Стартъпът за електрически автомобили NIO беше наречен „убиецът на Tesla“ в Китай, когато през 2017 г. представи спортен автомобил с елегантен дизайн и функции за гласово управление – всичко това на половината от цената на Model X.

Сега обаче NIO е символ на предизвикателствата, пред които са изправени много автомобилни производители на фона на ожесточената ценова война на най-големия пазар на електрически превозни средства в света, пише The Wall Street Journal.

Продажбите на NIO са спаднали през последните месеци, което накара производителя на автомобили да свали цените и да намали инвестициите.

Главният изпълнителен директор Уилям Ли каза този месец, че листнатият на Нюйоркската фондова борса NIO трябва да управлява разумно ликвидните рискове, тъй като слабите продажби през последните две тримесечия са натежали върху оперативния му паричен поток.

Подкрепено от правителството предприятие в Абу Даби ще инвестира около 740 милиона долара в NIO, съобщи компанията миналата седмица. Ли каза, че очаква продажбите да започнат да се възстановяват през юни, след като наскоро пусна обновен SUV.

Стартъп за ядрен синтез е новата цел на китайски лидер в електромобилитеNeo Fusion може да има ключова роля за намаляване на вредните емисии, свързани с изменението на климата

NIO намаляваше цените по-бавно от други EV играчи и последните му действия показват колко дълбоко конкуренцията вреди на печалбите на автомобилните производители.

Някои стартиращи компании бяха отстранени или убити на претъпкания пазар в Китай, където експлозивният растеж на продажбите на електромобили се забави тази година на фона на слабото потребление и края на националните субсидии за купувачите.

Преди няколко месеца задлъжнялата WM Motor спря по-голямата част от производството си, уволни служители и затвори магазини, след като остана без средства.

Letin Auto, известна със своя електрически хечбек за $4000, подаде молба за банкрут през май, след като не успя да получи нов паричен приток.

XPeng, друга популярна стартираща компания за електромобили в Китай, регистрирана в САЩ, отчита спад в продажбите от септември, въпреки че от януари предлага повече от 10% отстъпки за няколко EV модела и пусна нов с по-усъвършенствани възможности за самостоятелно управление. XPeng е доставил почти 40% по-малко автомобили от началото на 20223 г. досега, спрямо същия период на миналата година.

Компанията не разполага с много време, за да обърне тенденцията, тъй като средствата ѝ намаляват, докато съперниците настигат технологията ѝ, според анализатори от CMB International. Това понижи рейтинга на акциите на компанията през май, посочва WSJ.

Ford променя стратегията си за китайския автомобилен пазар През първото тримесечие продажбите на компанията в Китай намаляват заедно с пазарния ѝ дял

Някога любимци на инвеститорите, търсещи следващата Tesla, компаниите за електромобили в световен мащаб се борят с по-строга ликвидност, оперативни проблеми и засилена конкуренция. Американските компании, включително Rivian Automotive и Lucid Group, са сред изправените пред по-трудни времена, тъй като паричните им резерви намаляват.

Ръстът на продажбите на електрически и хибридни превозни средства в Китай се понижи през последните тримесечия от трицифрените проценти, които се наблюдаваха през 2021 г. и по-голямата част от 2022 г. Продажбите са нараснали с 41% през първите пет месеца на тази година в сравнение с година по-рано, според Асоциацията на леките автомобили в Китай.

„Не всеки може да оцелее на пазара“, коментира Джоел Инг, автомобилен анализатор в Nomura, цитиран от WSJ. По думите му стартиращите компании са по-уязвими от традиционните производители, които използват бизнеса си с автомобили с ДВГ като дойна крава.

Междувременно Пекин финализира пакет от мерки за стимулиране, за да съживи закъсалата икономика и потребление на страната. Министерството на финансите на Китай миналата седмица удължи освобождаването от данъци за покупки на електромобили и хибриди до края на 2025 г.

