Акциите на Apple на промоция
Вчерашният ден бе ознаменуван освен от повишението на щатските индекси до нива, които им позволяват тест на исторически най-високите му стойности, но и от поевтиняването на акциите на Apple до най-ниската им стойност за последната една година.
Поевтиняването в книжата на до скоро любимата компания на хеджфондовете и портфолио-мениджърите се обяснява основно със загубата на „конкурентни предимства“ и ожесточената конкуренция в бранша, които се очаква да наранят сериозно маржина на печалбата й.
Интересен е фактът, че на фона на все по-големия брой специалисти, които предупреждават за негативните тенденции при компанията, нямаше такива, които да вдигат червения флаг за опасностите, когато книжата поскъпваха до нови рекордни стойности.
Нещо повече близко до най-високите стойности при които се търгуваха акциите на Apple много специалисти коментираха, че има потенциал за повишение към 1000 долара.
От върха си при нива над 700 долара до момента, акциите на компанията са поевтинели с близо 40%, като загубиха лидерската си позиция на най-голямата компания по пазарна капитализация в света.
По пътя надолу много фондове намалиха или приключиха инвестициите в Apple, като от миналия месец, те вече са на второ място като най-харесвана от фондовете компания, попълваща портфейлите им.
Естествено се появява въпросът не е ли спада пресилен?
Отговор на този въпрос би следвало да се даде при сравняване на финансовите съотношения на компанията с тези на конкурентни компании, като се сравнят и перспективите пред нея с останалите и пазара като цяло.
За това колко са евтини акциите на Apple в сравнение с традиционното им историческо представяне до голяма степен може да се съди и въз основа на историческото представяне на показатели за компанията като цена-печалба например. Последното при ниво от 9.656 е най-ниското за компанията през последните три години, като е било между 17 и 23 през 2010-та година, между 20 и 13 през 2011-та година и между 17 и 13 през 2012-та година.
Това рекордно ниско съотношение се получава благодарение на поевтиняването на акциите на компанията с 20.8% за последната една година, на фона на ръста в печалбата й и повишението на широкия индекс с 13.5%. Очакванията за ръст в печалбата и догодина сочат очаквано съотношение цена-печалба от 8.3, което е наполовина на пазарното такова.
Едно сравнение с конкурентите й Google, чиито акции достигнаха исторически рекорд след поскъпване от 35.8% за последната година сочат, че компанията се търгува при историческо съотношение цена-печалба от 25.5 и бъдещо (въз основа на прогнозираната печалба за следващата година) от 15.4. Последното е близо два пъти по-високо от това на Apple.
Разбира се много специалисти ще кажат, че зад тази разлика се крият перспективите пред двете компании. Това обаче не бива да се приема за „чиста монета“ предвид че „перспективите“ крият в себе си несигурност и докато тя се приема, че е негативна за Apple, не бива задължително да се приема, че трябва да е позитивна за Google.
Дългосрочните инвеститори могат да са спокойни, предвид че само марката и кешовите запаси на Apple са на стойност около 220 милиарда долара, или над половината от капитализацията в момента при ниво от 419 милиарда долара.
Компанията отскоро дава дивидент в размер на около 2%, което се прие изключително драматично от инвеститорите и съвпадна с началото на силния низходящ тренд при акциите й. Тези, които мислят дългосрочно обаче, ценят подобен дивидент, пред който има само перспектива да се повишава, предвид на започналата активна борба на инвеститорите за кеша на компанията.
Всъщност истинската „неоцененост“ на акциите ѝ лежи на основата на едно чисто графично сравнение с представянето на нейните конкуренти.
Графика и сравнение на представянето в книжата на Apple, Amazon и Google сочи значително разминаване в посоките на движението им през последните шест месеца, което определено е нетипично при едно по-дългосрочно сравнение.
За последните шест месеца акциите на Apple са поевтинели с близо 35%, на фона на поскъпването в тези на Google с 20% до нов рекорд вчера и на Amazon с 10% и съвсем близо до исторически най-високата им стойност.