„Марица" е една от трите магистрали, за които сме поели ясен ангажимент да направим до края на мандата. Другите две са „Люлин" и „Тракия". Това каза министърът на регионалното развитие и благоустройството Росен Плевнелиев на обявяването на тръжната процедура на лот 1 на магистрала „Марица".

Министърът посочи, че най-голямата липсваща част от магистрала „Марица" е от 5-ти до 72-ри километър, които вместо на четири, ще се правят на два лота. Общата им дължина е 67 км, за които има 209 млн. евро по Оперативна програма „Транспорт", обясни регионалният министър, цитиран от Фокус.

Днес бе обявено началото на тръжната процедура за лот 1, а за лот 2 това ще се случи не по-късно от понеделник. До края на май трябва да бъдат избрани изпълнители за двата лота, през юни 2011 г. да стартира строителството, а в края на юни 2013 г., т.е. след 25 месеца, да има готова магистрала.

Агенция „Пътна инфраструктура" (АПИ) поставя нови изисквания към участниците в тръжната процедура за строителството на лот 1 и 2 на магистрала „Марица", стана ясно на обявяването на обществената поръчка.

В новата процедура са поставени допълнителни изисквания, като например - за професионализъм на кандидатите. „Ще има допълнително изискване, когато участва консорциум от фирми, искаме те да са изпълнявали обекти с товароносимост от 11.5 тона. Това е един физически измерител на термина „магистрала", обясни зам.-министър Георги Прегьов.

Другата промяна е поставянето на още едно изискване, което според зам.-министъра не е толкова тежко, а именно подписването на изрична декларация за носене на солидарна отговорност. „По този начин се опитваме да направим участниците още по-обвързани при изпълнението на задачата", обясни зам.-министърът.

„Считаме, че държавата като възложител трябва да поеме някаква допълнителна част от отговорностите, ако по вина на възложителя, изпълнителят не е в състояние да сертифицира 100 % от дейностите, тогава има възможност той да сертифицира достатъчно голяма част от етапа и той да бъде разплатен. Така действията не се блокират", каза зам.-министърът.

През септември бяха открити 31 км от аутобана, които са построени за 31 години, т.е. по километър на година, със сключени 45 анекса, припомни Плевнелиев, който допълни, че такъв е бил начинът, по който са се строяли магистрали у нас.

Министърът обясни още какво трябва да бъде направено, за да са готови 117 км от аутобана за три години, т.е до 2013 г. Той показа картата. От 1-ви км до км 5-ти магистралата е готова, но трябва да се ремонтира.

От 72-ри км до 99-ти км са именно пуснатия през септември участък в експлоатация като магистрала, посочи министърът.

От км 100 до км 108-ми с големи усилия е пуснато само дясното платно.

От км 108-ми до 122-ти км са готови като магистрала, но там липсва дясното платно.

От км 112-ти до 114-ти липсват още два км магистрала, а от 114-ти до 117-ти км липсва специална зона на митницата. Точно тези последни три км от магистралата са много важни за България - това е митница на границата на Европа с Турция и има специални изисквания по Шенген., уточни Плевнелиев.

„До момента от всички проверени дейности от експертите в Агенция „Пътна инфраструктура" (АПИ), добата новина е, че ние очакваме икономия от 9 млн. лв.о т строителството на 31 км от магистрала „Марица", каза министърът.

Плевнелиев посочи още, че АПИ трябва да навакса огромно закъснение по пътните обекти по ОП „Транспорт" и обявените тръжни процедури лот 1 и 2 на „Марица", са част от 6-те лота, които трябва да бъдат стартирани до края на януари.