Какво могат да научат инвеститорите от китайския Google?
Инвеститорите в “китайския Google”, както често наричат Baidu, научиха три важни инвестиционни урока по трудния начин, пише финансовото издание The Motley Fool.
Акциите на компанията, които достигнаха своя пик при ниво от 165 долара през лятото на 2011 г., затвориха вчера при нов годишен минимум от едва 88.12 долара за брой. Една от последните причини за силното поевтиняване на книжата бе новината за повишаване на изискванията на щатската комисия по финансов надзор към счетоводните практики и одита на чуждестранни компании, листнати на щатската борса.
Урок едно
Търговията с чуждестранни компании, листнати на щатските пазари, крие значително по-големи рискове. След като щатската интернет-търсачка Google се оттегли от китайския пазар поради налаганата от правителството цензура, Bidu остана единствения господстващ лидер на пазара, но и същевременно погледите на китайските регулатори се обърнаха изцяло към нея.
Компанията трябва да е изключително внимателна в политиката си, защото в противен случай е налице сериозен политически риск за нея.
Разбира се, перспективите й за ръст са големи предвид на факта, че китайският интернет пазар, макар и с проникване от 40%, е най-големият интернет пазар в света с 538 милиона потребителя онлайн и перспектива за годишен ръст от 10%.
Пред инвеститорите съществува и сериозен риск от делистване, ако компанията стане обект на разследване на счетоводните си данни и практики и се установи, че те не отговарят на високите критерии на щатските пазари.
Урок две
Инвеститорите разбраха, че дори и една компания да има монопол на един пазар, това не означава, че е защитена от това да не го загуби.
Акциите на компанията започнаха до голяма степен спада си вследствие на конкурентен натиск от значително по-малкия й конкурент Qihoo 360 Technology Co. Макар и с пазарна капитализация от 3.1 млрд. долара, или една десета от тази на Bidu, последната печели сериозен дял от пазара на интернет търсене в Китай, насочвайки се към най-перспективния в момента сегмент – мобилното търсене.
Компанията Qihoo, макар и в момента да не е откраднала сериозен дял от Bidu, тя е взела по-голяма част от отстъпения от Google бизнес, в сравнение с доминиращия играч на пазара. В дългосрочните й планове се включва сериозно предизвикателство в лидерството на Bidu в сектора на игрите и мобилното търсене.
Акциите на Qihoo се търгуват близо до 52-седмичен максимум, дори и след понижението им от изказванията на комисията, а съотношението им Р/E е едва 3.88.
За сравнение, акциите на Baidu са при съотношение 20.39 и бъдещо съотношение цена-печалба от 14.87. Въпреки по-високите съотношения водещата китайска интернет компания се търгува при забележителното съотношение възвръщаемост на собствения капитал от 50.39%, както и маржин на печалбата от 47.1%. Тя разполага с кеш от над 2 милиарда долара.
Урок три
Горещите акции могат да загубят своята популярност. Компанията бе една от най-модерните сред инвеститорите и сред най-бързоразвиващите се компании преди пет години, но по силата на големите числа тя започна да забавя темповете си на ръст.
Анализатори и инвеститори започнаха да се отдръпват предвид на щедрите оценки, които се даваха за очакваните след пет години ръстове, които се отличаваха също така с висока доза несигурност.
Ентусиазмът на анализаторите към компанията се охлади и към момента най-високите препоръки „strong buys“ са едва 8, на фона на 13 преди три месеца.
Средната прогнозна цена за акциите на компанията към момента са 141.32, което сочи очакван значителен потенциал за ръст.