, кръвното налягане или кръвната захар, голям брой продукти, представени на салона, вървят със специално приложение, което позволява достъп и събиране и съхраняване на данни в интернет /"в облака"/. Много изложители показват единствено такива приложения.

Притежателите на двете най-големи мобилни операционни системи, Епъл и Андроид на Гугъл, отдавна са разбрали важността на създаването на "екосистема" на многобройни качествени приложения, за да запазят своите клиенти.

Но сега и други сектори са вдъхновени. Автомобилопроизводителите Форд /Ford/ и Дженерал мотърс /General Motors/ обявиха тази седмица стартирането на програми за подпомагане на програмистите да създават приложения, които са съвместими с автомобилите им.

"Преди забавление в колата бе просто радиото. Днес забавлението е обща система между интернет, смартфона и колата" и има "много творческо пространство след продажбата на оборудването, подчертава Томас, маркетинг директор на германския производител на оборудване за автомобили Бош /Bosch/. "Ако искате да го контролирате, имате нужда от приложения".