6 неща, които не дължите на шефа си
Типичният работен ден е достатъчно дълъг, а технологиите го правят дори по-дълъг. Когато най-накрая стигнете у дома, след цял ден, прекаран в офиса, мобилният ви телефон продължава да звъни, а имейлите изникват един след друг в електронната поща. И при всички случаи молбата на отсрещната страна е да отговорите възможно най-бързо.
Скорошно проучване сочи, че повечето хора прекъсват връзката с работните телефони и пощи в момента, в който стъпят в дома си. Друго изследване показва обаче, че над 50% от служителите проверяват електронната си поща няколко часа след края на работния ден, дори и през почивните дни!
Има хора, които проверяват пощата си, когато са болни! Това не е всичко. 44% от служителите проверяват служебната поща по време на отпуската.
Според изследване на универститета в Северен Илиноис тези данни показват колко вредна може да бъде връзката с работата.
Служителите често усещат необходимост да работят извън работно време. Това допълнително допринася за стреса, който ежедневно търпят. По този начин се понижава възможността за почивка и възстановяване.
Този удължен стрес е фактор, който допринася за проблеми със здравето. Повишава се рискът от сърдечни заболявания, депресия и затлъстяване. Понижава се когнитивното представяне.
Необходимо е да поставите граници между личния и професионалния живот. Когато не го правите, страдат едновременно работата, здравето и личният живот.
Вие не дължите на шефа си:
1. Здравето си.
Позволявайки на стреса да се натрупва, вие губите пълноценния си сън. Седейки по цял ден зад бюрото, вие нямате време за физически занимания. Без да осъзнаете, след време ще си навлечете болки в гърба или пък едната ръка, ще имате очи като на зомби и т.н.
Ключът към справянето със ситуацията е да не позволявате на работата да ви измами. Поддържайте рутина, която е здравословна. Помислете от какво имате нужда, за да бъдете здрави - да се разходите в обедната почивка, да не работите през уикенда, да отивате на почивка през лятото и т.н. Съставете план и се придържайте към него.
2. Своето семейство.
Лесно е да жертвате семейство заради работата. Мнозина от нас го правят.
Неведнъж са ви сполитали мисли като "Аз трябва да печеля повече пари, за да могат децата да отидат в добър университет".
Такива мисли не са лоши, но те вредят на семейството. Тогава отсъства онова време, което мнозина определят като "качествено".
Когато сте на смъртно легло, няма да си спомните колко пари сте направили за съпруг/съпругата и децата. Тогава ще се сетите колко време сте изгубили за работа, вместо в компанията на семейството си.
3. Здравия си разум.
Не позволявайте на работата да ви подлуди. Всяка работа, която ви кара да излизате извън контрол, не си заслужава.
Здравият разум е нещо, което шефът не може да проследи. Вие трябва да го контролирате. Поставяйте граници, за да имате добро здраве.
4. Идентичността си.
Когато работата е важна част от вашата идентичност, става опасно всяко действие, което води до това работата да се превърне в цялата ви идентичност.
Имането на идентичност извън офиса е много важно. По този начин се справяте със стреса, развивате се като личност и понижавате риска от "прегаряне".
5. Контактите ви.
Вие дължите на шефа си своите най-добри усилия, но със сигурност не му дължите контактите, които сте натрупали през годините. Контактите са продукт на собствения ви труд и усилия. Вие можете да ги споделяте с компанията, но те принадлежат само на вас.
6. Честността си.
Жертването на честността води до огромно количество стрес. Щом осъзнаете, че дествията и разбиранията ви вече са извън рамките на приетото за вас, трябва да заявите сериозно на работодателя си, че нямате никакво намерение да престъпвате собствените си принципи.
Ако това е проблем за шефа, пътищата ви се разделят.
Съчетайте всички тях
Успехът и удовлетворението често се основават на способността на човека да поставя граници. Щом започнете да правите това, всичко си идва на мястото.