Добре подготвената автобиография не е гарант за това, че ще получите работа, но е задължително условие, за да не бъдете отхвърлен още в първоначалната фаза при търсенето.

Ето кои са задължителните характеристики на добре подготвената автобиография, според Аманда Аугустин, кариерен експерт в консултантската компания TheLadders.

1. Включва личните сайтове и професионални профили на кандидатите

Около 86% от специалистите по подбор на персонала си признават, че проучват кандидатите и посредством онлайн-каналите. Така че защо да не включите подобна информация, за да ги улесните в търсенето при контактната си информация?

Така ще намалите риска от това да ви сбъркат с някой друг, докато се прави проучване онлайн.

2. Подчертава личностните характеристики

Ако имате често срещано име, добре е да се разграничите по някакъв начин, като например включите и средното си име. Ако се казвате Иван Стоименов Петров, вместо да се пишете навсякъде като Иван Петров, можете да се изписвате като Иван Ст. Петров.

Използвайте това име и в социалните мрежи като LinkedIn, Google+, Twitter или Facebook, за да го наложите като собствена марка.

3. Включва един телефон и e-mail адрес

Във формата за контакти давайте винаги един телефон и електронен адрес, които можете да контролирате, за да избегнете неприятни ситуации.

4. Използва обратната хронология при посочване на опита

Това е единственият начин, по който трябва да описвате настоящите си опит и стаж. Специалистите за подбор на персонала отделят няколко секунди на автобиография, така че, ако не сте подредили правилно опита си, рискувате да попаднете в графата „неподходящ“, само защото някой не е дочел до край вашата автобиография.

7. Включва ключови думи, изисквани от специалността, за която кандидатствате

Много големи компании имат софтуер за предварително пресяване на кандидатите. Бъдете сигурни, че в автобиографията си сте включили ключови думи и термини, изисквани и използвани при работата, за която кандидатствата.

8. Описва компанията, за която сте работили преди това

Важно е новият ви работодател да има представа за размера и значимостта на предходната компания, за която сте работили. Това може да е само от полза. Можете да вземете част от тази информация от корпоративния сайт на предишния ви работодател.

9. Не включвайте постиженията си в общия текст

Както вече споменахме, времето, отделяно на всяко едно резюме, е минимално. Затова постарайте се да отделите и да обясните кратко, точно и ясно, качествата, които ви правят подходящ за съответното работно място.

10. Посочете постиженията си

Не бъдете скромни. Ако имате особено големи заслуги за постигането на една или друга цел в компаниите, за които сте работили досега, посочете това в резюмето си.

11. Използвайте подходящ шрифт и формат

Форматирането трябва да е така направено, че лесно да насочва погледа върху нещата, които искате да бъдат забелязани. В същото време трябва да се придържате към официалния формат.

Не включвайте снимки, графики и други неподходящи изображения в автобиографията си, те по-скоро ще ви навредят, отколкото да ви помогнат.