Вчера британският в. The Times съобщи, че Мария Шарапова желае да смени фамилията си по време на шампионата US Open на Шугарпова - Sugarpova е нейният бранд, който пуска бонбони и дъвки. Днес, ден по-късно, тенисистката се отказа от идеята.

Шумът около фамилията на най-добре платената тениситка много прилича на добре планиран PR, коментира сп. „Форбс“. Шарапова създаде своя бранд през 2012 г. и оттогава при всеки голям турнир тя провежда презентация и промоционална акция в подкрепа на Sugarpova, както и редовно пише за него в социалните мрежи.

Как е устроен бизнесът на Мария Шарапова и нейния мениджър Макс Айзенбад - най-успешният търговски тандем в историята на женския тенис:

Един ден от живота на Шарапова

28 април 2013, финал на тенис турнира в Щутгарт в залата на Porsche-Arena. При резултат 30:40 в последния мач китайката На Ли прави грешка и изкарва топката в аут. Второ подаване - и отново грешката. Този път, топката лети в мрежата. От другата страна на тенис корта нейната съперница - дългокрака блондинка с потник и къса пола от собствената си колекция Nike, надава триумфален вик и вдига ръце.

В съблекалнята - няколко глътки шампанско под овациите на екипа. Турнирът свършва, време е да се продължи напред. Малко по-късно, бизнес джет Hawker 800 на авиокомпанията Net Jets лети към Москва. Рано сутринта на следващия ден - уреждане на хотел. Рускинята Мария Шарапова се прибира в родината си няколко пъти годината; пише в Twitter до 4 сутринта; поръчва всички руски блюда в менюто на хотела. След няколко часа почивка, идва и новия работен ден.

До обед - промоакция Porsche в Lotte Hotel: 26-годишната Шарапова не само печели турнира в Щутгарт, спонсориран от автомобилния производител, но е и лице на германската марка. След това, в хотела, тя дава интервюта. Разписанието ѝ и логистиката са разчетени до най-малка подробност – минимум движение в московските задръствания, ефективно оползотворяване на всяка минута. Мария има едно-единствено излизане- до Останкино за снимките на телевизионно шоу. Връщане в хотела. Поредно преобличане. Денят завършва с презентация на собствения бранд Sugarpova в съседен търговски център. Работата свършва. Снимки, кратки отзиви в социалните мрежи... Шарапова вече може да отлети за Мадрид за следващия тенис турнир.

С кожени гамаши и светлобежово блуза тя дава интервю за „Форбс“. Шарапова е резервирана, крие емоциите си зад усмивка, отговаря заучено. Да се разчупи тази защита може само с необичайни въпроси и асоциации, които я развеселяват.

В съседство в едно от фоайетата на хотела седи дребен, невзрачен мъж с дънки и бейзболна шапка. Макар почти никога да не влиза в кадър, не се заблуждавайте, той е винаги е там. Това е 41-годишният Макс Айзенбад - агент на Шарапова и вторият участник в бизнес предприятието.

Американският агент

Историята със заминаването на младата тенисистка, забелязана от самата Мартина Навратилова, в САЩ е достатъчно известна, за да я преповтаряме. По това време Макс Айзенбад, който някога бил повод за надежди в младежкия тенис, а после завършил университета Пардю, се занимава с организиране на концерти и си сътрудничи с няколко музикални групи. Веднъж един приятел от детинство Макс Джъстин Гимелстоб го помолил да помогне с организирането на благотворителен мач с ветерана Джон Макенроу (7 победи в турнири от Големия шлем.) Мачът има успех и Гимелстоб, клиент на IMG, една от най-големите агенции, препоръчва на Айзенбад да стане тенис агент. Той опитва много пъти, но едва през 1999 г. получава шанс да работи за агенцията. Срещу 27 500 долара на година на Айзенбад е отредена ролята да работи с младите. Сред тях е и 12-годишната Шарапова.

По-късно Айзенбад казва, че веднага забелязал, че Мария не е като другите. Той помага на родителите ѝ да решат проблемите с визите, намира общ език и с Мария, и с баща ѝ и след година вече е неин ексклузивен агент. Шарапова го нарича член на семейството и наскоро, впрочем, той наистина стана такъв.

