King Sturge: Пазарът на търговски площи е в затишие
Въпреки че икономическата криза принуди търговците на дребно в Европа да преоценят какво представлява достъпен наем, нови участници на пазара продължават с нездравословното наемане на скъпи "трофейни" локации. Това води до забавяне темпа на интернационализация, се казва в нов доклад за „Европейския пазар на търговски площи 2011 г. - неравно приземяване?", публикуван от King Sturge.
Докладът с автор Стивън Спрингам казва: "Трофейните локации се явяват като разсейване при начертаните стратегии за трансгранична експанзия от страна на търговците. Новите и потенциални участници на пазара на търговски площи са склонни да се насочват предимно върху тези места при отварянето на първите си магазини, след което, на база тяхното предстяване, се изготвя програма за разширяване на търговската мрежа.
Плащането на огромен наем, обаче може да подкопае рентабилността на тези места, ограничавайки бъдещо разрастване. Интернационализацията ще бъде много по- добра, по- лесна и по- изгодна, ако търговците на дребно погледнат отвъд тесните параметри на първоначалните пазари и трофейните наеми".
Той добавя: "Нашето послание към търговците е: кое бихте предпочели, да инвестирате пари в престижна локация или на правилното място? Със сигурност има по- голяма стойност в развитието на мрежа от 100 магазина в дадена страна, отколкото да се плати много висок наем, за да се отвори един магазин в най- скъпата локация в столицата?
Такива наеми трофеи изпращат подвеждащо послание към всички търговци на дребно и могат да създадат бариера за влизането им на даден пазар".
В доклада се посочва още, че европейските пазари на търговски площи като цяло се съживиха през последната година, с по- скоро неравно, отколкото гладко приземяване.
Отделните пазари са на различни етапи на възстановяване, но имат някои общи знаменатели. Повишаващата се инфлация се очаква да бъде един от най- влиятелните фактори в краткосрочен и средносрочен план при наемателите, които ще са изправени пред двойно силния удар на нарасналия натиск на цена/ печалба върху търговците на дребно и индексираните разходи за наем/ поддръжка, които стават все по- непосилни.
В тези европейски страни, където наемите се индексират спрямо инфлацията, индексът на потребителските цени се очаква да бъде най- висок тази година в Румъния (6.3%), Унгария (4.9%) и Гърция (4.3%), като Гърция е вероятно да бъде най- тежко засегнатата, като се има в предвид, че наемите на търговските площи се преразглеждат на годишна база и се индексират към местния индекс на потребителските цени плюс една точка. В Унгария и Румъния, както и в редица други страни от Централна и Източна Европа (ЦИЕ), наемите е по- вероятно да бъдат фиксирани към евро индекса на потребителските цени, с цел леко смекчаване високата инфлация на местно ниво.
В доклада се прави разграничение между страните и техните търговски пазари, на такива, които са ориентирани към потребителите и такива, които не са, на база на техните изминали постижения. Катализаторите на иновации и промени, като цяло се оказват по- устойчиви на всеки един спад в икономиката. Основни примери за пазари ориентирани към потребителите са Великобритания, Франция, северните страни
(особено Швеция и Норвегия) и все повече Полша.
Полша, всъщност е единствената европейска страна, успяла да избегне рецесията, като отчете ръст на БВП от 1.9% през 2009 г. и прогнозиран ръст от 3% през 2010 г.
Икономиката и в сектора на търговията на дребно също се представя добре и предлага сериозно портфолио от недвижими имоти. Парадоксално е, че инвестиционният пазар в
Полша бе един от най- ниско ефективните в Европа през 2009 г., с капиталови стойности на търговски площи, падащи на 8.7%. Това служи като напомняне, че пазарите на недвижими имоти не са изцяло зависими от макроикономическата обстановка.
Няколко европейски държави като Белгия, Франция, Норвегия, Полша, Швеция, Швейцария и Обединеното кралство успяха да избегнат рецесията в "търговията на дребно", с годишен ръст на продажбите, оставащ положителен за последните 2-3 години.
Прогнозата е още по- положителна в дългосрочен план и за страните от Централна и Източна Европа, които ще успеят да възобновят траекторията на високия растеж, който бе отчетен преди началото на глобалната рецесия.
По-малко развитите пазари като Румъния, България и балтийските държави се предполага, че ще отчетат ръст на търговията на дребно от над 60% през следващото десетилетие. За по- големите пазари като Полша, Чехия и Унгария очакваното повишение е над 40%. През този период се очаква, според прогнозите на King Sturge, че продажбите на дребно на глава от населението в Чехия ще надминат тези в Испания и Португалия до 2020 година.
В Европейския инвестиционен сектор, устойчивото възстановяване на обемите през последните години се дължи на основните западноевропейски пазари, по-специално
Великобритания, Германия и Франция, които през първата половина на 2010 г., заедно представляват около 70% от цялата инвестиционна дейност при продажбите на дребно. Това подобрение в обемите инвестиции, реализирани в търговията на дребно се оказва по- последователно, спрямо други сегменти от пазара на недвижими имоти.
Като цяло възвращаемостта в сектора на търговията на дребно в Европа се увеличи с 5.3% през 2009 г. при съществуващия остър обрат от 17,9% спад през 2008 г. - въпреки че растежът се дължи главно на приходна възвращаемост (+6,3%), а не на капиталов растеж (-0,9%).
В заключение Спримгам отбелязва: "В края на 2010 г. отчетливо се виждат все повече доказателства за това, че пазарът на търговски площи и инвестициите в тях сa в момент на затишие. Стабилизиране на доходността, а не допълнителна компресия е по-вероятно да се случи в краткосрочен план на повечето пазари, при преобладаващите опасения от ‘двоен спад' в икономиката."