През последното десетилетие сферата на образованието – както в административната, така и в преподавателската си част, е обект на множество обещания за технологична революция. В много случаи обаче заявките не отговорят на реалните резултати и по-скоро предизвикват разочарование.

Затова е разбираемо, че преподавателите често гледат с известна скептичност на сегашното въодушевление около изкуствения интелект (AI), чудейки се дали това е поредната прехвалена технология, или наистина сме на прага на революционен пробив.

През последната година обаче се появиха ново поколение сложни AI системи, включително GPT-4 на Open AI. Тези т.нар. големи езикови модели използват невронни мрежи, обучени върху огромни масиви от данни, за да генерират текст, който е изключително подобен на човешкия.

Като разбират контекста и анализират моделите, те могат да създават подходящи, последователни и креативни отговори на запитвания по всевъзможни теми, посочва Fast Company в анализ за ролята, която иновативната технология може да има за сектора на образованието.

Обществото може да се намира в ранните етапи на един трансформиращ момент, подобен на въвеждането на уеб браузъра и смартфона. Тези зараждащи се итерации имат недостатъци и ограничения, но дават представа за това, което може да бъде възможно съвсем скоро - асистенти с изкуствен интелект, които разтоварват преподавателите от рутинни и досадни задачи, позволявайки им да прекарват повече време с учениците си, коментира изданието.

Новият AI модел на Meta идва, „знаещ“ над 4000 говорими езикаТъй като липсват записи на много от тези езици, компанията използва записи на преведени религиозни текстове за някои от тях


Това може да доведе до ера на индивидуализирано обучение, което ще даде възможност на всички ученици да реализират пълния си потенциал и ще допринесе за по-справедливо и ефективно образование.

Според Fast Company има четири причини, заради които това поколение инструменти с изкуствен интелект вероятно ще успее там, където други технологии се провалиха:

По-интелигентни възможности: Тези системи с AI вече са способни да се справят с много стандартизирани тестове - от гимназиални до изпити за завършване на висше образование и такива за придобиване на професионална квалификация, които обхващат математиката, науката, кодирането, историята, правото и литературата.

Med-PaLM на Google например се представя на ниво "експерт" на изпит за разрешително за медицинска практика, като не само отговоря правилно на въпросите, но и обосновава отговорите си. Скоростта на подобрение при тези системи е поразителна. Например GPT-4 постига значителен напредък само за четири месеца, като от слаба оценка на изпита за адвокати стига до много по-високи резултати.

На тестове за четене и писане на SAT той също показва завидни знания.

Morgan Stanley: AI e революция в инвестирането, но няма да замени хората72% от инвеститорите смятат, че AI ще бъде революционен за финансовите услуги инструмент, показва проучване на Morgan Stanley


Разсъждаваща технология: Моделите с изкуствен интелект като GPT-4, Bing Chat на Microsoft и Bard на Google се развиват отвъд обикновените хранилища на знания. Те се превръщат в усъвършенствани платформи за разсъждения, които могат да контекстуализират, извеждат и извличат информация по начин, който поразително прилича на този при човешкия мозък. Докато традиционните търсачки функционират като библиотекари, които насочват потребителите към подходящи ресурси, това ново поколение инструменти с изкуствен интелект действат като квалифицирани асистенти. Те могат да бъдат натоварени със задачи като провеждане на литературни прегледи, анализ на данни или текст, синтезиране на констатации и генериране на съдържание, истории и адаптирани планове за уроци.

Езикът е интерфейс: Един от забележителните аспекти на тези системи е тяхната способност да интерпретират и да отговарят на команди на естествен език, като по този начин се премахва необходимостта да се навигира в объркващи менюта или да се създават сложни процеси. Те също така обясняват понятията по начин, който хората могат лесно да разберат, като използват метафори и аналогии, които се съдържат в обучителната им база данни.

Ако даден отговор все пак ви се стори твърде объркващ, можете спокойно да помолите платформата да го преформулира или да предостави повече примери.

Безпрецедентен мащаб: Иновациите често навлизат бавно, тъй като стартиращите предприятия трябва да се настанят на пазари, доминирани от утвърдени компании. AI обаче променя тази норма. С помощта на водещите технологични гиганти като Google, OpenAI и Microsoft възможностите на големите езикови модели не само бързо се увеличават, но и се интегрират дълбоко в безброй продукти, услуги и новосъздаващи се компании.

По този начин те си проправят път и към класната стая, а начините, по които могат да променят образователните практики са различни, посочват от Fast Company и дават три примера:

Преподаване: Способността на тези системи да разбират и генерират текст, подобен на човешкия, позволява да се осигури индивидуално обучение на учениците. Те могат да предлагат обяснения, насоки и обратна връзка в реално време, съобразени с уникалните нужди и интереси на всеки ученик. Академията Khan и DuoLingo също изпробват цифрови обучители, работещи с GPT-4, създадени на базата на техните уникални набори от данни.

Изкуственият интелект взриви мира в Холивуд Сценаристи и студия влязоха в остър спор относно правилата за използване на технологията в киното и телевизията

Асистент на учителя: Учителите прекарват часове в досадни административни задачи - от планиране на уроци до търсене на учебни ресурси, често за сметка на по-малко време за преподаване. AI може да помогне на учителите, като автоматизира много от тези задачи - включително бързо генериране на идеи за план на урока, разработване на материал, съставяне на тестове и превод на съдържание.

Асистент на ученика/студента: Системите за обратна връзка, базирани на AI, имат способността да предлагат конструктивна критика на писмените работи на ученици и студенти, включително обратна връзка, съобразена с различни оценки, което помага на учениците да повишат качеството на работата си и да усъвършенстват уменията си за писане.

Освен това подобни платформи предлагат незабавна помощ, когато учениците се затрудняват с дадена концепция или проект.

Макар че тези технологии са изключително обещаващи, важно е също така да се признае, че те имат някои ограничения, обясняват от Fast Company:

Те все още се затрудняват с някои математически изчисления и понякога предлагат неточна информация. Затова вместо да изместват експертния опит и преценката на учителите, AI платформите трябва да се използват като втори пилот, подобряващ цялостния образователен опит. Много от тези ограничения се преодоляват чрез интеграция с други услуги. Но каквито и недостатъци да имат тези инструменти сега, вероятно ще бъдат подобрени в бъдещите им версии.

В същото време безпрецедентният мащаб и бързото внедряване на генеративния AI означават, че предимствата, които той може да даде в сферата на образованието, са наистина на една ръка разстояние.