Първият комерсиален успех дойде след голямата през 2004 г. 17-годишната Шарапова сензационно печели Уимбълдън. Финалът ще се запомни не само с играта, но и с емоционалното поведение на тениситката. След победата Мария тича към подиума, за да прегърна баща си, Айзенбад и треньора. И тогава, докато на корта тече подготовката за церемонията, тя взема мобилен телефон, за да се обади на майка си. Маркетинговият директор на IMG Алън Зукер, който наблюдава играта по телевизията, веднага набира телефона на приятел в ръководството на Motorola: „Шарапова нямаше в ръцете си телефон на Motorola, но може да има ..." След пет седмици е подписан договор с производителя на мобилни телефони. Западните медии оценяват стойността на споразумение на 1 милион долара годишно.

Спонсорите

Сега Шарапова има седем спонсора:Nike, Cole Haan, TAG Heuer, Head, Samsung, Evian и Porsche. Значителна част от постъпленията идват от рекордния в женския тенис контракт с Nike – през 2010 г. той бе продължен за осем години, на стойност 70 милиона долара.

Част от тези пари прибира агенцията IMG, на която Шарапова донесе 3.5 милиона долара през тази година. Айзенбад не разкрива колко е неговата комисионна, но според източник на Forbes е обичайно агентите да прибират 15% от доходите от реклама.

Доходите от реклама на Мария Шарапова от 23 милиона годишно са рекорд в женския тенис. За разлика от Роджър Федерер, най-високоплатения спортист в мъжкия тенис, тя разчита не толкова на многобройните договори, колкото на ръста на стройността им при продължаване.

Тениситката казва, че няма много време за спонсорите, тъй като се е съсредоточила върху тренировките и турнирите. Самата тя не успява да отговори на въпроса колко време отделя на спонсорите, но според агента ѝ – не повече от 3-4 седмици в годината.

Sugarpova!

„Макс ми се обади и каза: Шугарпова! Засмях се и си помислих колко добър прякор "- Шарапова се смее често, но две и половина години след позвъняването наистина има причина широка усмивка да огрява лицето ѝ. Идеята на този "псевдоним" не принадлежи на нея, нито на агента, а на Джеф Рубин. Търговецът се смята за легенда на американския сладкарски бизнес,собственик на верига It'Sugar, където дъвчащи бонбони във всички цветове и различни форми са комбинирани с ярки чорапи, чанти и тениски с лозунги като: Аз обичам умници и Hello Kitty. Рубин казва, че името Sugarpova му хрумнало случайно и го предложил. Това съвпада с момента, в който Шарапова и Айзенбад обсъждат бъдещето, след края на спортната ѝ кариера.

Шарапова си взема ден почивка, за да обмисли идеята. „Всички имаха парфюми и линии дрехи, затова производството на бонбони ми се стори неочаквана стъпка. Аз обичам да се отличавам: ако всички носят черно, аз ще искам да нося червено“, казва тя.

В края на 2011 г. в компанията е регистрирана Sugarpova LLC, замислена като семеен бизнес. В нея няма дял нито Рубин, който става консултант на марката, нито Айзенбад, който я управлява. Неин директор се води майката на Мария - Елена Шарапова. По съвет на Рубин производството е поверено на испанска фабрика Fini.

Предвид плътния график на Мария, Айзенбад решава, че най-ефективно ще е да използва за презентации времето непосредствено преди турнирите.

Така за 2013 г. се очаква, че продажбите ще достигнат 1.5 милиона пакета - значително повече, отколкото се предвиждаше в началото на годината. Предвид че Шарапова печели 1.1 долара на всяко пакетче, означава ли това, че тя ще спечели над 1 милион долара само за година? Според Мария – не точно, тъй като разходите също растат.

Равносметката

През изминалата година, Шарапова спечели от спонсоркси договори рекордните 23 милиона долара, приходите ѝ от нагарди са 29 милиона долара.Форбс изчислява, че Шарапова е спечелила на 2005 г. досега 212 милиона долара. Достойно представяне за един търговски бранд!