През 2012 г. Forbes извади Дж. К. Роулинг от своя списък на милиардерите, от който авторът на прочутата поредица Хари Потър бе неизменна част в продължение на осем години. По това време Forbes обясни, че високите данъци във Великобритания и щедрите дарения са свалили състоянието на Роулинг до под 1 милиард долара.

Е, от престижното списание може би трябва да преосмислят това си становище, пише в свой материал вестник New York Times.

Миналия уикенд се състоя премиерата на първата част от новата филмова поредица за света на Хари Потър – Фантастични животни и къде да ги намерим. Филмът, който е по сценарий на Роулинг, генерира приходи от 75 млн. долара само в САЩ през уикенда (международният бокс офис добави още почти 150 млн. долара).

Към това можем да прибавим и други доходоносни начинания, които вероятно са прибавили значителни суми към състоянието на английската писателка. Пиесата в две части Хари Потър и прокълнатото дете е огромен хит в Лондон, а едноименната книга се превърна в бестселър.

Наскоро Warner Bros отдаде лиценза за телевизионните права за оригиналната филмова поредица за Хари Потър на NBCUniversal за около 250 млн. долара. Освен това атракции, посветени на света на очилатия вълшебник, отвориха врати в тематичните паркове на Universal Studio в Орландо, Холивуд и Осака.

New York Times отбелязва, че всеки опит за оценка на състоянието на Роулинг в най-добрия случай е осведомено предположение. Писателката е известна с това, че е уединена личност, особено по отношение на своите финансови и бизнес начинания. Вестникът припомня, че Роулинг отрече да е милиардер, когато бе включена за пръв път в класацията на Forbes.

Все пак, по-детайлният поглед към нейните доходи навежда на мисълта, че състоянието й надхвърля 1 млрд. долара, дори и при по-консервативна оценка. Авторът на материала – журналистът Джеймс Б. Стюард, стига до това заключение, след като интервюира редица издатели, агент и директори на развлекателни компании. Някои от тях са преговаряли с представители на Роулинг и са наясно с условията, за които те настояват.

Най-очевидният източник на доходите на Роулинг е книжната поредица за Хари Потър – изчислява се, че от нея досега са продадени 450 милиона копия, генерирали приходи в размер на 7.7 млрд. долара. При стандартния авторски процент това би донесло на Роулинг приходи от 1.15 млрд. долара. Тези книги продължават да се търсят и днес, години след първото си издание.

Можем да предположим, че Роулинг е била в позиция да договори много по-добри условия за последващите си книги, които включват криминалетата, издадени под псевдонима Робърт Галбрейт. Тези ръкописи вероятно са допринесли с поне 50 млн. долара към състоянието на писателката, смята Стюард.

Условията на сделката с Warner Brothers са строго пазена тайна, но според публикации в пресата, Роулинг продава правата за първите четири филма от поредицата за едва 2 млн. долара. Почти всички сделки от тази тип обаче включват клауза за процент от чистата печалба, а в случая с Хари Потър тя е значителна.

Първите четири филма от поредицата генерираха приходи от 3.5 млрд. долара, а печалбата се изчислява на 2.5 млрд. долара. Ако Роулинг е успяла да си осигури дори 10% дял, то това са още 250 млн. долара към сметката й.

Следващите четири филма от поредицата навярно са още по-изгодни за авторката. По това време тя най-вероятно е била в числото на онези редки таланти, които са в позиция да договорят процент от приходите. При общ бокс офис от над 4 млрд. долара, сметката на Роулинг вероятно е набъбнала с още 400 млн. долара.

Според хората, с които Стюард разговаря, Роулинг почти сигурно е успяла да договори подобна сделка за Фантастични животни. Дори и ако първият от петте планирани филма генерира приходи от само 500 млн. долара, това ще добави още 50 млн. долара към състоянието й, увеличавайки филмовите й доходи до 700 млн. долара.



Преминаваме към атракционите Wizarding World of Harry Potter, които присъстват в увеселителните паркове на Universal Studios. И тук условията, които Warner договори с NBCUniversal в полза на Роулинг, са тайна, но авторката е един от редките случаи на „консултант“, който получава процент от продажбите на билети, пише Стюард (единственият друг известен пример за такъв консултант е Стивън Спилбърг, който прибира 2% от продажбите на билети в Universal Studios).

Освен това Роулинг е взела и еднократен лицензионен хонорар, който се изчислява на между 60 и 80 млн. долара. По подобие на Спилбърг, Роулинг взима също и процент от продажбите на артикули, храна и напитки.

NBCUniversal не предоставя данни за приходите на атракционите Wizarding World, но е известно, че посещаемостта е скочила повече от два пъти спрямо 2010 година, когато първият атракцион от този тип е отворен.

Миналата година компанията майка на NBCUniversal – Comcast, разкри, че общите приходи от увеселителните паркове са скочили с 60%, до 1.4 млрд. долара. Ако половината от тези приходи идват от Wizarding World, то Роулинг е спечелила 14 млн. долара от продажбите на билети (при 2% ставка) само през миналата година, разсъждава авторът на материала.

От продажбата на телевизионните права на филмите Роулинг е прибрала поне 125 млн. долара, смята Стюард, добавяйки, че сделката с NBCUniversal е заменила по-стара сделка с Disney, която е донесла на авторката 50 млн. долара или повече.

Така общите приходи на Роулинг от книги, филми, телевизия и увеселителни паркове възлизат на повече от 2.2 млрд. долара. Ако приемем, че тя е платила по най-високата персонална данъчна ставка във Великобритания – 45%, то това пак ще означава състояние от 1.2 млрд. долара.

И това е без да бъдат включени другите доходи на авторката. Роулинг не е автор на пиесата Хари Потър и прокълнатото дете, но без съмнение е получила лицензионен хонорар и има дял от печалбата.

Освен това писателката взима процент от артикулите от бранда Хари Потър и държи правата за електронни книги на собствените си произведения. Книгите се продават в електронен вариант на сайта Pottermore, който е нейна собственост. Към момента сайтът работи на загуба, но Роулинг твърди, че ще излезе на печалба през 2017 г.

Освен всичко останало, Роулинг има и солиден инвестиционен доход, отбелязва Стюард. Авторката на Хари Потър се занимава усилено с благотворителност и според Forbes e дарила 160 млн. долара към 2012 г., но това не е достатъчно, за да има сериозен ефект върху нейното състояние, допълва той.

Снимка: jkrowling.com