Черната серия за американския автомобилостроителен гигант General Motors продължава с ново изтегляне на автомобили в САЩ, което е третото за по-малко от месец, усложнявайки задачите на новия ръководител на групата Мери Бара, съобщава AFP.

Автомобилостроителят вече се ангажира да изтегли 1.8 млн. допълнителни автомобила от марките Chevrolet, GMC, Buick и Cadillac в Северна Америка (САЩ, Канада, Мексико) заради проблеми със запалването на двигателя и неотваряне на въздушната възглавница.

Групата също така ще изтегли 1.18 млн. SUV, произведени между 2008 и 2013 г. заради дефект в отварянето на въздушната възглавница. GM ще изтегли и 63 900 Cadillac XTS и 30 3000 Chevrolet Express GMC Savana, произведени между 2009 и 2014 г. От компанията обявиха, че не е докладвано за нито един инцидент.

Според анализатори става дума за стратегически ход. Джак Нерад от Kelley Blue Book коментира, че компанията използва негативният медиен отзвук, за да „изчисти всички скелети от гардероба“.

От 12 февруари най-големият американски автомобилен строител вече изтегли 3.4 млн. МПС-та, основно в Северна Америка.

През миналия месец компанията изтегли на два етапа 1.62 млн. автомобила от марките Chevrolet, Pontiac и Saturn, произведени между 2003 и 2007 г. заради проблеми със запалването. Дефектът е станал причина за около 30 инцидента с 12 загинали.

Проблемът ще струва на GM 300 млн. долара през първото тримесечие според публикуваните днес оценки.

"В този случай, нещо се е объркало в нашите процедури и са се случили ужасни неща", коментира изпълнителният директор на GM Мери Бара във видео от почти четири минути, което бе публикувано на сайта на групата.

Позовавайки се на "трагична ситуация", тя обеща промени в процедурите на изтегляне на автомобили.

Това е първата тежка криза, която Мери Бара преминава от идването си начело на групата на 15 януари.

„Истински тест за лидерство“, коментира Джак Нерад.

Кризата заплашва преди всичко да навреди на репутацията на GM, възстановена трудно след фалита през 2009 г.

„Ние сме убедени, че въздействието върху репутацията на GM може да намали пазарната капитализация на групата", отбеляза в оценката си рейтинговата агенция Standard & Poor.

"GM направи всичко след излизане от фалита, за да се дистанцира от старата GM. Не можем да кажем, че с оглед на тези изтегляния, че има нов GM",съгласен е и анализаторът Нерад.

Автомобилният строител е въвлечен в лош сценарий, чийто изход засега не изглежда бизък.

От една страна американските власти предприеха три разследвания срещу него: едно на щатската агенция за пътна безопасност NHTSA, друго на Камарата на представителите и още едно на Министерство на правосъдието.

Групата е обвинявана, че се е забавила прекалено много с реакцията си. За проблемите със запалването например се знае от 2001 г., но GM изчака чак до февруари 2014 г., за да предприеме изтегляне. Компанията има срок до 3 април да отговори по тези обвинения пред NHTSA. Тя също така е предприела вътрешно разследване.

От друга страна GM ще трябва да се сблъска с исковете на семействата на жертвите. До момента не се съобщава за никакво споразумение, нито за процес.

Но в крайна сметка, като Toyota преди него през 2010, GM "ще оцелее след тази лоша реклама и щепоеме напред, дори ако вредата е значителна", каза Джак Нерад.

S&P вече показа своята увереност, като остави оценката на автомобилния стоител непроменена.