Как изкуственият интелект променя образованието
През последното десетилетие сферата на образованието – както в административната, така и в преподавателската си част, е обект на множество обещания за технологична революция. В много случаи обаче заявките не отговорят на реалните резултати и по-скоро предизвикват разочарование.
Затова е разбираемо, че преподавателите често гледат с известна скептичност на сегашното въодушевление около изкуствения интелект (AI), чудейки се дали това е поредната прехвалена технология, или наистина сме на прага на революционен пробив.
През последната година обаче се появиха ново поколение сложни AI системи, включително GPT-4 на Open AI. Тези т.нар. големи езикови модели използват невронни мрежи, обучени върху огромни масиви от данни, за да генерират текст, който е изключително подобен на човешкия.
Като разбират контекста и анализират моделите, те могат да създават подходящи, последователни и креативни отговори на запитвания по всевъзможни теми, посочва Fast Company в анализ за ролята, която иновативната технология може да има за сектора на образованието.
Обществото може да се намира в ранните етапи на един трансформиращ момент, подобен на въвеждането на уеб браузъра и смартфона. Тези зараждащи се итерации имат недостатъци и ограничения, но дават представа за това, което може да бъде възможно съвсем скоро - асистенти с изкуствен интелект, които разтоварват преподавателите от рутинни и досадни задачи, позволявайки им да прекарват повече време с учениците си, коментира изданието.
Това може да доведе до ера на индивидуализирано обучение, което ще даде възможност на всички ученици да реализират пълния си потенциал и ще допринесе за по-справедливо и ефективно образование.
Според Fast Company има четири причини, заради които това поколение инструменти с изкуствен интелект вероятно ще успее там, където други технологии се провалиха:
По-интелигентни възможности: Тези системи с AI вече са способни да се справят с много стандартизирани тестове - от гимназиални до изпити за завършване на висше образование и такива за придобиване на професионална квалификация, които обхващат математиката, науката, кодирането, историята, правото и литературата.
Med-PaLM на Google например се представя на ниво "експерт" на изпит за разрешително за медицинска практика, като не само отговоря правилно на въпросите, но и обосновава отговорите си. Скоростта на подобрение при тези системи е поразителна. Например GPT-4 постига значителен напредък само за четири месеца, като от слаба оценка на изпита за адвокати стига до много по-високи резултати.
На тестове за четене и писане на SAT той също показва завидни знания.
Разсъждаваща технология: Моделите с изкуствен интелект като GPT-4, Bing Chat на Microsoft и Bard на Google се развиват отвъд обикновените хранилища на знания. Те се превръщат в усъвършенствани платформи за разсъждения, които могат да контекстуализират, извеждат и извличат информация по начин, който поразително прилича на този при човешкия мозък. Докато традиционните търсачки функционират като библиотекари, които насочват потребителите към подходящи ресурси, това ново поколение инструменти с изкуствен интелект действат като квалифицирани асистенти. Те могат да бъдат натоварени със задачи като провеждане на литературни прегледи, анализ на данни или текст, синтезиране на констатации и генериране на съдържание, истории и адаптирани планове за уроци.
Езикът е интерфейс: Един от забележителните аспекти на тези системи е тяхната способност да интерпретират и да отговарят на команди на естествен език, като по този начин се премахва необходимостта да се навигира в объркващи менюта или да се създават сложни процеси. Те също така обясняват понятията по начин, който хората могат лесно да разберат, като използват метафори и аналогии, които се съдържат в обучителната им база данни.
Ако даден отговор все пак ви се стори твърде объркващ, можете спокойно да помолите платформата да го преформулира или да предостави повече примери.
Безпрецедентен мащаб: Иновациите често навлизат бавно, тъй като стартиращите предприятия трябва да се настанят на пазари, доминирани от утвърдени компании. AI обаче променя тази норма. С помощта на водещите технологични гиганти като Google, OpenAI и Microsoft възможностите на големите езикови модели не само бързо се увеличават, но и се интегрират дълбоко в безброй продукти, услуги и новосъздаващи се компании.
По този начин те си проправят път и към класната стая, а начините, по които могат да променят образователните практики са различни, посочват от Fast Company и дават три примера:
Преподаване: Способността на тези системи да разбират и генерират текст, подобен на човешкия, позволява да се осигури индивидуално обучение на учениците. Те могат да предлагат обяснения, насоки и обратна връзка в реално време, съобразени с уникалните нужди и интереси на всеки ученик. Академията Khan и DuoLingo също изпробват цифрови обучители, работещи с GPT-4, създадени на базата на техните уникални набори от данни.
Изкуственият интелект взриви мира в Холивуд Сценаристи и студия влязоха в остър спор относно правилата за използване на технологията в киното и телевизията
Асистент на учителя: Учителите прекарват часове в досадни административни задачи - от планиране на уроци до търсене на учебни ресурси, често за сметка на по-малко време за преподаване. AI може да помогне на учителите, като автоматизира много от тези задачи - включително бързо генериране на идеи за план на урока, разработване на материал, съставяне на тестове и превод на съдържание.
Асистент на ученика/студента: Системите за обратна връзка, базирани на AI, имат способността да предлагат конструктивна критика на писмените работи на ученици и студенти, включително обратна връзка, съобразена с различни оценки, което помага на учениците да повишат качеството на работата си и да усъвършенстват уменията си за писане.
Освен това подобни платформи предлагат незабавна помощ, когато учениците се затрудняват с дадена концепция или проект.
Макар че тези технологии са изключително обещаващи, важно е също така да се признае, че те имат някои ограничения, обясняват от Fast Company:
Те все още се затрудняват с някои математически изчисления и понякога предлагат неточна информация. Затова вместо да изместват експертния опит и преценката на учителите, AI платформите трябва да се използват като втори пилот, подобряващ цялостния образователен опит. Много от тези ограничения се преодоляват чрез интеграция с други услуги. Но каквито и недостатъци да имат тези инструменти сега, вероятно ще бъдат подобрени в бъдещите им версии.
В същото време безпрецедентният мащаб и бързото внедряване на генеративния AI означават, че предимствата, които той може да даде в сферата на образованието, са наистина на една ръка разстояние.