На вчерашния ден преди 10 години интернет гигантът Google стана публична компания, листвайки се на борсата NASDAQ.

В своята книга In The Plex американският автор Стивън Ливай споделя редица детайли за това какво се случва по време на целия този процес.

Въпреки че акциите в момента са доста ценни, компанията имаше не един и два проблема, докато стигне дотук, благодарение от части и на по-скоро нетрадиционния начин, или „гугълски“ начин, по който прави нещата.

Вижте няколко факта за IPO-то на Google:

1. В проспекта за IPO-то от Google информират, че целят да наберат 2,718,281,828 долара, като тази сума представлява една малка шега. Това са първите девет цифри след десетичната запетая на ирационалното число, наричано още Неперово число.

2. За да решат коя инвестиционна банка да организира предлагането на акции, от Google изпращат подробен въпросник и карат банките да напишат отговорите, което ядосва някои банкери. От Google също така включват леки разлики във въпросниците, така че ако има евентуално изтичане на информация, да разберат коя банка е отговорна за това.

3. От Google решават, че проспектът, необходим за първичното публично предлагане, в който се описва финансовото състояние и рисковете за компанията и който обикновено е написан на трудно разбираем правен език, ще бъде написан на простоват език. "Google не е традиционна компания," започва писмото съоснователят Лари Пейдж. "Нямаме намерение да ставаме такава."

Вижте още: 14 неща, които биха ви питали Google и Dell на интервю за работа

4. Когато Пейдж и другият съосновател - Сергей Брин, тръгват на роудшоу за набиране на потенциални инвеститори, те разказват вицове, отказват да отговарят на въпроси и импровизират по време на презентациите. Те решават, че няма да правят нещата по начина, по който се правят на Уолстрийт.

5. Google е на крачка да си създаде сериозни проблеми заради статия в Playboy. Пейдж и Брин дават на списанието интервю преди да започне периодът на тишина около IPO-то, в който на компаниите обикновено им е забранено да говорят пред медиите.

От Playboy обаче публикуват статията, след като започва IPO-то, а на Google им се налага да обясняват пред щатската Комисия по ценни книжа и борси (SEC), че не са нарушили закона.

6. Съоснователят на компанията Сергей Брин дори не се появява за традиционното удряне на звънеца на борсата в деня на IPO-то, защото не искал да лети през нощта. Лари Пейдж пък се появява в костюм, купен в Macy's.

7. Въпреки че IPO-то на Google прави първите служители на компанията много богати, денят е отпразнуван просто със сладолед, а служителите са предупредени да не демонстрират новото си богатство или пък да позволяват това да ги главозамае.

В деня на IPO-то главният инженер на Google Уейн Роусинг дори съобщава на всички служители, че ако в следващите няколко дни види нови BMW-та или Porsche-та на паркинга, ще изпочупи стъклата им с бейзболна бухалка.