Как храната халал се превърна в бизнес за 20 млрд. долара?
Храната „халал“ завладява САЩ. Продажбите на храни, приготвени според ислямските закони, в ресторанти и супермаркети, се очаква да достигнат 20 млрд. долара тази година, пише Bloomberg. Това е увеличение с 33% от 2010 г. насам.
Откъде идва растежът? Според Bloomberg той се дължи както на бързо нарастващото мюсюлманско население в САЩ, така и на желанието на по-младите клиенти да опитват нови видове храна.
Компанията Whole Foods отбелязва, че халал е една от най-бързо растящите категории храни. Тя организира промоции за Рамазан от 2011 г. Според Аднан Дурани, генерален директор на компанията American Halal, доставчик на храни „халал“, около 80 на сто от клиентите, които купуват марката му Saffron Road, го правят заради качеството на храната, а не по религиозни причини.
Храната „халал“ става все по-популярна и в ресторантите. В последните няколко години Halal Guys се превърна от улично заведение в Ню Йорк, продаващо джирос и други месни ястия, във верига от 20 заведения в развиващия се свят.
Ако тенденцията с увеличаване на популярността на храната „халал“ продължи, тя има потенциала да се превърне в следващия „кашер“ - определение за по-добро третиране на животни и специално приготвена храна, свързана с конкретна религия.
Благодарение на нарастващото мюсюлманско население, което според прогнозите ще достигне 8.1 млн. души в САЩ до 2050 г., и увеличаването на търсенето на етично произведени храни, хранителните продукти „халал“ вероятно ще стават все по-популярни.
Веригата магазини Wal-Mart продава продукти „халал“ в около 400 от 4600-те си магазина, а Kroger доставя такива продукти само на места, където има търсене. „Възможно е храните „халал“ да се натъкнат на спънки заради стигмата, която някои американци налагат на исляма. Или в крайна сметка може да се превърне в кашер, която е смятана за по-прясна и по-здравословна храна“, казва Кришненду Рай, доцент по изследвания на храната в университета в Ню Йорк.
Рай е автор на книгата от 2016 г. „Етичният ресторантьор“, която проследява дългата история на влиянието на имигрантите върху американската кухня. Италианската храна например била приемана с недоверие в началото на 20-и век, отчасти защото съдържала твърде много чесън и била свързвана с криминалната дейност, тъй като хората често я консумирали с алкохол.
Halal Guys се възползвали от нещо, което надхвърля демографията, а именно вкусът на клиентите. В петъчен ден около 20 души – офис служители и туристи, чакали да поръчат оригинална храна от Halal Guys в Ню Йорк. Те казали, че пристигнали специално за агнешкото и пилешкото месо с ориз, а не заради религиозни ограничения на диетата си.
Halal Guys спрели да предлагат агнешко месо, но клиентите продължават да си го поръчват. „Задължително трябва да посетите това заведение за хранене в Ню Йорк“, казва 30-годишният Алехандро Нова, който пристигнал със свой приятел от Колумбия. „Това няма нищо общо с начина, по който третират животните“, допълва той.