Когато университетският администратор Ланс Ийтън създава работен електронен лист за политиките относно генеративния изкуствен интелект, които висшите учебни заведения в САЩ са приели през пролетта, той е пълен основно със записки как инструменти като ChatGPT да бъдат забранени.

Сега обаче списъкът, който е актуализиран от педагози от малки и големи американски и чуждестранни университети, изглежда доста по-различно.

Образователните институции насърчават и дори преподават на учениците как най-ефективно да използват тези инструменти, пише CNN.

„В началото бяхме свидетели на инстинктивна реакция спрямо изкуствения интелект – забраната му малко преди пролетния семестър. Сега обаче се води дискусия защо има смисъл учениците да го използват“, казва Ийтън, който работи в колежа Unbound в щата Роуд Айлънд.

Той споделя, че създадения от него работен лист все още се обсъжда и споделя в популярни Facebook групи, посветени на изкуствения интелект, като например Higher Ed Discussions of Writing and AI и Google групата AI in Education.

„Списъкът наистина помага на педагози да видят как другите се адаптират към AI и го прилагат в класната стая“, смята Ийтън. „Изкуственият интелект ще продължава да поражда дискомфорт, но хората вече могат да научат как университетите и много образователни курсове – от програмиране до социология, подхождат към него“, добавя той.

На пазара на труда: AI прави меките умения задължителни за поколението ZKритичноto мислене, гъвкавостта и интелектуалното любопитство гарантират конкурентни предимства в ерата на AI

Все повече експерти очакват AI да навлезе още по-масово, затова и преподавателите се боят, че пренебрегването или ограничаването на употребата му биха били в ущърб на студентите и биха довели до това мнозина да се включат неподготвени в пазара на труда.

Откакто бе пуснат в експлоатация в края на ноември миналата година, ChatGPT се използва за генериране на есета, разкази и текстове на песни. Пише реферати, с които е заблудил немалко акдемици, и успешно полага изпити в престижни университети.

Технологията, както и сходни инструменти като Bard на Google, разчита на огромни обеми от онлайн данни, за да изпълнява заявките на потребителите.

Въпреки че набира популярност, тя поражда тревоги поради риск от неточности, измами, разпространение на дезинформация и подхранване на предразсъдъци.


Как изкуственият интелект променя образованиетоAI ще индивидуализира обучението, което ще даде възможност на всички ученици да реализират пълния си потенциал

Студентите вече използват AI

Според проучване на Intelligent.com през изминалата академична година около 30% от колежаните в САЩ са използвали ChatGPT за писане на курсови работи, основно по английски език.

Доцент Джулс Уайт, преподавател по компютърни науки в университета „Вандербилт“, е категоричен, че колегите му трябва ясно да заявят позицията си относно употребата на AI още в началото на учебната година и да я включат в учебния план.

„Не можем да пренебрегваме изкуствения интелект. Смятам, че е изключително важно студенти, преподаватели и бивши възпитаници на учебни заведения да станат AI експерти, защото тази технология ще преобрази всички сектори. По тази причина и нашият университет предлага правилното обучение“, казва той.

„Вандербилт“ бе сред първите, които заеха ясна позиция в подкрепа на изкуствения интелект, въвеждайки обучения и работилници както за възпитаниците, така и за преподавателите си. Това лято над 90 000 студенти завършиха триседмичен 18-часов курс, воден от доцент Уайт, а академици редовно цитират неговия научен труд за най-добрите практики в „бързото инженерство“.


Може ли децата да използват ChatGPT – отговаря психологБил Гейтс прогнозира, че до края на 2024 г. чатботовете ще се превърнат в

„Най-голямото предизвикателство е как да формулираме инструкциите си към изкуствения интелект. Това е от огромно значение за качеството на отговора, който ще получим. Един въпрос може да бъде зададен по най-различни начини, а крайният резултат – да варира драстично. Искаме да се уверим, че нашата общност знае как да се възползва по най-ефективния начин“, казва Уайт.

Заплатите в сферата на „бързото инженерство“, което обикновено изисква основни познания по програмиране, могат да достигнат 300 000 долара.

Въпреки че Уайт също има своите опасения относно риска от измами, той вярва, че студентите, които искат да плагиатстват, ще разчитат на други методи – например Wikipedia и Google. Затова младежите трябва да бъдат научени, че „ако използват изкуствения интелект по други начини, ще бъдат много по-успешни“.


Ново проучване: „Белите якички“ работят по-бързо и по-качествено с ChatGPTОпитните служители намаляват времето си за писане, докато по-слабите „писачи“, създават по-висококачествено съдържание

Преход към AI в класната стая

Даян Гайески, професор по комуникации в колежа „Итака“ в щата Ню Йорк, споделя, че наесен възнамерява да включи ChatGPT и други инструменти в учебната си програма, както е направила и през пролетта. Вече е възлагала на свои студенти да използват изкуствен интелект, за да измислят въпроси за курсови работи, да пишат публикации в социалните мрежи и да анализират получените отговори въз основа на подадените инструкции.

„Моята работа е да подготвя студентите за PR експерти и мениджъри в сферата на комуникациите и социалните мрежи. Професионалистите в тези области вече ежедневно разчитат на AI инструментите да направят работата им по-ефективна“, казва тя. „Затова трябва да се убедя, че учениците ми знаят как да боравят с тях, но все още изисквам в курсовите им работи ясно да пише, когато е използван ChatGPT“, допълва Гайески. Според нея когато има прозрачност, студентите не бива да се притесняват да прибягват до изкуствен интелект.

Някои образователни институции вече наемат външни експерти, които да обучават педагози и ученици как да използват AI. Тайлър Тарвър – бивш гимназиален директор, който преподава на учители стратегии за боравене с технологични инструменти, споделя, че през последните месеци е изнесъл над 50 лекции по училища и конференции в Тексас, Арканзас и Илинойс. Предлага и тричасов онлайн курс за педагози.


Забравете ценза, опита и уменията. Размерът на заплатата ще зависи от AIАко преминат към по-високоинтелектуални роли или увеличат производителността си с AI, работниците може да очакват по-високи заплати

„Учителите трябва да се научат да боравят с изкуствения интелект, защото техните ученици така или иначе ще го използват“, смята Тарвър. Едно от уменията, които преподава на младите, е да работят с AI инструменти за откриване на граматични грешки, а на педагозите – как да ги прилагат при поставянето на оценки. „Изкуственият интелект може да намали учителската субективност“, добавя той.

Според Тарвър преподавателите са склонни да оценяват по определен начин учениците дори когато последните са постигнали напредък с времето. Ако един учител качи курсова работа в ChatGPT и поиска от него да оцени структурата на изреченията по скалата от 1 до 10, отговорът „може да послужи като втори чифт очи, за да се уверите, че не пропускате нещо“, казва той.

„Разбира се, това не трябва да е крайната оценка – учителите също не бива да използват изкуствения интелект, за да мамят или да претупват работата си, но той може да помогне за поставянето на информирани оценки“, добавя Тарвър. Бившият директор сравнява ерата на изкуствения интелект, в която навлизаме, с времето, когато е изобретен автомобилът: „Не искате да сте последният човек на кон или в каруца.“