Големи хотели на тезгяха. Това е най-краткото обобщение на новините от последните месеци, в които приключи сделката за продажбата на столичния хотел “Хилтън”, беше обявен търг за “Родина” и отново се подновиха слуховете за продажба на “Зографски Кемпински”.

Това обаче се оказва само върхът на един айсберг. Хотелиерският бранш в България е в дълбока криза - ако се сметне броят на всички действащи обяви за продажба на хотели, то в момента той е поне 1018, пише вестник "Труд".

989 хотела са обявени за продажба в най-големия портал за недвижими имоти - www.imot.bg. Още 29 са в регистъра на Камарата на частните съдебни изпълнители. Това е с около 100 хотела повече, в сравнение с април т.г., когато “Труд” провери същите източници на информация.

Тогава частните съдебни изпълнители отново продаваха около трийсетина хотела, но в портала на imot.bg бяха 880. През 2011 г. пък обявените за продажба хотели са били не повече от 400 общо.

Сегашната цифра на изкараните за продан хотели изглежда стряскаща на фона на официалната статистика на НСИ. Според данните към края на юни т.г. у нас са регистрирани 2547 места за настаняване с над 10 броя легла.

Ако се направи формално сравнение, ще излезе, че към 40% от хотели в България се продават. Цифрата обаче със сигурност не е точна и най-вероятно е доста по-малка, защото в част от обявите под “хотели” продавачите разбират къща или етаж от къща със стаи за гости, които едва ли са регистриран някога като хотел. Или се продават проекти за бъдещи хотели.

Независимо от това обаче тенденцията е налице и е ясна - значителна част от хотелиерския бизнес у нас изпитва затруднения.

Югът и Северът

В разгара на летния туристически сезон по българското Черноморие се продават близо 300 хотела. Те са разпределени почти поравно между Варненска и Бургаска област.

Внимателният им преглед показва, че докато във Варна се продават предимно хотели в самия град, на юг съотношението е точно обратното: в Бургас се продават само 5 хотела, докато в областта офертите са над 160. Варненските градски хотели за продажба са 40, докато в останалите селища в областта са малко над 80.

Южното Черноморие присъства осезателно и в регистъра на частните съдебни изпълнители. От общо 29 обяви за предстоящи търгове 8 са за хотели в малките градчета по Южното Черноморие: Равда, Несебър, Лозенец, Ахелой, Китен и Поморие. И няма нито един във Варненско или Добричко.

Обяснението според специалисти трябва да се търси преди всичко в характера на Южното Черноморие. “Там още навремето имаше много по-голям пазар на квартири, а и като цяло селищата на морския бряг са много повече отколкото по Северното Черноморие.

Съвсем естествено е да има и повече семейни хотели, които сега изпитват затруднения в кризата”, коментира пред “Труд” оперативният директор на Bulgarian properties Полина Стойкова.

Според нея още по-интересна ще е картината в късната есен, когато сезонът като цяло ще е приключил. Тогава нищо чудно да се окаже, че броят на продаваните хотели е още по-голям отсега.

И все пак много повече са хотелите във вътрешността на страната, които се продават. Сред населените места най-често се срещат Банско, Велинград, Велико Търново, Смолян, т.е. все туристически дестинации.

Само в София на тезгяха са изкарани 78 хотели. Повечето от тях се намират в кварталите под Витоша - Бояна, Симеоново, Драгалевци, но немалка част са и в градския център. Става въпрос предимно за три или четириетажни сгради.

Къде бъркат продавачите

Хотелите не са обикновени имоти, а бизнес. Но въпреки това почти без изключение продавачите се отнасят към тях като към всеки имот - дават информация за разгънатата застроена площ, броя на стаите и исканата цена.

А всъщност най-важното са паричните потоци, които успява да осигури едно такова начинание. Затова хотел с 50 стаи може да струват много повече от хотел с 300 стаи и съответната за мащабите му площ.

Дори местоположението му няма чак такова значение, важно е да е имал добро управление и стриктно счетоводство за последните 3-4 години. Немаловажна подробност е дали има договори за следващ сезон или разчита на случайността. Тази информация обаче липсва и това обяснява защо някои обяви стоят в продължение на месеци и дори години и активите не могат да намерят купувачи.

Малко повече информация от икономически характер може да се открие в регистъра на търговете, организирани от Камарата на частните съдебни изпълнители. Ако не друго, потенциалният купувач може поне да види към кого има задължения хотелът, колко са, както и да се запознае с много подробно описание на активите.

Тенденция

Експертите определят единодушно като тревожна тенденция продажбата на готов бизнес. Това говори, че в туристическия бранш по време на имотния бум са навлезли много хора, които не са дотам добре подготвени за тази дейност. Показателно е например, че преобладаващият брой хотели за продажба са предимно малки, от семеен тип.

Те почти без изключение не принадлежат към хотелиерска верига, която би могла да им осигури сравнително постоянен поток от клиенти. Допълнителна трудност за хотелбите край морето е късият туристически сезон, заради който доходността от тях пада под определяните като нормални 7-10%.