Когато се заговори за строителство в България, първото нещо, което се споменава са недостроените магистрали, заяви изпълнителният директор на камарата на строителите в България инж. Иван Бойков.

Вече няколко десетилетия очакваме да се движим по най-високия клас пътища, но все още завършването Хемус, Тракия, Марица и т.н. изглеждат като далечна перспектива.

Според него не злоупотреби, а неопитни администрации стоят в основата на многолетните нереализирани проекти. Инж. Бойков заяви това по време на откриването на новия офис на областното представителство на камарата на строителите в Търговище.

"Не мисля, че става въпрос за злоупотреби. По-скоро е липса на координация, липса на опит, ниско ниво на администрацията, смяна на властта и серия от подобни неща. Така че, не може да се каже, че има злоупотреби, а може би не свършена до край работа" - сподели строителят и уточни:

"Ние сменяме много често държавната администрация, едни хора си отиват и идват нови. Те започват отначало, но една магистрала се прави във времето и със последователност".
Според Бойков е възможно през следващите 4-5 години магистралите да приключат. Той обаче е на мнението, че по-тежко е положението с останалите пътища. Артериите от първи и втори клас касаят повече хора - онези, които живеят в градовете и селата. Изискват доста средства, а те се отпускат от Държавния бюджет.

"В тази криза просто няма да има пари. Считам, че следващата година ще бъде нулева в това отношение", прогнозира инж. Бойков.

Той каза, че България е като средно европейските страни и има страшно много пътища. Недостатъчно внимание се обръща и на индустриалното строителство, защото е съвсем малко като обем.

Всъщност то е от съществено значение в частта му за инфраструктура, а финансирането е по линия на фондовете. Близо 4 млрд. евро трябва да усвои България до 2013 г., но към момента почти няма проекти. От тях са платени едва 7 %, а 30 % са договорирани.

Негативната равносметка от кризата за строителния бранш е, че повече от 80 хил. човека са останали без работа. По официални данни заетите в тази сфера са били близо 260 хил., докато към момента са едва 140 хил. души.

За в бъдеще надеждите на строителите са свързани с пролетта на следващата година. Те очакват през зимата да има поръчки и нови търгове, а през април да стартират дейностите и усвояването на средствата.

Строителната камара възнамеряват скоро да се заемат с поредната благотворителна инициатива. След като обновиха "дома" на Кольо Фичето, сега строителите имат идея да ремонтират паметникът на Цар Освободител в София.

Източник: БГНЕС