Китайци дават 10 000 за испанско летище, построено за 1 млрд.евро
Една от от позорните глави в икономическата криза на Испания изглежда върви към нелеп край, след като китайски инвеститори предложиха едва 10 000 евро на търг за да закупят призрачното летище на Сиудад Реал.
Китайската група е била единственият кандидат-купувач за голямото, но неизползвано летище, построено за около 1 мрлд. евро в слабонаселения регион Кастилия-Ламанча в южна Испания.
Летище Сиудад Реал разполага с 4-километрова писта, която е достатъчно дълга за кацане и излитане и на най-големия пътнически самолет в света Airbus A380m, както и терминал, проектиран да поема пътникопоток от 10 милиона души годишно, пише FT.
От завършването си през 2009 г., година след като продължилият едно десетилетие строителен бум се срина и доведе испанската икономика до най-тежката й рецесия, летището е един от най-лошите примери за прекалено голямото разточителство в страната през добрите години.
Той е основен пример за безразсъдните амбиции, които караха местните власти да строят музеи, състезателни писти, спортни зали и прекалено големи транспортни центрове из цялата страна в периода, който доведе до финансовата криза.
Говорител на съда в Сиудад Реал, който организира търга, е съобщил, че единствената оферта е била от китайската компания Tzaneen International. Засега не е ясно дали летището ще бъде продадено на китайския кандидат-купувач, тъй като предложената цена е доста по-ниска от определаната от съда, която възлиза на 40 млн. евро.
Крайният срок за подаването на оферти е бил удължен до 15 септември с надеждата да бъдат привлечени още кандидат-купувачи.
Вижте още: 24 от най-призрачните изоставени места от цял свят
На Сиудад Реал, който е провинциална столица с с едва 75 000 жители, винаги се е гледало като на странен избор за построяването на голямо летище. Градът е на повече от два часа път с кола от Мадрид, има малък потенциал за туризъм и пренебрежително малка търговска дейност.
Летището първоначално бе кръстено Дон Кихот, на името на популярния герой на Мигел де Сервантес. Името след това бързо бе сменено, но асоциацията със заблудения рицар е уместна – дори и когато е работело, на летището не са излитали и кацали по повече от няколко полета на седмица.
Операторът на летището CR Aeropuertos фалира през 2010 г., а всичките опити за извличането на стойност от останалите от компанията активи се натъкваха на проблеми.
Летището и площта около него първоначално бяха обявени за продажба през 2013 г., като обявената продажна цена бе 100 млн. евро.
Тогава, обаче, не се намери купувач. Процесът по продажбата бе възобновен през тази година с цена от 80 млн. евро, но решението за продажбата бе отлагано неколкократно. В крайна сметка, съдът реши да раздели активите в два пакета, продавайки сградите и пистата отделно от земята около него.
Ако до 15 септември не се появи друг кандидат купувач, съдът или ще отмени търга или ще го продаде на Tzaneen. Продажба на така цена обаче би довело до една от най-впечатляващите финансови загуби в Испания.