Colliers: Очакваме препозициониране на молове през 2016 г.
Какво да очакваме от пазара на имоти през следващата 2016 г.? Вижте прогнозата на изпълнителния директор на Colliers Иглика Йорданова.
Какви са очакванията ви за развитие на жилищния пазар в София? А в останалите големи градове като Пловдив, Варна и Бургас?
Пазарът на жилища в средно висок и висок клас комплекси в София се очаква да отчете една стабилна и позитивна 2015 г. Към октомври тази година Colliers регистрира над 50% ръст при сделките с имоти с три спални в комплекси, съпоставено с цялата изминала 2014 г.
За сметка на това има спад при сделките с две спални. Над 70% са се увеличили сделките с къщи.
Реализацията на нови проекти дава предпоставка следващата 2016 г. да бъде още по-динамична и интересна година. Цените в момента като цяло са стабилни с минимален ръст от 5%, който е резонен предвид липсата на готов продукт, но това предстои да се промени с увеличаването на възможностите за избор на купувачите.
През настоящата година потребителят все още предпочита да купи жилище, което или е завършено, или е непосредствено пред завършване. Факт е, че към момента обаче няма напълно готов качествен продукт. Всички сгради, които влизат в тази категория, са в процес на строителство, поради което се отчита ръст на сделките „на зелено“ (32% от сделките към м. октомври 2015 г.)
През 2015 г. бяха рестартирани няколко големи офис проекта. Кои са компаниите, които ще търсят най-много качествени площи днес? Какви са очакванията ви за наемните нива през 2016 г.?
Компаниите от аутсорсинг и ИТ индустрията се очаква да продължат да бъдат основен двигател на търсенето на качествени офис площи и през следващата 2016 г. Обемът от офис площи, който се очаква да излезе на пазара и този, който е свободен към момента, не дава заявка за драстични промени в наемните нива.
Към момента в сградите клас А офертните цени са между 10 - 14 евро на м2, а сделките се сключват в диапазона - 10 - 12.50 евро на м2.
Годината не предложи откриването на нови големи търговски площи. Планират ли се обаче подобни за 2016 г.? Малко или много са 345 кв. м на 1000 души за София и 108 кв. м за България?
Според прогнозите ни през 2016 г. се очаква да има по-скоро проекти, които се препозиционират и обновяват търговския си микс, отколкото да се откриват нови. Очаква се през следващата година да отвори врати Марково тепе в Пловдив, а процесът по реновация на City Center Sofia трябва да завърши.
2016 г. няма да добави мащабни търговски центрове към вече съществуващите, тя ще е по-скоро година на по-добро пазарно позициониране на проектите и развиване на конкурентни предимства.
По отношение на съотношението търговски площи спрямо брой население, ние винаги сме отчитали значението на покупателната способност като трети основен фактор при измерването на адекватността на предлагането.
За нас това e триизмерна графика, а не механично сравнение със средното за Европа (300 кв. м на 1 000 души от население). При сегашните темпове на растеж на икономиката няма как да говорим за дефицит на търговски площи.
Кои бяха най-активните вериги на пазара през 2015 г.? Очаквате ли това да се промени през 2016 г., както и можем ли да станем свидетели на навлизането на друга голяма верига у нас?
Към ноември 2015 г. най-активните вериги по отношение на брой новооткрити магазини отново са дрогериите dm и Lilly (съответно с 5 и 10 търговски обекта), следвани от хранителните вериги Кауфланд, Лидл и Била. Очакваме интензитетът на експанзията на тези вериги да продължи и през следващата година.
Относно форматите на хранителните вериги не бих казала, че хипермаркет концепцията е масово предпочитание. Някои вериги откриха печелившата формула в този формат, но повечето активни играчи на пазара търсят и намират пазарен дял в по-компактни обекти, в близост до клиента.
В този смисъл, за развитието на сегмента е по-важно да виждаме устойчив ръст на активните вериги, а не непременно нов участник.