Девет опасни стоки са открити досега в рамките на кампанията „Коледата безопасна". Това каза Дамян Лазаров, председател на Комисията за защита на потребителите (КЗП).

Направени са 430 проверки. Глобени са 21 търговци за това, че не притежават документ за произход на стоките и документ за съответствие за безопасност. При девет търговци имаме стоки, които не само не са били придружени с документ за съответствие за безопасност, но след направените изследвания е установено, че те по безспорен начин са опасни. Издал съм заповеди за забрана на тяхната реализация и изтеглянето им от пазара, каза Дамян Лазаров.

Сред опасните стоки, които ще бъдат изтеглени, са продукти, имитиращи плодове и бонбони и много лесно децата могат да ги помислят за лакомство и да ги погълнат. В рамките на кампанията са забранени и четири вида дрехи с връзки, които са много рискови за деца до седем години, тъй като е възможно да доведат до задушаване на малчугана. Два други продукта, които са спрени, са от групата на т. нар. „стоки за шега"- дъвка и химикал, от които удря ток. При дъвката това става с опита да бъде разпечатана, а при химикала - при неговото включване.

Петима търговци, предлагащи туристически услуги в нарушение на изискванията на Закона за туризма. Започнали сме малко по-интензивни проверки месец декември и там, където сме смятали, че е необходимо да се направят насрещни проверки. Те са 82 за месец декември, каза ДамянЛазаров.

Въпреки тези данни, като цяло можем да обобщим, че месец декември е спокоен месец относно безопасността, може би защото са ангажирани всички участници, които спомагат по различен начин за тази кампания - това са медиите, потребителски организации, търговски организации, контролните органи, каза Дамян Лазаров.

От началото на годината на базата на компетенциите, с които разполага Комисията за защита на потребителите, са забранени около 180 опасни стоки.

През 2011 г. интернет търговията ще бъде сред приоритетите на Комисията за защита на потребителите (КЗП) през 2011 г.

Дамян Лазаров коментира, че тя се развива и непрестанно поставя предизвикателства пред контролните органи. Освен това е и по-специфична, което изисква по-различна организация на надзора на пазара в интернет пространството.

Ще акцентираме и върху обучението на самите потребители на продуктите на он-лайн магазини, тъй като условията, които се предлагат, са по-различни от познатите на традиционния пазар у нас. Ще търсим освен една вътрешна организация, която да подобри ефективността от работата в икономическите й аспекти на защита на потребителите - също така и върху безопасността. Ще търсим и подобряване на координацията между контролните органи. Ще търсим един резерв в медиите, които са част от системата и без които потребителската защита не би била така ефективна, тъй като те са източник на информация, която може да се ползва за обучение на потребителите. Различни форми на превенция могат да се осъществяват чрез медиите и не на последно място информация, която потребителят сам за себе си може да ползва и да прецени дали да поема съответни рискове при търговски практики, при които има особена специфика, каза Дамян Лазаров.

По думите му - през 2010 г. във всички случаи има развитие в потребителската защита като цяло.

Източник: Фокус