35% ръст на пазара на луксозни имоти
От началото на 2015 година пазарът на луксозни имоти демонстрира сериозно раздвижване, като общият брой на сделките в сегмента е с 35% по-голям от този през цялата 2014 г.
“Ако от настъпването на кризата през 2008 г. до началото на настоящата година считахме сделките на нива над 500 000 евро за сравнително високи, то през 2015 г.психологическата бариера от 1 000 000 евро е прескочена и можем да се похвалим с няколко такива транзакции”, споделя Весела Илиева, изпълнителен директор на специализираната компания за луксозни имоти Unique Estates.
По думите й клиентите, готови да инвестират в жилище на висока стойност, са собственици на успешен бизнес, които по-рано са изпитвали колебания, но вече усещат финансова стабилност в дългосрочен план и пристъпват към сключване на сделки.
Купувачите в най-високите ценови нива имат изключително сериозни изисквания, рядко правят компромиси и търсят не само добре реализирана идея, а цялостна концепция, която да отличи техния имот от останалите в града.
“Богатите клиенти са два основни типа – семейства, за които домашният уют е приоритет и прекарват повече време у дома – те търсят къщи с удобно местоположение и много помещения, включително за помощния персонал, другите са забързани, работещи хора, които прекарват много малък процент от деня си у дома – те търсят луксозни апартаменти в сгради, където живеят хора от тяхното обкръжение и където могат да получат всички необходими услуги – румсървиз, фитнес, СПА-център, химическо чистене, помещения за срещи, автомивка и други.”, разказва Илиева.
Освен за собствено ползване, все по-често луксозни имоти се купуват и с цел инвестиция. Според екипа на компанията, на пазара има недостиг на жилища под наем във високия сегмент.
„Все по-често в София гостуват чужденци, които търсят варианти за пребиваване в рамките на 3 до 6 месеца. Към момента на пазара се предлагат основно едногодишни договори за наем. Така хотелите се превръщат в единствена алтернатива, без да могат да предложат комфорта на дома”, разказва Весела Илиева.
„Това поражда естествен недостиг на наемния пазар. Затова вярваме, че проекти като MM World – луксозни сгради, които предлагат пълна гама от услуги на собствениците, ще намерят бърза реализация”, посочва още Илиева.
По думите й, средният наем, на който може да се отдава под наем едно луксозно жилище на стойност от около 300 000, е около 2000 евро месечно. Това дава средна годишна доходност от близо7%, при по-малко от 5% за масово жилище от 70 000 евро.”, казва Весела Илиева.
„MM World е нов за софийския пазар луксозен проект. Продажбата на апартаментите в него стартира на 15 октомври, като вече има лист с чакащи. Стратегията на инвеститора е предлагането на сградата да започне след получаване на Акт 16 и официално представяне на проекта, за да могат потенциалните купувачи да видят финална реализация на цялостната концепцията”, казва Илиева.
Активното строителство на MM World започва в началото на 2014 година. Сградата се състои от две подземни нива (кота -10.20 и кота -6.80), два офисни и седем жилищни етажа. Двете най-ниски нива са предназначени за паркиране и са свързани с прилежащия терен и помежду си с рампи.
На тези коти са обособени и автомивка, складови, служебни и технически помещения. На кота – 3.45 с достъп от север е ситуиран фитнес център, лоби с две VIP зали, рецепция и ресторант с излаз на открита озеленена тераса във вътрешния двор.
Първият и вторият етаж на сградата заемат офис площи и шоурум. От третия до деветия етаж са разположени едно-, дву-, три- и четиристайни апартаменти и два пентхауса с панорамни тераси от над 300 кв.м.
Броят на апартаментите е 31, а средната им площ варира между 110 и 240 кв. м в зависимост от големината. В сградата се помещават и два по-обширни имота, чиято жилищна площ достига 470 кв.м. Средната стойност, в зависимост от квадратурата, е между 170 000 без ДДС и 300 000 евро без ДДС, като нивата на най-обширните апартаменти са по-високи.
Архитектурата, дело на арх. Цветан Петров, архитектурно бюро „Иво Петров – Архитекти”, е издържана в стилистика, типична за американските сгради през 60-те години на XX век.
„При реализацията на целия проект сме се придържали към изискванията на клиенти с висок клас на обитаване”, казва арх. Нева Дамянова, представител на архитектурното бюро.
„Съчетанието на идеята за жилищен проект, но с всички екстри, типични за хотел, в т.ч. просторни общи части, правят сградата различна от останалите в сегмента. При планирането имахме няколко предизвикателства – едно от тях бе проветряването на апартаментите с лице към пътните артерии. Решихме го чрез модерна система за вътрешна вентилация, при която въздухът в помещенията с лице към булеварда се довежда от вътрешната част на квартала. Второто голямо предизвикателство беше шумът”, допълва арх. Дамянова.
Още в старта на проектирането са направени звукови измервания в търсене на система за изолиране на шума.
„При изпълнението на дограмата и избора на стъкла сме се водили от основната задача да намерим успешната комбинация от елементи с високи топло- и шумо - изолационни параметри. Считам, че постигнатото качество ще удовлетвори напълно търсенето на живущите, както за комфорт, така и за енергийна ефективност”, разказва Клементин Чернев, управител на Алукьонигщал, представител на Schuco за България.
„В сградата има изпълнени мострени апартаменти, а останалите жилища се предават завършени на циментова замазка по подове, обшивки с гипсокартон по стени и вътрешни щендерни преградни стени, които позволяват лесни преустройства. Изпълнени са водопроводна и канализационна инсталация до тапи, с готовност за монтаж на оборудване”, казва Весела Илиева.
„Препоръчахме на инвеститора този етап на завършване, защото купувачите във високия сегмент са изключително взискателни и предпочитат да изградят и реализират сами интериора на апартаментите си”, пояснява Илиева.
Очакванията на Unique Estates са сградата да бъде реализирана в рамките на следващата една година. Сред основните групи купувачи ще бъдат сънародниците ни, които живеят в чужбина, българи с успешен бизнес извън столицата, млади активни софиянци, за които времето е най-ценно. И онези хора, които търсят сигурност и добра доходност на спестяванията си.