Земетресението в Япония, което силно затрудни световното производство на автомобили, струваше на Toyota първото й място в сектора. Компанията бе изпреварена след първото тримесечие от американската General Motors (GM) et германската Volkswagen и вероятно разместването ще се запази поне до края на тази година, съобщава AFP.

Toyota, екс номер 1

Според анализаторите е сигурно, че японската компания няма да успее да компенсира спада на продажбите си до края на годината. Toyota e продала 1.79 млн. превозни средства в света през първото тримесечие , което е спад с 12% спрямо съшия период на миналата година.

За същото време GM е продала 2.2 млн. свои автомобили, което за първи път от 2008 г. й отрежда първото място.

Volkswagen- още един претендент за световен производител номер едно, от своя страна е реализирал 2 млн. продажби.

Трусове в Япония, трусове в Toyota

Производството на Toyota е в голяма степен концентрирано в Япония, поради което земетресението разтърси с еднаква сила и страната, и компанията. Много от заводите на доставчици за Toyota бяха повредени. Например заводът за комплектуване на компанията работи с намален капацитет заради забавени доставки на елементи.

Toyota не предвижда да се върне към нормалната си продукция преди края на годината, а до средата на годината се опитва да постигне 70% от капацитета си.

През 2009 г. репутацията на Toyota пострада достатъчно след изтеглянето на 12 млн. коли с дефекти, поради което и без земетресението, се очакваше по-слабо първо тримесечие.

Бъдещето

Анализаторите коментират, че веднъж загубени, купувачите трудно се връщат. Това ще има последствия за Toyota, които още не могат да се измерят с точност, но които със сигурност ще се отразят дългосрочно на продажбите.

Американските конструктори вероятно ще се възползват от нишата, която им отваря слабостта на японския автомобилостроител, за да се наложат в сегмента на луксозните коли срещу Lexus.

Volkswagen от своя страна вероятно ще се опита да изпревари GM до края на годината, макар че това никак няма да е лесно. „Германският конструктор показа решителност да наложи големите коли на всички пазари, включително в САЩ", коментира анализатор.

От своя страна говорител на Toyota философски коментира, че да бъде „най-голям автомобилостроител в света никога не е било цел на компанията. Оптимисти сме за успеха си през 2011 г".