В последната година нещата не се различават много от последните 2-3 години, коментира в специално интервю за Profit TV Ясен Христов, управител на SDI.

Пазарът изпитва затруднения, като това не е тайна за никого, и е видно от официалната статистика на КФН. Смятам обаче, че всеки, който е мотивиран да работи, може да намери начин да прави добър бизнес и в тази трудна ситуация.

За втора поредна година събитието „Застраховател на годината“ се превръща в един добър форум и едни добри награди, защото потребителите са тези които оценяват застрахователите, посредством гласуване в интернет, каза той и благодари на всички, които са гласували.

От известно време се наблюдава спад при Каско застраховането, като една от основните причини е застаряващият автопарк и много малкото продажби на нови автомобили. Когато един автомобил остарява, първо застрахователната му стойност се намалява и цената на застраховката е по-ниска. Това влия и на отчетите на застрахователните компании.

Втората причина е, че когато една кола е прекалено стара, голяма част от собствениците вече не сключват такава застраховка, защото я считат за нещо не чак толкова важно, обясни Ясен Христов. Преди години ако те са управлявали 8- или 9-годишен автомобил за тях е било доста по-важно да го застраховат, отколкото сега когато той е вече на 12-13 години.

„Истината е, че когато има едно събитие като земетресение, се наблюдава ръст на имуществените застраховки, но той е много малък и много кратък и обикновено се наблюдава в първите две-три седмици след настъпването на събитието”, каза Христов. „След това нещата се връщат към предишното положение, когато няма особено голям интерес от страна на хората. Истината е, че у нас около 7-8% от жилищата са застраховани и това до голяма степен се дължи на факта, че банките задължават кредитополучателите за подобна застраховка. Твърде малък процент от жилищата у нас са застраховани заради доброволната воля на хората.

Интересът към гражданската застраховка и към въпросите и проблемите свързани с нея не е случаен. В България около 73% от застраховането се държи от автомобилното застраховане, а по-голямата част от него се пада именно на гражданската отговорност. Каското вече е с по-малък дял. Може да се каже, че гражданската отговорност е с най-голям дял от портфейлите на застрахователите”, допълни управителят на SDI .

Основният проблем на гражданската отговорност е, че тя не е добре разбрана от хората. Тя е задължителна и поради това се приема от хората като данък, който трябва да плащат. Истината е, че тя е социално важна за обществото, защото ако един човек без доходи нанесе щети на трети лица, той няма да има възможност да компенсира със 10, 20, 100 или 200 хиляди лева засегнатите лица. Много малко хора могат да си позволят да направят това, обясни той.

В момента се наблюдава нещо интересно на пазара. Въпреки че всички компании са с недобри финансови резултати по тази застраховка, много от тях вървят в посока на намаляване на цените. Това се предопределя от голямата конкуренция и това, че другите застраховки намаляват като дял.

Това в дългосрочен план е един автогол за застрахователите и макар добре в момента за потребителите, може да се окаже един много лош сценарий за всички хора, и по-конкретно за тези, които по някаква причина предизвикват ПТП, смята Христов.

Ако няма една добра система, която да гарантира, че всички пострадали от произшествия ще са добре обезщетени, това наистина ще е голям проблем. Тук е мястото да кажа, че очаквам здравият разум да надделее и да вървим в посоката на един по-стабилен пазар. Това е добре и за потребителите, не само за застрахователите.

Брокерът е този, който много детайлно познава продуктите на отделните застрахователи. Познава техните методи на работа и как обслужват клиентите при наличие на събитие. Когато човек отиде при брокер, той може да получи тази информация, която иначе не е възможно да събере сам. Това са специалистите в застраховането, каза още Христов.