В годините преди кризата на базата на инвестиционния бум много фирми идваха в България, защото тук бе интересно да се инвестира. Тогава нямаше значение каква е политиката на правителство и т.н. Ситуацията обаче се промени, както и профилът на фирмите, които идват и си отиват, заяви Борислав Стефанов, инвестиционен консултант, по време на петото издание на финансовия и икономически форум „Шумът на парите”, организиран от Profit.bg

В годините преди 2009 г. инвестициите бяха във финанси, търговия и недвижимости, след това дeлът на вложените чужди средства в тези сектори падна значително. В последните няколко години в тях се наблюдаваше отлив.

В последните месеци и години новите фирми, които влязоха в страната, бяха основно в сферата на производството, но много по-малко на брой в сравнение с преди.

Данните през годините показват, че инвестициите в производството са относително постоянен обем. Това е един сектор, на който България би могла да разчита, но по съвсем други причини в сравнение с 2007- 2008 г. според Стефанов.

Хубаво е правителството да мисли за мерки, с които ще направи интересни за инвестиции някои нови сектори, които преди не се радваха на чак такава инвестиционна активност, според Стефанов.

В последните години има доста случаи, в които големи фирми търсят места за ново производство, при които дадена фирма идва и разглежда 3-4 държави в региона и тъй като условията са сходни най-накрая нещата опират до няколко големи шефа на фирмата, които обикалят държавите и искат да получат някакви допълнителни условия срещу тяхната инвестиция.

Стефанов даде пример с голяма фирма, произвеждаща банкомати, която преди 3 г. е търсела място за бекофис център с 400-500 човека персонал, откъдето да извършват техническо обслужване.

След като в крайна сметка правителството не им предлага никакви допълнителни условия и субсидии, те отиват в Сърбия. Според Стефанов обаче в много случай има някаква политическа коректност, и компаниите не обявяват реалните причини за отказа си да инвестират.

Средата на правене на бизнес в много случаи е точно това, което отказва една компанията да отиде в една или друга страна, смята той. Има три основни типа инвеститори, които идват в България според Стефанов.

Едните идват тук, за да произвеждат стоки и услуги за износ. Аутсорсингът също расте в последно време.

Втората група фирми, които идват тук за да обслужват българския пазар, като телекоми, банки и т.н. се интересуват повече от динамиката на пазара.

Третата група са тези, които идват тук с по-спекулативна цел, както например в случая при ръста на имотния пазар, от който се опитват да спечелят.

Държавата е най-добре да се насочи към първия тип компании. Не за друго, а защото тук държавната политика може да даде най-много резултати според Стефанов.

При експортно ориентираните стоки и услуги много фирми, и то относително малки, просто не знаят достатъчно за България. В момента ние не правим нищо, за да ги привличаме.

Агенцията за инвестиции например има 40 служители и годишен бюджет под 1 млн. лв. Търговските аташета в чужбина могат да са добър канал за привличане на такива фирми.

Доста от големите фирми все още идват на случаен принцип в България. В много отношения и случаи, когато една фирма прави избор да влезе в една или друга държава, той е чисто персонален на един или друг неин ръководител.

Колкото повече хора знаят за България, и то нещо хубаво, толкова по-голям е шансът някоя фирма да започне дейност тук.

Стефанов също така заяви, че според него няма нужда от орган за анализи към правителството. Притеснителното за него в момента е, че всяка институция си има е отделни звена за анализи, което до някъде разводнява обстановката.

Има дори случаи, в които излизат пет различни анализа с пет различни извода.

По отношение на икономическите послания на политическите партии по време на настоящата предизборна кампания, Стефанов смята, заяви, че не може да посочи конкретен пример на икономическо послание, което да му харесва.

Виждаме една вътрешна политическа кампания, която е маскирана като политическа такава, смята той.

Повече от тези послания имат за цел да се харесат на избирателите, но дали нещо от тях може да бъде изпълнено е друг въпрос.

Форумът "Шумът на парите" се осъществява със съдействието на Мтел, Сосиете Женерал Експресбанк, ДЗИ – KBC Group, Лукс Имоти, ПОК Доверие, Провидент Файненшъл България, Консултантска къща Амрита, ActivTrades и LG.

Организационен партньор на събитието тази година е агенцията за връзки с обществеността AMI Communications България.

Медийни партньори на събитието са сп. Мениджър, Дарик радио, новинарските сайтове fakti.bg, novini.bg и cross.bg, както и специализираните imot.bg, Seenews и insurance.bg.