Ваканция зад Желязната завеса: как СССР рекламираше курортите си
Картички с изображения на Москва и Ленинград, както и крайморски курорти от страните на Съветския съюз са били създавани по поръчка на "Интурист", основан през 1929 година.
Пред обществото по чуждестранен туризъм в СССР е била поставена задачата да привлече туристи от различни страни.
За тази цел в началото на 30-те години офиси на "Интурист" се появяват в Англия, Германия и дори САЩ, на Пето Авеню в Ню Йорк.
През 1934 година СССР е посетен от 50 000 чужденци - 3 пъти повече, отколкото в началото на рекламната кампания.
Само за първите 10 години работа на "Интурист" СССР е привлякъл над 1 милион чужденци.
Плакатите, изпълнени в стил ар-деко, са обещавали "рая на земята" - както на морския бряг, така и по планинските склонове.
Над някои изображения са работили известни съветски илюстратори от онова време: Сергей Сахаров, Мария Нестерова, Николай Жуков.
Най-вече по плакатите се виждали пейзажи от Крим и Одеса, рекламирали се круизи по Волга, а също така и пътешествия в Армения.
"Интурист" предлагал фиксирани маршрути по съветските републики, за да бъде осъществен адекватен контрол върху групите от чуждестранни туристи.
Стартовата цена на плакатите варирала от 800 до 3000 долара, а всяка колекция се оценява на търг за 25 000 долара.
По думите на президента на Swann Galleries Auction Николас Д. Лоуриq съветските туристически плакати "са се отличавали с жанрово разнообразие".
"През 20-те и 30-те години на 20 в. повечето европейски туристически плакати са се издавали от ж.п. и круизните компании, за да привлекат продажба на билети за своите туристически обиколки. Съветските плакати рекламирали СССР като цяло.
Това била форма на външна пропаганда, която имала за цел да подобри имиджа на страната. Това се е правило и за да може, след Първата световна война и революцията, да се привлече към страната твърда чуждестранна валута. СССР се справи с това отлично", отбелязва Лоури.