Електроразпределителните дружества предлагат възможност сами да отчитаме данните от електромерите. Тази услуга е удобна за хората, които прекарват лятото на вилата или не живеят постоянно в жилището си. Така всеки може да продиктува месечните си данни от електромера по телефона или по интернет, обясни изпълнителният директор на Българската асоциация на потребителите Богомил Николов пред БНТ.

За да отчитаме сами електромера си, просто трябва да запишем данните и да пуснем молба в дружеството, където ще получим информация за това как точно да ги предаваме - по телефона или по интернет. Услугата може да се използва и в случаи на съмнения в точното отчитане от служителите на дружествата.

"Знаем, че много хора са обект на повредени домашни уреди поради пикове в качеството на електроенергия. Токови удари или подадена енергия с по-високо напрежение. В този случай всеки един от нас трябва да знае, че срокът, в който трябва да се уведоми дружеството е 72 часа", обясни Богомил Николов.

Най-голямата ни грешка, според Николов, е, че не сме достатъчно активни, когато разберем, че някой краде от нашия ток. В такива ситуации, според него, не бива да разчитаме само на реакциите на електроразпределителното дружество, а да потърсим независима експертиза.

"Според мен те трябва да са изключително загрижени, когато има подобни сигнали. Независимо от това, че вероятно енергия не е загубена за тяхна сметка, тя просто е отчетена от чужд електромер, въпреки това те трябва да са изключително непримирими към подобни практики, защото ако един краде от съседа, друг със сигурност краде от дружеството, така че това трябва да бъде пресичано" - добавя още Николов.

Ако месечната ни сметка ни се стори прекалено висока, можем да поискаме проверка. В случай, че проверката е чисто счетоводна, то тя ще е безплатна. Ако искаме обаче електромерът ни да бъде проверен технически и се окаже, че той е в изправност, то тогава ние заплащаме цената. Повреден ли е, таксата се поема от дружеството.