Tesla може да стане жертва на собствения си успех в Китай Компанията иска да разшири производството си в Шанхай, но може да не получи разрешение от местния регулатор

Автомобилният пазар в страната става все по-голямо предизвикателство за чуждестранните марки, които се опитват да наваксат изоставането си на арената на EV. Производители като Ford Motor претърпяха провал на китайския пазар на електромобили, а Volkswagen, който продава електромобили на други пазари, все още няма модел, класиран сред 10-те най-продавани EV коли. Tesla остава номер 2 на китайския пазар, като е продала повече от 200 000 е-автомобила на местни купувачи през първите пет месеца на тази година, показват данни на Асоциацията на леките автомобили. За същия период най-големият производител на електромобили в Китай BYD, подкрепян от Уорън Бъфет, е продал 900 000 коли, включително хибриди, което представлява 38% от сегмента, който Китай класифицира като превозни средства с нова енергия. Li Auto, произвеждащ по-скъпи хибриди, е доставил над 100 000 автомобила за периода, очертавайки се като един от най-силните възходящи играчи в Китай.

Китайска компания свали Tesla от трона на алтернативната мобилностНа сметката на компанията отиват повече от 1/3 от 6,4 милиона така наречени От началото на тази година десетки производители на автомобили в Китай намалиха цените, докато търговците предлагаха отстъпки и стимули за увеличаване на продажбите. През януари Tesla направи рязко намаление на цените си на китайския пазар, като този ход беше бързо последван от местни играчи, включително XPeng и BYD. Последният намали цените на водещите си модели през март. NIO, която се съпротивляваше на намаляването на цените, се сблъска със спад на месечните доставки през април и май до около 6 000 автомобила от над 10 000 през предходните месеци. Проблемите на NIO се усложниха от бавното внедряване на нови модели, които да заменят остарялата инвентаризация, станала по-малко привлекателна за купувачите, казват анализатори. Намаляването на продажбите натежава върху рентабилността на NIO, като маржът му от продажби на нови автомобили падна до 5% през тримесечието януари-март от 18% година по-рано. Към края на март паричните средства и друга краткосрочна ликвидност на NIO са намалели с една трета до 5 милиарда долара спрямо година по-рано, докато дълговете му възлизат на 2 милиарда долара. Главният изпълнителен директор на NIO каза този месец, че в момента компанията не очаква да излезе на рентабилност поне до края на 2024 г., година по-късно от предишните прогнози. Това също забавя инвестициите в дълготрайни активи, изследвания и разработки. NIO намали цените на всички модели, налични в Китай, с $4200 по-рано този месец, като в същото време спря безплатната услуга за смяна на батерии, една от ключовите точки за продажба.

Как сделките на Tesla с конкурентите Ford и GM презареждат EV индустриятаНовите споразумения имат потенциал да подобрят по-широкото приемане на електромобилите в Северна Америка Базираният в Шанхай стартъп позволи на купувачите да купуват колите без батерии - един от най-скъпите компоненти на EV - и да се регистрират за безплатна програма за смяна на батериите за няколко минути в неговите съоръжения. До февруари 57% от електроенергията, използвана от водачите на NIO за захранване на колите им, идва от смяна на батерии, казват от компанията. Новите купувачи вече трябва да плащат за услугата за смяна на батерията. NIO планира да добави 1000 съоръжения за смяна на батерии в Китай тази година, като общият им брой ще достигне около 2400. Компанията казва, че ще има нужда от повече потребители, преди услугата да стане печеливша. Намаляването на цените би трябвало временно да повиши продажбите, но може да се наложи NIO да пренастрои своята продуктова и ценова стратегия, коментира Ту Ле, управляващ директор на Sino Auto Insights, изследователска служба, специализирана в китайската автомобилна индустрия. През май NIO пусна обновен SUV ES6, за който проучване на Morgan Stanley каза, че е увеличило посещенията на потребителите в магазините на NIO.