Нарцистичните изпълнителни директори имат деструктивни наклонности и могат да съсипят компаниите си. Това е заключението на американско изследване, проведено от Доналд Хабрик и Ариджид Чатърджи от Университета на Пенсилвания. Изследването се е съсредоточило върху връзката между нарцисизма на CEO-тата и резултатите на американските компании.

Учените дефинират нарцистичните хора като такива, които имат „чувство за превъзходство, за власт над закона и изпитват непрекъсната необходимост да бъдат обект на възхищение и висока оценка“. За изследването били ползвани четири основни критерии: колко изпъква снимката на изпълнителния директор в годишния доклад на компанията, колко често се съобщава за него в прессъобщенията на компанията, колко често той използва в изказванията си „Аз“- форма, колкото е разликата в заплащането му спрямо това на неговия заместник.

Първо заключение: надутият изпълнителен директор в никакъв случай не е благодат за компанията си. Той няма да бъде доволен от постигнатия успех и ще търси нови и нови предизвикателства, които да го връщат в светлината на прожекторите.

До тук добре, но това се е изразило в повече склонност и недооценяване на риска и съответно- по-волатилно представяне на компанията.

Освен това нарцисистите въвличат компаниите си в ненужни разходи за реклама, представителни разходи и изграждане на имидж, което в икономическия контекст не винаги е добро за здравето на компанията.

... беше ли нарцисист Стив Джобс

Няколко месеца след смъртта на Стив Джобс американското издание Forbes публикува анализ на Ерик Джексън, базиран на биографията на създателя на Apple и изследването на учените върху нарцисизма на изпълнителните директори.

Авторът твърди, че емблемата на Apple бил брутален и циничен. Но, позовавайки се на критериите на двамата учени, Джексън твърди, че гуруто от технологичния сектор в никакъв случай не беше нарцисист и ако беше такъв, щеше да гарантира краха на компанията си.

Създателят на iPhone и iPad влизаше в светлините на прожекторите на всяка презентация на новите продукти, която водеше сам. Но същевременно в прессъобщенията на Apple винаги пред името на Джобс са стоели имената на неговите колеги. В компанията си, той се е обграждал с хора, които не се притесняват да го критикуват и знаят как да направят това. Освен това анализът на изказванията на Джобс показва, че той много по-често е използвал формата „ние“ отколкото „аз“.

По този начин той разработва последния си гениален план- да осигури приемствеността на Тим Кук до най-малките подробности и да гарантира, че ще има един Apple дори и след него, и без него.