Само 30% от новодомците си купуват паркомясто
Само 3 от 10 купувачи на нови апартаменти дават пари да се сдобият с гараж или паркомясто за автомобила си. Това казват повечето брокери от агенциите за недвижими имоти в София.
Според Наско Атанасов от „Виктория инвест” по закон всички апартаменти трябва да разполагат с по едно паркомясто или гараж. „Продавачите обаче не могат да задължат те да се купят и затова практиката е в 2 посоки”, уточнява той.
„Или апартаментът се продава заедно с паркомястото на една цена, или се обявяват отделно. Не повече от 30% от купувачите си взимат и паркомясто. Останалите се надяват продавачът да не намери купувачи и след това да ги раздаде на клиентите си, което обикновено не става.
В кооперации с не много евтини апартаменти паркоместата за 7-8 хил. евро са празни, а автомобили, струващи 4-5 пъти повече, са на улицата. Това са типично нашенски парадокси, пише вестник "Монитор".
Други предпочитат да наемат, но не и да купят. Понякога се инвестира в паркомясто, след като няколко години е живяно в новото жилище”, уточнява брокерът.
„Обикновено държат на гаража купувачите на големи и скъпи жилища с площ над 100 квадрата”, смята Константин Пандов от ЕППИ. „При луксозните имоти е задължително те да са с гараж. За по-малките жилища интересът е по-слаб. Причината в цените им.
Те започват откъм 7000 евро, а за хубав надземен гараж в престижен квартал може да стигне и над 15 000 евро, колкото добра кола”, уточнява Пандов. По думите му кварталите с ново строителство са по-гъсто заселени и има проблем с паркирането.
За разлика от центъра обаче, където може да се плаща за синя или за зелена зона, то в другите квартали най-удачният вариант е купуването или наемането на гараж или подземно паркомясто. „В новите кооперации почти всички паркоместа се купуват”, смята брокерът.
„В някои кооперации немалка част от апартаментите са необитаеми и затова се създава впечатление, че местата за колите не са изкупени”, уточнява той. Според него все още тече юридически спор доколко паркоместата могат да бъдат обект на продажба, защото не се смятат за недвижими имот.
„Някои нотариуси дори отказват да изповядват такива сделки, а продавачите често ги сключват на ръба на закона”, пояснява Пандов.
За обикновените жилища хората трудно смогват да съберат парите и затова рядко мислят за паркомясто“, казва Тихомир Цаков от „Аристо”. „В квартали с малки кооперации трудно може да се намери да се купи гараж. Ако все пак се намери, той е на половин или един километър от жилището”, поясни той.
„След време търсенето на жилища с гаражи ще нарасне”, прогнозира брокерът. „В един момент наличието поне на паркомясто може да се окаже решаващо за избора на клиентите. Хората стават все по-практични при търсенето на имот. Преди години имах клиент с Ferrari и там по-трудният момент бе да намерим подходящ гараж за скъпата кола.
Изискването бе да няма бордюри, рампата да е с неголям наклон и в гаража да има телефонна линия за да може да се монтира СОТ. Така и не успяхме да намерим жилище с такъв гараж”, спомня си Цаков.