Само преди месец, Coca-Cola пусна нова версия на своите напитки под името Coca-Cola Life. Познавайки увлечението на хората по здравословен живот, компанията позиционира новия си етикет като здравословна алтернатива (по модела на биопродуктите) на обикновената кола и замени червения етикет със зелен. Едва ли компанията можеше да измисли нещо по-лошо коментират специалистите.

В разгара на дебата за вредата от безалкохолните напитки, създателите на Coca-Cola Life неволно я противопоставят на обикновената напитка и ако името ѝ е Life (живот), това не води ли това до асоциации, че колата с червен етикет е „смърт“? Всичко това се случва в момент, когато марката има нужда да укрепи имиджа си на фона на все по-засилващите се атаки срещу нейните продукти, обвинявани в голяма степен за наднорменото тегло.

Всичко това напомня, че и най-големите не са застраховани от грешки. Причина за провала на един продукт може да е не само неговото несъответствие с очакванията на потребителите, но и неудачно подбрано време, неправилно позициониране, а понякога дори и опасност за здравето. Нека видим кои бяха най-неуспешните продукти на големите компании:

Плеър Microsoft Zune

Zune, разработен съвместно с Toshiba, бе отговорът на Microsoft към iPod от Apple, който се продаваше като топъл хляб. Zune просто нямаше как да е успешен, предвид че iPod вече държеше 65% от пазара.

Crystal Pepsi

През 2007 г. Pepsi представи безкофеиновата Crystal Pepsi, позиционирана като здравословна алтернатива на класическата напитка. Продажбите, колкото бързо излетяха, точно толкова бързо и паднаха. Потребителите просто не успяха да възприемат прозрачния продукт като алтернатива на класическата кафеникава напитка. Създателят на Crystal Pepsi Дейвид Новак после призна, че това е било най-добрата идея в живота му с възможно най-лошото изпълнение.

Фотоапарат Apple QuickTake

QuickTake от Apple от 1994 г. е един от първите цифрови фотоапарати. Той разполага с 0.3- мегапикселова камера, която прави изображение с размери 640×480 пиксела, има светкавица, но запазва едва 8 снимки. Освен това снимките можеха да се гледат само на компютър, което бе неудобно за потребителя. Добавете и цената от 600-750 долара и ще разберете причините за провала.

Чипс Frito-Lay WOW!

Линията Frito-Lay – чипс без мазнини, бе прекалено хубаво, за да повярва някой, че е възможно. Впрочем Олестра- веществото, с което бе заменена мазнината в чипса, причини сериозни храносмилателни проблеми на много хора.

McDonald’s Аrch deluxe

Опитвайки се да разнообрази менюто си, веригата пусна продукт, насочен към възрастните, през 1996 г. с „по-сложен вкус“. Вкусът не хареса на потребителите.

Парфюмерия Harley Davidson

Harley Davidson може да се похвали с едни от най-лоялните към марката потребители. Но и това не помогна за налагане на парфюмите на бранда. Вероятно хората не бяха очаровани от идеята да миришат на нещо, което свързват с машинно масло.

Ford Edsel

Продажбите на модела започват с голям шум през 1957 година. Колата обаче не успява да отговори на твърде големите обещания на Ford, а и предната броня прилича на тоалетна чиния. Моделът редовно присъства в класации за най-грозен автомобил.

Йогурт Cosmopolitan

Списанието, което се издава на 36 езика в над 100 страни в света, е един от най-динамичните брандове на планетата. Но е хубаво, ако всеки прави това, което му се получава най-добре, в случая – списания, а не храни. Компанията претърпява изключително фиаско с йогурта Cosmopolitan, който бе спрян само 18 месеца след старта на продажбите.

Храни Colgate

Това бе едно от най-нелогичните разширения на продуктова линия в историята на маркетинга. Най-вероятно маркетолозите са си представяли нещо от типа: хората ядат храни Colgate, след това си измиват зъбите с паста за зъби Colgate и след това цикълът се повтаря.

New Coke

В края на седемдесетте години и началото на осемдесетте години, Coca-Cola е изправена пред все по-силна конкуренция от други производители на безалкохолни напитки. За да остане на първо място, компанията реши да спре да продава класическата напитка и създаде New Coke. Потребителите са възмутени. Компанията трябваше спешно да се върне към класическия формула. Заключение: не се опитвайте да подобрявате нещо, което потребителите вече смятат за достатъчно добро.

Breakfast mates от Kellogg

Идеята на производителя на зърнени закуски Kellogg бе да продава мюсли, мляко и лъжица в комплект. Търговците на дребно обаче не можеха нито да съхраняват мюслито в хладилниците си с млечни продукти, нито да сложат млякото при зърнените храни.

Лимонад Frito lay

Лимонадата утолява жаждата, но потребителите нямаше как да свържат името на солените чипове с утоляване на жажда.

Бездимни цигари RG Reynolds

Когато през 1988 г. дори пасивното пушене бе свързано със сериозна заплаха за здравето, производителят на Camel, More, Salem и Winston пусна на пазара бездимни цигари Premier. Липсата на дим в комбинация с лошия вкус обаче отблъсна пушачите.

Бельо BIC

BIC се свързва с продукти за еднократна употреба и те се ползват с търсене. Асоциацията автоматично се пренесе и върху бельото, което марката се опита да наложи.

Шампоан йогурт Clairol

Специалистите предупреждаваха, че шампоанът The touch of yogurt няма да се ползва с търсене, тъй като никой не иска да си мие главата с кисело мляко. Но едва ли и те бяха предвидили колко съдебни иска ще завалят от хора, опитали да изпият продукта.

Минерална вода Rocky mountain spring water от Coors

Когато си голям производител на бира, едва ли хората ще желаят да пият изворната вода, с която произвеждаш бирата си.

Earring magic Ken

Барби и компанията преминават през много промени от началото на продажбите през далечната 1959 година. Но нито една от тях не е била такова фиаско като Earring magic Ken, получила нелъскавото име"Кен-гей". Родителите изразяват открито недоволство от модерния костюм на новата играчка и компанията е принудена да го изтегли.

Apple Newton PDA

Значително изпреварвайки времето си, Apple дебютира с първата си версия на преносим компютър през 1993 г. Продуктът се проваля заради високата си цена, масивност и негативен PR. Направлението обаче е вярно и скоро Apple има възможността да го докаже. Така че когато един продукт е неуспешен, това невинаги означава, че зад него стои лоша идея.