Приходите от продажби на Софарма АД бележат ръст от 76 млн. лв. или 11%, достигайки 764.6 млн. лв. през 2013 г. спрямо 688.6 млн. лв. през 2012 г.

Увеличението се дължи на покачване при продажбите на стоки със 75.1 млн. лв., които достигат до 497.4 млн. лв. през 2013 г. спрямо 422.3 млн. лв. през 2012 г., както и ръст от 0.9 млн. лв. при продажбите на готова продукция, които достигат до 267.2 млн. лв. през 2013 г. спрямо 266.3 млн. лв. през 2012 г.

Приносът на продажбите в България към консолидираните приходи от продажби през 2013 г. възлиза на 68%, като се увеличават с 43.6 млн. лв. или с 9%, до 517 млн. лв. спрямо 473.4 млн. лв. през 2012 г.

Софарма АД заема 4% от общия обем на българския фармацевтичен пазар в стойност и 13% от продажбите в натурално изражение.

От произвежданите от дружествата в групата продукти с най-голям дял от продажбите в страната са Аналгин, Вицетин, Метилпреднизолон, Нивалин и Витамин С. Приходите от продажби на Външни пазари се увеличават c 32.4 млн. лв. или с 15%, достигайки до 247.5 млн. лв. за 2013 г. спрямо 215.1 млн. лв. за 2012 г.

Разходите за дейността през 2013 г. се увеличават със 71 млн. лв. или 11% от 645.4 млн. лв. през 2012 г. до 716.5 млн. лв. през 2013 г.

Промяната е в следствие на ръста на продажбите и съответно на балансовата стойност на продадените стоки от групата за вътрешния пазар, увеличението на разходите за външни услуги, разходите за персонал, разходи за амортизации и други разходи за дейността.

Разходите за материали (с дял 12%) намаляват с 3.3 млн. лв. или 4% до 86.3 млн. лв. за 2013 г. спрямо 89.6 млн. лв. за 2012 г. Разходите за основни материали намаляват с 2.8 млн. лв. или с 4%, като най-съществено влияние се отчита при разходите на химикали и опаковъчни материали, които се намаляват съответно с 0.6 млн. лв. и 2.6 млн. лв.
Намаление отчитат разходите за топлоенергия, резервни части, лабораторни и технически материали. Разходите за електроенергия се увеличават с 0.8 млн. лв.

Разходите за външни услуги заемат 8% относителен дял от разходите за дейността и се увеличават с 4.3 млн. лв. или с 8%, до 59.8 млн. лв. за 2013 г. спрямо 55.5 млн. лв. за 2012 г. Най-съществено увеличение се отчита при разходите за реклама с 1 млн. лв. и разходите за наеми и застраховки с 1.6 млн. лв., както и таксите за услуги с 0.8 млн. лв. Най-съществено намаление имат разходите за услуги по договори с физически лица с 0.8 млн. лв.

Разходите за персонал (с дял 11%) нарастват с 5.9 млн. лв., или с 9%, достигайки 74.9 млн. лв. през 2013 г. спрямо 69 млн. лв. през 2012 г. Общият ръст на тези разходи се дължи както на повишаването на възнагражденията на наетия персонал, така и на увеличения персонал в Групата като резултат от консолидирането на нови компании.

Финансовите приходи се увеличават с 2.7 млн. лв. или с 45% до 8.7 млн. лв. към 2013 г. спрямо 6 млн. лв. към 2012 г. Причина за това е увеличение на приходите от операции с инвестиции с 0.7 млн. лв., на приходите от лихви по просрочени плащания с 1 млн. лв. и на приходите от лихви по предоставени заеми с 1.1 млн. лв.

Финансовите разходи се увеличават с 14 млн. лв. или със 150%, от 9.3 млн. лв. през 2012 г. до 23.3 млн. лв. през 2013 г. Най – съществено увеличение имат разходите от операции с инвестиции с 5.7 млн. лв. основно в резултат на продадено участие в Доверие Обединен Холдинг АД и обезценка на инвестиции на разположение и за продажба (основно на участието в Доверие Обединен Холдинг АД) с 6.7 млн. лв.

Нетно финансовите приходи (разходи) се увеличават с 11.2 млн. лв. достигайки (14.5) млн. лв. към 31.12.2013 г. спрямо (3.3) млн. лв. към 31 декември 2012 г.

Печалбата преди лихви, данъци и амортизации (EBITDA) се увеличава с 9 млн. лв. или с 13%, като към 31 декември 2013 г. тя е в размер на 76.5 млн. лв. в сравнение с 67.5 млн. лв. към 31 декември 2012 г.

Печалбата от оперативна дейност се увеличава с 7.5 млн. лв. или с 17% до 53 млн. лв. към 31 декември 2013 г. спрямо 45.5 млн. лв. към 31 декември 2012 г.

Нетната печалба намалява с 4.3 млн. лв. или с 11%, до 33.7 млн. към 31 декември 2013 г.